וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה פייסבוק מתעלמת מזיוה אפרים שבנה נהרג בתאונת אופנוע לפני חודשיים?

14.3.2017 / 11:12

טל אפרים ז"ל נהרג בתאונת דרכים בחודש ינואר השנה ומאז נאבקת אמו להשיג גישה מלאה לפרופיל המונצח שלו. הבעיה היא שכל אחד יכול לדווח על כל משתמש כמת ופייסבוק מנציחה את הפרופיל מבלי לתת התראה מראש. מאותו רגע גם עם סיסמה אי אפשר להיכנס לפרופיל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טל אפרים ז"ל./מערכת וואלה!, צילום מסך

טל אפרים ז"ל נהרג בתאונת דרכים בעת שרכב על האופנוע שלו בתאריך 15 בינואר 2017. הוא היה בן 23 במותו וכמו צעירים רבים הוא תחזק פרופיל פייסבוק, כתב פוסטים והעלה תמונות. כמו צעירים רבים אחרים, הוא גם לא חשב להגדיר מראש מי ינהל את העמוד המונצח אחרי שפייסבוק ימירו את הפרופיל.

כעת מתמודדת הרשת החברתית שוב עם טענות כלפי המדיניות שלה, ולא מצליחה לתת הסבר משכנע למה זיוה, אמו של טל ז"ל, צריכה להיאבק על זכותה לקבל גישה מלאה לפרופיל של בנה שנהרג. "אני אמא של טל אפרים ז"ל שנהרג בתאונת אופנוע", כתבה זיוה בפוסט מיואש בניסיון להחתים עצומה מקוונת שאולי תסייע לשכנע את אנשי פייסבוק. "הכאב עצום. תוך מספר ימים מהמוות שלו פרופיל הפיסבוק שלו הפך למונצח - חברים אינם יכולים להצטרף לפרופיל שלו והתכנים הפכו להיות רק לחברים בפיסבוק ולא מאפשרים לי להוריד את התכנים של הפרופיל שלו".

לדברי האם, "שלחתי מיילים, פקסים לכל הכתובות המפורסמות אך לא קיבלתי כל תשובה. השנים יעברו ואני אשאר עם הזכרונות מבני ואני רוצה לפחות להוריד את התכנים שלו למזכרת. העדיפות היא שפייסבוק יאפשרו לי ולמשפחה שליטה מלאה על הפרופיל שלו כך שנוכל להוסיף חברים מחייו שלא היו חבריו בפייסבוק לפרופיל שלו ולהפוך את הפוסטים לציבוריים כך שזכרו ישאר מונצח באמת ולפרסם שם אירועים לזכרו שסביר שיהיו בעתיד".

אבל זיוה לא מבינה עד כמה אטומה פייסבוק במקרים כאלה. "המדיניות של פייסבוק בכל הקשור למוות היא מסובכת ובעייתית", מסבירה לוואלה! TECH ורד שביט, חוקרת מוות דיגיטלי ישראלית ובעלת הבלוג "אבק דיגיטלי". "על סמך ניסיון מצטבר של הרבה אנשים ומשפחות ברחבי העולם, יש הסכמה שמדיניות פייסבוק בעייתית. הבעייתיות באה לידי ביטוי בשני אופנים: קודם כל צריך להבין שכל אחד יכול לדווח על כל משתמש כמת - כל מה שצריך לעשות זה לתת לינק להספד או מודעת אבל שפורסמה ברשת, לא צריך כלל להיות חבר או קרוב משפחה. זר מוחלט יכול לדווח לפייסבוק ואם החברה מחליטה שהדיווח אמין היא מנציחה את הפרופיל מבלי לתת התראה מראש. הבעיה השנייה מתחילה ברגע שהפרופיל מונצח. מאותו רגע אי אפשר יותר להיכנס לפרופיל גם אם יש את שם המשתמש והסיסמה הנכונים, וגם אם זו הבקשה האחרונה של הנפטר. הפעולה הזו היא בלתי הפיכה, ואם אכן המשתמש נהרג לא ניתן לשחרר את הפרופיל לעולם".

במחצית שנת 2015, השיקה פייסבוק את Legacy content בניסיון להתמודד עם מוות של משתמשים. הפיצ'ר מאפשר לכל משתמש להגדיר מי ינהל את עמוד המורשת שלו אחרי מותו אבל רק אם המשתמש שנהרג הכין את הקרקע מראש. "רבים מאיתנו לא עוסקים במוות ביום-יום, ובטח שרובנו לא חושבים מה יקרה לפרופילים שלנו ברשתות החברתיות, ובכלל לנוכחות המקוונת שלנו, אחרי שנלך מהעולם הזה. בכל הנוגע לרכוש יש הסדר ברור של צוואה או ירושה חוקית, אבל בחשבונות הדיגטליים אין חוק מסודר או פתרון אחיד בכל האתרים", מסבירה שביט.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הבעייתיות ממשיכה גם אם מונה לפני המוות איש קשר שינהל את המורשת. "מנהל המורשת מקבל הרשאות מסוימות ומוגבלות בלבד", אומרת לנו שביט. "הוא לא מקבל גישה לפרופיל, לא מקבל את הסיסמה והוא יכול רק לעשות פעולות מסוימות כמו לשנות את תמונת הפרופיל מתוך מאגר מסוים או לכתוב פוסט ולנעוץ אותו בראש הפרופיל (מה שלא אפשרי בפרופיל רגיל שאינו מונצח). חשוב לזכור גם שכל פרופיל יכול להיות מונצח אבל זה לא בהכרח אומר שיש מישהו שמנהל אותו אחרי המוות - אלה שני דברים שונים".

המשמעות כעת היא שפייסבוק צריכה לאפשר גישה לזיוה אפרים בניגוד לנהלים ולדברי האם האומללה, "כל ההתנהלות הזו של פייסבוק במוות של אדם יקר ובני האהוב מקוממת ומזלזלת. אני מבקשת תשובות ואפשרות להוריד את התכנים שלו לפחות". פנינו למשרד יחסי הציבור המייצג את פייסבוק בישראל לפני יומיים וקיבלנו תגובה שהנושא בבדיקה.

שביט מבהירה כי מבחינת פייסבוק אין זכויות מיוחדות ליורשים חוקיים או לקרובי משפחה מדרגה ראשונה. "יש להם זכות בתור קרובי משפחה מדרגה ראשונה לדרוש מפייסבוק להסיר לחלוטין את הפרופיל. בשביל זה צריך להוכיח קרבה ולהציג תעודת פטירה. יש מסלול לבקש עותק מהתכולה של הפרופיל אבל בפייסבוק אומרים בפירוש שהם נותנים את זה במקרים נדירים בלבד ועם צו של בית משפט. זה לא יקרה כתוצאה מעצומה מקוונת או שליחת מיילים".

עוד מבהירה שביט כי "הרבה משפחות רוצות להיכנס לפרופיל אחרי המוות למרות הטענות שמדובר בפלישה לפרטיות. המשפחות רוצות גישה לכל התמונות, גישה לכל החברים - זה מה שאנחנו משאירים אחרינו כיום. אנחנו כבר לא משאירים תמונות באלבום, יומן במגירה או מכתבים בקופסת נעליים. זה לא ממקום של חטטנות או הפרת פרטיות. חלק מהכעס של המשפחות נובע מהעובדה שההנצחה לא נעשית כתוצאה מפנייה שלהם - הם פשוט קיבלו הודעה שזה קרה".

מפייסבוק נמסר כי "לאחר שחשבון הונצח, לא ניתן להסיר ממנו תוכן. אם אדם הוסיף איש קשר לנושא ההנצחה בפייסבוק, איש הקשר יכול לשנות את תמונת הפרופיל ותמונת הנושא של אותו אדם, להשיב לבקשות חברות חדשות ולכתוב פוסט מוצמד לפרופיל."

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully