וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל עוברת לבינה מלאכותית - מה זה אומר, ואיך זה ישפיע על כולנו?

און יבין

12.11.2015 / 5:28

מנוע החיפוש הפופולרי בעולם החל לאחרונה לעשות שימוש במנגנון למידה חישובית, המאפשר ליצור קישוריות בין מונחי חיפוש וכך לספק את התוצאה הרלוונטית ביותר על סמך היקשים לוגיים והתנהגות גולשים, מבלי הכוונה אנושית

גוגל. ShutterStock
המנוע החכם לא רק יודע יותר אלא גם מבין יותר./ShutterStock

גוגל, או ליתר דיוק "אלפבית" כפי שנקרא כעת התאגיד הענק, אישרה בימים האחרונים של חודש אוקטובר באופן רשמי כי מזה כמה חודשים היא נעזרת במערכת אינטליגנציה מלאכותית כדי לעבד ולמיין את תוצאות אינספור החיפושים המתבצעים בה.

שמה של המערכת המדוברת הוא RankBrain, ומדובר בלא פחות ממהפכה. אם עד לפני זמן לא-רב האלגוריתם, לפיו דירג מנוע החיפוש את דפי האינטרנט, התבסס אך ורק על פרמטרים שנקבעו על ידי אנשי גוגל, הרי שכיום משובצת באלגוריתם מערכת למידה עצמית.

חשוב להדגיש כי ה-RankBrain לא מחליף לגמרי את האלגוריתם הנוכחי, לפיו גוגל מדרגת דפי אינטרנט, אלא מהווה חלק ממנו; אך גם כך מדובר בהתפתחות משמעותית ואף דרמטית, באחד הנושאים שמסעירים את הדמיון של כולנו - בינה מלאכותית (AI - Artificial Intelligence).

מהי בינה מלאכותית?

מאחר שלא קל להגדיר במדויק אינטליגנציה, הרי שאין גם תשובה חד-משמעית לשאלה מהי "בינה מלאכותית" (מונח שהוטבע בשנת 1956 על ידי ג'ון מקארתי). אחת ההגדרות המקובלות היא יכולת של מחשב לגרום לאדם לחשוב שהוא אנושי או: "התנהגות של מכונה שהייתה נתפשת כאינטליגנטית אם בן אדם היה מתנהג כך".

תת-תחום חשוב של בינה מלאכותית הוא למידה חישובית (Machine Learning). ענף זה עוסק באלגוריתמים ומחשבים, שלומדים תוך כדי פעולה ולא רק על סמך הדרך בה תוכנתו. גם זו דרך טובה להבין מהי בעצם בינה מלאכותית, אבל הדרך היותר מעניינת וגם יותר אפקטיבית היא פשוט לבחון כמה דוגמאות ליישומים של בינה מלאכותית כיום:

מכונית ללא נהג
גוגל מפתחת מכונית אוטומטית המבוססת על אינטליגנציה מלאכותית, אם כי לא מרחיבה על כך את הדיבור. אפל גם מפתחת כלי רכב שכזה, וגם היא שומרת על סודיות ואילו היזם אלון מאסק מחברת "טסלה" כבר מתחייב על תאריך היעד של השקת המכונית שתחסוך לנו את הצורך לנהוג - 2018. האופן בו יתנהגו מכוניות אלה מעורר, באופן טבעי, לא רק עניין אלא גם המון סימני שאלה, הן בהיבטים טכנולוגיים והן בהיבטים מוסריים - כמו במקרים רבים אחרים של בינה מלאכותית, שפשוט משנים באופן דרמטי את העולם שאותו אנחנו מכירים.

מענה לאימיילים
שימוש פחות מסעיר בבינה מלאכותית, אבל כזה שגוגל כבר מציעה לנו, נקרא Smart Reply. הכלי החינמי סורק את תיבת הדואר הנכנס שלנו בג'ימייל ומציע לנו שלוש תשובות אפשריות עבור המיילים שממתינים לנו בתיבה. מאפיינים דומים של בינה מלאכותית נמצאים גם בסירי של אפל וגם בקורטנה של מיקרוסופט.

חבר קיברנטי שהוא גם מנוע חיפוש אישי
ריי קורצווייל, אחד העתידנים הבולטים בעולם (שהכריז מלחמה על המוות והודיע כי בקרוב בני אדם פשוט לא ימותו), מפתח עבור גוגל מערכת בינה מלאכותית שתספק לכל גולש מידע עוד לפני שהוא בכלל מחפש אותו. קורצווייל הסביר שהכמות האדירה של אינפורמציה שיש לגוגל על כולנו מקנה לה את היכולת לנחש מה כל גולש באמת רוצה לדעת ובהתאם לספק לו תשובה עוד לפני שהוא בכלל ידע מה הוא רוצה לשאול.

ברבי עם אישיות ותוכנה שמנצחת גיימרים באטארי
עוד דוגמאות למגוון הרחב של שימושים ב-AI הן בובת ברבי המסוגלת לנהל שיחה כמעט אנושית ותוכנה שמלמדת את עצמה לשחק משחקי וידיאו קלאסיים, ומגיעה לרמות גבוהות במיוחד. הבינה המלאכותית שבבסיס תוכנה זו, אגב, פותחה על ידי חברה בשם Deep Mind שנרכשה על ידי גוגל, והיא מאפשרת זיהוי עצמים בקטעי וידיאו. לא מן הנמנע שבעתיד יכולות אלה ישמשו את גוגל גם במסגרת האלגוריתם לדירוג האתרים (שכן היא תדע להעריך רלוונטיות של תמונות וסרטים).

באופן כללי גוגל היא אחת החברות המובילות בכל הקשור ל-AI והיא משקיעה משאבים רבים בשילוב אינטליגנציה מלאכותית בכל התחומים בהם היא עוסקת, וזאת מתוך הבנה כי כדי להישאר בטופ (ולהמשיך להרוויח סכומי עתק) עליה להשתכלל כל הזמן ולהציע את מנוע החיפוש החכם ביותר.

אילוסטרציה. ShutterStock
יותר ממנוע חיפוש./ShutterStock

מה בעצם עושה ה-RankBrain?

ה-RankBrain אותו הוסיפה גוגל לאלגוריתם הדירוג שלה מיועד, כך מסתמן, בעיקר למקרים בהם חיפוש אחרי המילה או הביטוי המדויקים שהוקלדו בתיבת החיפוש לא בהכרח יחזיר לגולש את האתרים המועילים לו ביותר.

סוג אחד של מקרים שכאלה הוא כשמדובר בחיפוש שמעולם לא בוצע קודם בגוגל. לפי הנתונים העדכניים של גוגל עצמה, מדובר בכ-450 מיליון חיפושים מדי יום (מתוך סך של שלושה מיליארד חיפושים ביום), ובאופן טבעי חיפושים שכאלה - רובם ביטויים ארוכים ומורכבים (ועל כן מכונים "זנב ארוך") - מהווים אתגר של ממש עבור האלגוריתם של גוגל.

על מנת לשפר את ביצועי מנוע החיפוש נכנסת לפעולה מערכת האינטליגנציה המלאכותית - הלמידה החישובית (Machine Learning) - שמנסה למצוא בכוחות עצמה, ללא התערבות בני אדם, הקשרים רלוונטיים וכן חיפושים דומים שהאלגוריתם כבר נתקל בהם בעבר, ועל סמך אלה להגיע אל דפי האינטרנט בעלי הערך הרב ביותר עבור הגולשים.

דוגמה אחרת לחיפוש שמושפע מה-RankBrain היא "נתניהו" - שכן סביר להניח שמי שמקליד את המילה הזו בתיבת החיפוש מצפה ממנוע החיפוש "להבין" שהוא מעוניין במידע אודות ראש ממשלת ישראל, כלומר שלמילה הזו ישנה משמעות. מערכת אינטליגנציה מלאכותית מאפשרת למנוע החיפוש ללמד את עצמו עוד ועוד הקשרים שכאלה וכך להחזיר לנו תוצאות יותר ויותר מדויקות.

אגב, גם בבינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, משובצת מערכת AI הנקראת RankNet, ופייסבוק משתמשת באינטליגנציה מלאכותית ולמידה חישובית כדי ליצור פיד מותאם אישית, אבל גוגל כמו תמיד מושכת תשומת לב רבה יותר והשפעתה על חיינו עמוקה יותר.

האם ה-RankBrain מאפשר לגוגל לדעת עלינו יותר?

גוגל יודעת עלינו המון. למעשה האינפורמציה שהחברה צוברת לגבי כל גולש המשתמש במנוע החיפוש שלה (כלומר, כולנו) היא אחד המרכיבים העיקריים בבסיס הכוח שלה.

חשוב להדגיש שזה לא בהכרח רע: האינפורמציה הזו מאפשרת לגוגל להתאים טוב יותר את תוצאות החיפושים עבור כל גולש ספציפי, ובסופו של דבר אנחנו נהנים מגישה נוחה יותר, מהירה יותר וקלה יותר למידע רלוונטי יותר עבורנו. עושה רושם שה-RankBrain, ועוד יותר מכך המגמה שהוא מסמן - שימוש הולך ומתרחב בבינה מלאכותית, כלומר מערכות שילמדו אותנו טוב יותר ויכירו את הרגלינו ואת הציפיות שלנו כשאנחנו מקלידים ביטוי כזה או אחר בתיבת החיפוש - יגביר את יכולתו של מנוע החיפוש להתכוונן אלינו ולהוביל אותנו אל האתרים האופטימליים מבחינתנו.

לצד ההשפעה המבורכת של הבינה המלאכותית, וה-RankBrain בפרט, ישנם גם חששות מובנים; חלקם נובעים מהעובדה שגוגל לא מפרטת את כל ההשלכות של ה-RankBrain (אולי בגלל שגם אנשי החברה עצמם עדיין לא יודעים בדיוק איך תתפתח המערכת החדשה ואולי בגלל מדיניות העמימות האהובה כל כך על גוגל).

ישנם חששות אחרים, עמוקים יותר, הקשורים לפחד מפני הצטברות כוח רב מדי בידי תאגיד מסחרי, בזכות כל המידע שיש לו אודותינו. כך או כך קשה לראות את המין האנושי מסתדר בלי גוגל (או מנועי חיפוש אחרים, שגם בהם כאמור ישנם רכיבי AI) או מוותר על כל היתרונות והאפשרויות המלהיבות הטמונות באינטליגנציה מלאכותית.

עד כמה ישפיע ה-RankBrain על אתרי האינטרנט?

לדברי גרג קוראדו מגוגל, ה-RankBrain משפיע על נתח "משמעותי" מתוך כלל החיפושים המתבצעים בכל רגע ולמעשה פרמטר זה הפך לשלישי בחשיבותו מבין מאות הפרמטרים המשפיעים על הדירוג של כל אתר.

עדיין לא ברור כיצד בעלי אתרים צריכים להיערך על מנת לזכות בניקוד גבוה יותר באלגוריתם של גוגל. ייתכן אף שה-RankBrain פשוט משפר את היכולות של גוגל ובעלי האתרים כלל לא צריכים לשנות את ההתנהלות - אלא פשוט להמשיך להציע לגולשים תוכן איכותי ובעל ערך מוסף אמיתי.

און יבין הוא בעלים ומנכ"ל משותף במשרד פרסום Exactive - בעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט עם התמחות בקידום אתרים, ניהול מוניטין ברשת, ניהול קמפיינים מבוססי תוצאות ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully