וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו משקפי מציאות מדומה מתאימים לכם? מדריך למתחילים

גבע תלם

3.5.2016 / 5:36

אילו סוגי משקפי מציאות מדומה קיימים היום בשוק, מה היתרון של כל דגם ומאיפה מורידים תכנים? אם אתם שוקלים להיכנס לעולם הווירטואלי בקרוב, הרשו לנו לעשות לכם סיור היכרות קצר

צילום מסך

מציאות מדומה זוכה בשנתיים האחרונות לקמאבק היסטרי, בעיקר בזכות התגייסות יצרניות הסלולר וענקיות כמו פייסבוק וגוגל, אבל גם בזכות התפתחות טכנולוגית שמאפשרת ליצור תכנים רבים בקלות יחסית לפלטפורמה הזו. חווית השימוש עוצמתית הרבה מעבר לצפייה במסך דו-ממדי ואפשרויות השימוש כמעט בלתי מוגבלות - מפורנו תלת-ממדי עד סיורים במוזיאונים ואפילו שיחות ועידה.

בפייסבוק וביוטיוב ניתן בשנתיים האחרונות להעלות ולצפות בתכנים שצולמו ב-360 מעלות עם אפשרות "להסתובב" בתוך הווידאו ולבחור את זוית הצפייה. סרטונים כאלה הם כרטיס הכניסה לעולם המציאות המדומה; תארו לכם שבמקום לשוטט עם העכבר, אתם עומדים בהופעה של הלהקה האהובה עליכם ומסובבים את הראש כדי להביט בדיוק מהכיוון שמתחשק לכם. או כאילו אתם בפסטיבל ענק כמו בסרטון הווידאו הזה של רוברט סקובל מפסטיבל Coachella 2015. ההבדל בין שיטוט באמצעות העכבר לבין כניסה לעולם מציאות מדומה באמצעות משקפיים מיוחדים הוא עצום.

איך נכנסים לעולם המציאות המדומה?

Oculus Rift, Samsung Gear VR, HTC Vive, Google Cardboard – אם השמות הללו לא מצלצלים לכם מוכר, זה עוד יקרה. יש כמה שחקניות עיקריות בתחום המציאות המדומה שמציעות משקפיים, באיכות משתנה ועם פיצ'רים שונים.

Google Cardboard

המשקפיים הבסיסיים והזולים ביותר הם משקפי הקרטון של גוגל. Google Cardboard מורכבים ממסגרת קרטון ובתוכה שתי עדשות פשוטות. לתוך החלק הקדמי של המשקפיים מכניסים את הסמארטפון ומפעילים את אפליקציית התוכן המותאם. ברוב המקרים תיאלצו להחזיק את המשקפיים ביד, שכן הם מגיעים ללא רצועת ראש. ניתן להכין מקרטון בבית או להזמין בכמה דולרים יחידה מוכנה עם רכיב NFC שיידע מתי חיברתם טלפון ולפתוח לכם אפליקציה שתספק לכם תוכן מותאם.

ניתן להשיג באינטרנט, כמו למשל מהמוכר הזה ב-eBay, תמורת 3.69 דולרים, כולל משלוח לישראל, ויש עוד רבים וטובים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משקפי הקרטון של גוגל - פשוט אבל אפקטיבי./מערכת וואלה!, צילום מסך

Samsung Gear VR

דגם מתוחכם יותר של מקפי מציאות מדומה מוצע על ידי סמסונג, שפיתחה את Gear VR, בשיתוף עם חברה Oculus, שנרכשה על ידי פייסבוק והציגה את פריצת הדרך הראשונה שסללה את הדרך לשאר היצרניות. הגיר VR של סמסונג מתאימים לחוויה ארוכה ומקצועית יותר ממשקפי הקרטון, הם מגיעים עם רצועת ראש וספוג לאחיזה נוחה יותר בראש, כך שהשימוש לא אמור להציק, אבל סובלים מחיסרון מהותי אחד – אתם צריכים להצמיד את הסמארטפון למצח ולהתמודד עם האדים שיצטברו בשל החום שהוא מייצר. הגיר VR מחולק מתנה לחלק מהרוכשים של מכשירי גלקסי S7, כך שסביר להניח שבקרוב תיתקלו בדגם הזה יותר.

בדומה למשקפי הקרטון של גוגל, הגיר VR לא יעבדו ללא סמארטפון, רק שבמשקפיים של סמסונג תהיו חייבים להשתמש באחד הדגמים האלה: גלקסי S6, גלקסי S6 אדג', גלקסי S7, גלקסי S7 אדג' ונוט 5. הממשק שלו הרבה יותר נוח ממשקפי הקרטון של גוגל וניתן לשלוט בנעשה בעולם הווירטואלי באמצעות משטח מגע הממוקם בצדו הימני של המשקף.

המשקפיים האלה מומלצים כמשקפי כניסה לעולם המציאות המדומה או כמתנה לחובבי גאדג'טים בעלי גלקסי. ברגע שתיכנסו לעולם הווירטואלי, תיפתח בפניכם חנות תכנים מותאמת שבה תוכלו לצפות בתכנים שהוכנו מראש לפלטפורמה של סמסונג, לשחק משחקים ועוד. המשקפיים שוקלים 319 גרם (ללא המכשיר הנייד שלכם שמותקן בפנים) ויש להם חיישני תנועה ויחידת שליטה במגע. כדי לרכוש זוג כזה בישראל, שלא במסגרת מבצע, תיאלצו להיפרד מ-599 שקלים באתר של היבואנית סאני.

Oculus Rift

המוצרים המתקדמים בתחום מגיעים מהיצרניות Oculus ו-HTC. הראשונה היא חלוצת התחום, חברה שהחלה דרכה בארה"ב בשנת 2012 בקמפיין קיקסטארטר למשקפי מציאות מדומה למשחקים ושנתיים לאחר מכן נרכשה על ידי פייסבוק בסכום של 2 מיליארד דולרים. Oculus מייצרת היום מוצר הנושא את שמה- Oculus Rift שצפוי להגיע לשוק בעוד כחודש או חודשיים. מזמינים ראשונים כבר שריינו לעצמם התקן ראש כזה במחיר של 599 דולרים. גם משקפי המציאות המדומה של סמסונג (Gear VR) מבוססים על הטכנולוגיה של אוקולוס.

כדי להפעיל את המשקפיים יש לחבר אותם למחשב באמצעות כבל USB. בניגוד למשקפיים של גוגל וסמסונג, המשקפיים של Oculus מקבלים את כוח העיבוד שלהם ממחשב ייעודי חזק במיוחד מבחינת עיבוד גרפי ולא מטלפון סלולרי. כדי ליהנות מחבילה עם מחשב תיאלצו להיפרד מ-1,500 דולרים ומעלה. המשקפיים הם יחידה מפנקת במיוחד עם רצועות מתכווננות ושלט אלחוטי. הם מצוידים באוזניות עם סאונד 360 מעלות ומסך איכותי בטכנולוגיית OLED.

את ה-Rift אפשר למצוא בישראל בחנות הזו, במחיר של 3,990 שקלים אבל המוצר לא עשה עלייה באופן רשמי. ה-Rift משוכלל מאוד אבל גם מעייף אחרי זמן מסוים. רוצים לבדוק האם המחשב שלכם חזק מספיק להריץ את התוכנה של האוקולוס ריפט? לחצו כאן להורדת כלי בדיקה.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

HTC Vive

HTC, יצרנית הסמארטפונים הטייוואנית ואחת השחקניות החזקות בתחום הזה בשנים האחרונות, החליטה לייצר משקפי מציאות מדומה על בסיס טכנולוגיה של עצמה. מחיר ערכת ה- Viveשזוכה לביקורות מפרגנות בכל העולם עומד על 799 דולרים ללא המחשב. ה-Vive מגיע עם שני בקרי משחק השולטים על היחידה ולהם חיישני תנועה מדויקים המעבירים את תנועות הידיים למכשיר. בחזית המכשיר שולבה מצלמה, פרט חשוב שיכול לספק רמז ליכולות עתידיות של המכשיר להראות לכם את המציאות בחוץ ולספק תוכן של מציאות רבודה ולא רק מציאות מדומה.

בחבילה תקבלו גם שני רמקולי בס אלחוטיים המעבירים חווית סאונד 360 מעלות. חווית הצפייה ב-Vive דומה לזו של ה-Rift וגם אצלה טכנולוגיית המסך היא OLED. כדי לבדוק האם המחשב שלכם יכול להריץ את התוכנה של ה-Vive, לחצו כאן להורדת כלי בדיקה.

LG 360 VR

תוספת נוספת לחגיגת משקפי המציאות המדומה מגיעה מיצרנית הסלולר הקוריאנית LG, שהשיקה באפריל 2016 ברחבי העולם את סמארטפון הדגל שלה ה-G5 ויחד איתו הושקה גם סדרת האדג'טים הנלווים, הכוללים את משקפי ה-VR של החברה, LG 360 VR. כמו במקרה של סמסונג, גם המשקפיים של LG עובדות רק שהן מתחברות ל-G5, אבל היתרון שלהם הוא שמחברים אותם בכבל USB-C ואין צורך להדק את הסמארטפון לתוך המשקף. בראש ובראשונה זה מקל על הראש בשל משקלם הקל של המשקפיים ומחמם פחות את המצח, אבל צורת המשקפיים לא אוטמות לחלוטין את טווח הראייה ומבט מהיר למטה או למעלה יחשוף את העולם האמיתי. פיצ'ר שימושי אם אתם נוהגים להיתקע בחפצים, אבל באג מרגיז אם אתם לא מצליחים להישאב לתוך העולם הווירטואלי.

המשקפיים קלים בצורה משמעותית מאלו של סמסונג - רק 118 גרם. מבחינת נוחות לבישה, המשקפיים של LG מגיעות ללא רצועת ראש אלא עם יצולים כמו של משקפיים רגילים ואפון מחוזק בגומי, זאת הודות למשקל הקל שלהן. מחירם של המשקפיים בישראל עומד על 1,199 שקלים ובחו"ל תוכלו להשיג אותם ב-200 דולרים.

Huawei VR

זה היה רק עניין של זמן עד שוואווי, יצרנית הסלולר השלישית בגודלה בעולם (אחרי אפל וסמסונג) תכריז על משקפי מציאות מדומה משלה. לפני כשבועיים הכריזה וואווי על משקפיים מתוצרתה שיתחרו על לבו של הצרכן ויגרמו לו לרכוש טלפון סלולרי שלה.

משקפי ה-VR של וואווי, כמו אלו של יריבותיה, LG וסמסונג, יתאימו למכשירי הדגל מתוצרתה בלבד - שני המכשירים החדשים מסדרת P9 והפאבלט Mate 8. בדומה לסמסונג גם כאן תצטרכו לחבר את הטלפון למשקף ולהפעיל את אפליקציית המציאות המדומה של וואווי, המבטיחה תוספת של פילטר אור-כחול המגן על העיניים והתאמה של העיניות גם לבעלי משקפיים.

שדה הראייה יהיה של 95 מעלות, כמעט זהה לחלוטין לשדה הראייה במשקפי הסמסונג. ההבדל מסמסונג נובע בחווית הסאונד; וואווי מבטיחה שהמשקפיים שלה יהיו הראשונים לספק חווית סאונד ב-360 מעלות.

גם וואווי שילבו יחידת שליטה בגוף המשקפיים להשלמת חוויית השימוש. בשלב הזה לא ברור מתי המשקפיים יוצעו למכירה או מה יהיה מחירם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוצים גם להשתתף בחגיגה. וואווי VR./מערכת וואלה!, צילום מסך

בין לבין

אם אתם חפצים במשקפי מציאות מדומה שמתאימים לכל סמארטפון ואינם עשויים מקרטון, תוכלו לרכוש את משקפי ה-VR של FIREFLY המאפשרים להכניס כל סמארטפון עד גודל מסך של 5.5 אינץ'. המשקפיים האלה פשוטים מאוד אבל עדיין מציעים את חוויית המציאות המדומה תמורת 199 שקלים ברשת בסט מובייל (עם שנתיים אחריות).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משקפי מציאות מדומה פשוטים של FIREFLY ./מערכת וואלה!, צילום מסך

קניתי משקף מציאות מדומה, איפה התוכן?

נכון להיום, יש מספר פלטפורמות שונות לתכני מציאות מדומה, ודי ברור למה - אפליקציות גוגל המתאימות למשקפי הקרטון הפשוטות לא יתאימו ליחידות היוקרתיות של Oculus או HTC ולכן כל יצרנית בנתה לעצמה פלטפורמה של תכנים ייעודיים.

תכנים למשקפיים של גוגל וסמסונג, ניתן למצוא ב-Google Play, שם תחת הקטגוריה המתאימה תמצאו את כל מה שמתאים למשקפיים. ניתן להוריד אפליקציות של מלחמת הכוכבים או סתם משחק ממכר להעביר את הזמן. פלטפורמת התוכן של HTC בנויה בשיתוף עם פלטפורמת משחקי האונליין הגדולה בעולם Steam. יחד הם בנו את SteamVR, חנות אונליין המספקת תכנים ל-Vive ושם ניתן להוריד בחינם או לרכוש משחקי מציאות מדומה.
חנות התוכן של Oculus מתקיימת במציאות מדומה בתוך היחידה והיא מתאימה למוצרים שלה בלבד, שם תוכלו להוריד תכנים בחינם או לרכוש משחקים וסרטים לבחירתכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאיפה מורידים את האפליקציות למציאות מדומה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה נראה בעתיד?

מציאות מדומה היא העתיד של חווית צריכת התכנים, אין ספק כלל שלשם המגמה פונה (אלא אם כן תגיע טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך שתטרוף מחדש את כל הקלפים). בפסטיבל סאנדנס האחרון, לדוגמה, מציאות מדומה קיבלה קטגוריה משלה ומאות סרטים נשלחו לתחרות. בין הבודדים שנבחרו להציג היו קטעים פסיכדליים אך גם סרטים דוקומנטריים וסרטונים קצרים.

קיימים היום כבר לא מעט אולפנים וחברות הפקה המפיקים סרטים לפלטפורמת מציאות מדומה, בין אם לפטפורמה זו בלבד או תכנים שעוברים התאמה על מנת שיתאימו גם למשתמשי התקני הראש החדשים. בעתיד הקרוב נוכל לצפות בהצגות תיאטרון כאילו ישבנו בשורה הראשונה בקהל, נוכל להסתובב במקומות שונים בעולם מבלי לטוס אליהם בכלל, ממש כמו שגוגל Street View מאפשר לנו להגיע לכל דרך בעולם. וזו רק ההתחלה; המשחקים ישתפרו, הסרטים יהיו זמינים ומעניינים יותר וככל שיותר משקפי מציאות מדומה ימכרו, כך יעלה הביקוש לתכנים, ממש כמו בתחילת מהפכת המובייל.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק

הכותב הוא מנהל שיווק דיגיטלי ובעל בלוג החדשנות Geekstyle.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully