וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה סיבוב כדור הארץ יאט מעט השנה, ואיך זו אשמתנו?

אילן גלר

14.12.2015 / 9:53

היום כל ילד יודע שהתיעוש המוגבר, צריכת היתר, ההתמכרות שלנו לבשר ומוצרים מן החי ועוד מאפיינים נהנתניים של 200 השנים האחרונות גורמים לשינויי אקלים רציניים בכדור הארץ. לפי מחקר חדש, אנחנו אפילו גורמים לפלנטה שלנו לנוגע קצת לאט יותר

תמונות הלוויין של כדור הארץ שצולמה ב2002. נאס"א, אתר רשמי
אין לנו בית אחר, אז הורסים את מה שיש./אתר רשמי, נאס"א

מחקר חדש שפרסמו לאחרונה מדענים מאוניברסיטת הרווארד חושף דרך נוספת שבה בני האדם משפיעים על הטבע - כנראה לרעה. אנחנו כבר יודעים שפליטת גזי חממה לאטמוספרה גורמת לתופעת ההתחממות הגלובלית, המביאה לשינויי מזג אוויר קיצוניים ומאיימת להטביע ערים הסמוכות לחוף. כעת מתברר שבנוסף לכל זה, התופעה גורמת לאפקט מפתיע נוסף - האטת קצב סיבובו של כדור הארץ.

החוקרים טוענים כי מי הקרחונים הנמסים בקטבים זורמים כלפי מרכז כדור הארץ, וכך משנים את משקלו והשפעתו על סיבוב הכדור. לא רק קצב הסיבוב משתנה, אלא גם הזווית שבה נמצא כדור הארץ ביחס לשמש ולשאר כוכבי הלכת וגרמי השמיים במערכת השמש שלנו.

כמה האפקט הזה עשוי להשפיע על חיי היום יום שלנו? לכאורה, מעט מאוד. לפי החישובים, עד כה גרם אפקט החממה להאטה של מילי-שנייה אחת בקצב סיבוב כוכב הלכת הכחול שלנו, ועד סוף שנת 2100 יאט הכוכב בחמש מילי-שניות נוספות. זה אומנם נשמע כמו השפעה מינורית מאוד, אך קשה לחזות מראש כיצד בדיוק כל צורות החיים על גבי כדור הארץ יגיבו לשינויים כאלה - ובוודאי מטריד לחשוב על כך שהזיהום שאנו יוצרים משפיע ברמה כה גלובלית על הכוכב עליו אנו חיים.

אפקט נוסף, שגורם האטת הסיבוב, הוא הארכת הימים מאחר ולוקח לכל סיבוב יותר זמן להסתיים. עם כל המעברים בין שעון קיץ לחורף, שמטלטלים את חיינו מדי שנה, אנחנו לא נרגיש כלל את השינוי הזה אבל קצת מדאיג לדעת שבכמה עשורים הצליחה החמדנות והאדישות האנושית לשנות סדרי עולם, תרתי משמע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully