הפעם זה קצת יותר מסקרן: האם פסל זהה לספינקס התגלה על מאדים?

אילן גלר

17.3.2016 / 8:56

בניגוד לחיות שונות ומשונות, שזוהו עד כה על ידי חובבי תיאוריות קונספירציה וחוצנים, הספינקס במצרים עורר במשך שנים שאלה איך בנו אותו ועל ידי מי הוא נבנה?

עמוד היוטיוב Paranormal Crucible

(בסרטון: כמה מהסלעים שהצליחו לבלבל את חובבי תיאוריית החיים על מאדים)

ג'ו ווייט, בן ה-45 מבריסטול שבאנגליה, מכנה את עצמו אסטרונום חובב למרות שהוא מתמקד בתחביבו בעיקר בחשיפת תגליות מרעישות בצילומים אותן מפרסמת סוכנות החלל האמריקנית. התגלית האחרונה שלו הצליחה לעורר לא מעט עניין ברשת, ולו מפני שלא מדובר בחיה ארצית המסתובבת לכאורה בחופשיות בכוכב הלכת האדום אלא בפסל שמוצאו גם בכדור הארץ עדיין בסימן שאלה.

ג'ו משוכנע כי הבחין בצילום של נאס"א מפני כוכב הלכת מאדים, אותו צילם לאחרונה הרובוט קוריוסיטי, במבנה זהה בעיצובו ובגדולו לספינקס המפורסם של מצרים העתיקה. "אני מעריך כי אורכו של המבנה עומד על כ-30 מטרים, אולי אפילו 60", כתב וויט. "אני חוקר את האזור במשך שנים וחיפשתי תמונות ברורות יותר של הנקודה הזו מאחר וחשדתי שיש שם משהו מעניין ששווה לראות. כשהתסכלתי על התמונה הזו של נאס"א נדהמתי מהראש שעל המבנה העצום הזה. גם הקשת שמימין לראש הספינקס תפסה את עיני. הכהתי את התמונה כדי לראות אם זה יעזור, והפרטים פשוט קפצו אלי מהמסך. הייתי בהלם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא בטוח האם זה ספינקס או שאני פשוט חי בסרט מדע בדיוני./מערכת וואלה!, צילום מסך

הספינקס בגיזה שבמצרים מתוארך למאה ה-28 לפני הספירה (2723-2563 לפני הספירה) אך יש לא מעט הסבורים כי הוא נבנה בתקופה קדומה הרבה יותר - המאה ה-40 לפני הספירה. זה הוביל ללא מעט תיאוריות הקושרות חוצנים שביקרו בכדור הארץ בעת העתיקה (תיאוריית האסטרונאוט הקדום) לבניית המונומנט וכעת נראה שהתגלית על מאדים עשויה לחזק את הטענה הזו, שבכל זאת מורכבת בעיקר מספקולציות והסקת מסקנות.

האם אכן מדובר בפסל שהוקם על ידי תרבות עתיקה, שהתקיימה לפני עשרות אלפי שנים במאדים, או בסלע טבעי שצורתו רק מזכירה את הספינקס המפורסם? בנאס"א לא טרחו בינתיים להגיב לגילוי של ג'ו וויט, ועושה רושם כי רוב המגיבים בעיקר משועשעים ממסקנותיו. "אתה יכול לעשות בדיוק את אותו הדבר עם תמונות מטושטשות של סלעים כאן בכדור הארץ", כותב אחד מהם. "אם תסתכל מקרוב יותר, הם יהיו פשוט סלעים".