וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לקרוא מפרט של סמארטפון ומה חשוב לדעת? המדריך המלא

23.3.2017 / 8:43

מה ההבדל בין המעבדים השונים, כמה זיכרון RAM באמת צריך, איך יודעים כמה נפח צריך בסוללה כדי שתספיק ליום עבודה שלם, מה עוד חשוב במצלמה חוץ מכמות הפיקסלים ועוד - כל מה שצריך לדעת כדי שלא יעבדו עליכם בפעם הבאה שתרכשו סמארטפון

צלמים זמניים מורשים

(בסרטון: LG G6 - המכשיר המשוכלל ביותר בישראל. לפחות עד שיגיע הגלקסי S8)

בשנים האחרונות הפכה החומרה של הסמארטפונים לזולה יותר וכך התאפשר ליצרניות סיניות להשיק מכשירים חזקים עם חומרה מתקדמת, כמו במכשירי פרימיום, בסכומים של 1,500-2,500 שקלים. שיאומי Mi 5, למשל, נמכר בישראל בסכום של פחות מ-1,200 שקלים ומציע 4 גיגה זיכרון RAM, מעבד סנאפדרגון 820, זכוכית גורילה 4 ועוד פיצ'רים השמורים למכשירים יקרים.

אם אתם מתקשים לשמור על קצב השדרוגים וכבר הפסקתם לעקוב מי נגד מי, קבלו מדריך מפורט אך פשוט שיסייע לכם לקרוא ולהבין מפרט של סמארטפון. מה חשוב לשים לב אליו במפרט ומה לא באמת רלוונטי?

מעבד

בלבו של כל סמארטפון פועמת ערכת שבב הכוללת את המעבד, המודם, המעבד הגרפי ועוד כמה רכיבים. ערכת השבב, המכונה לעתים פשוט "המעבד", משוחחת עם כל שאר הרכיבים בסמארטפון ולכן חשוב להכיר את האפשרויות השונות. בנוסף, כשהמעבד מתקדם, לרוב גם שאר החומרה שמשודכת אליו עושה שימוש ביכולות שלו.

אפל מייצרת את השבבים שלה בעצמה, ומשלבת אותם רק במכשיריה כך שהבחירה היחידה מתקיימת בשוק מכשירי האנדרואיד. את ערכות השבב הפופולריות והחזקות ביותר למכשירי אנדרואיד מייצרת כיום חברת קוולקום. במכשירים הפרימיום החדשים, שיושקו בחודשים הקרובים נראה את סנאפדרגון 835 - הבכיר והמתקדם מבין שבבי החברה. המכשיר הראשון שייצא לשוק עם השבב הזה יהיה גלקסי S8 של סמסונג. אחריו יגיע אקספריה XZ פרימיום של סוני, שהוצג בתערוכת המובייל האחרונה בברצלונה. השבב המתקדם ביותר של החברה, הקיים כיום במכשירים (כמו ב-LG G6), הוא סנאפדרגון 821 ואחריו סנאפדרגון 820 המוצלח שכבר צבר לא מעט קילומטראז'.

הסדרה הבכירה של קוולקום מתחילה בספרה 8, ושתי הסדרות האחרות של החברה מתחילות בספרה 6 ובספרה 4. גם הסדרה השנייה של קוולקום נחשבת למעולה למכשירי ביניים והשבבים העדכניים ביותר בסדרה הם 653 ו-626. בסדרה הפשוטה, ערכות השבבים האחרונות שהושקו הן: 427, 425 ו-435. כלל האצבע: ככל שהמספרים גבוהים יותר, כך ערכת השבבים נחשבת לטובה יותר וחזקה יותר.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סנאפדרגון 835 - המעבד האחרון מבית קוולקום./מערכת וואלה!, צילום מסך

יצרנית שבבים מוכרת נוספת היא MediaTek (מדיה-טק) שנחשבת פחות איכותית אך בשלוש השנים האחרונות צברה תאוצה. כיום תמצאו את שבביה בעיקר במכשירי ביניים ומכשירים זולים. ערכות השבבים של MediaTek מבוססות על מעבדי 10 ליבות המחולקים לשתי ליבות לביצועים חלשים, ארבע ליבות לביצועים מתקדמים יותר ועוד ארבע ליבות לביצועים כבדים. במכשירי הביניים תמצאו את ערכות השבביםMT6750 ו-6750T שנחשבות לעדכניות-יחסית. שאר השבבים מיועדים למכשירי פרימיום: p20, p25, x23, x27 ו-x30 שהיא ערכת הדגל של החברה המיוצרת בטכנולוגיית 10 ננומטר (כמו סנאפדרגון 835).

שתי יצרניות אנדרואיד המייצרות את השבבים שלהן בעצמן הן וואווי הסינית וסמסונג הקוריאנית. ערכת השבב של סמסונג, המכונה Exynos (אקסינוס), נחשבת לחלשה יותר ובחלק מהשווקים בעולם היא מציעה מכשירים עם שבב מהסוג הזה במקום שבב של קוולקום. כשרוכשים מכשיר של סמסונג, שווה לשים לב באיזה שבב מצויד הדגם הספציפי שאתם רוכשים. מכשירי גלקסי S7, למשל, מגיעים עם שני השבבים, בהתאם למדינה.

ערכות השבב של וואווי נקראות Kirin (קירין) והשבב העדכני ביותר של החברה, Kirin 960, נחשב לחזק ואיכותי מאוד. לדברי וואווי, הערכה הזו עולה בביצועים על סנאפדרגון 820, ומהניסיון שלנו מדובר באמת בערכת שבב איכותית שלא נופלת בביצועיה ממכשירי פרימיום.

זיכרון עבודה

בדיוק כמו במחשב, גם הסמארטפון שלנו עושה שימוש רב בזיכרון ה-RAM (ראשי תיבות של Random Access Memory - "זיכרון גישה אקראית"). זיכרון העבודה מאפשר למעבד המרכזי לגשת לאחסון וככל שיחידת זיכרון העבודה טובה יותר, כך זמן התגובה של האפליקציות בסמארטפון יורד וחוויית השימוש מהירה וחלקה יותר. עד לאחרונה נדמה היה שזיכרון העבודה ימשיך להשתדרג אך נראה שהוא נעצר על 4-6 גיגה RAM. במכשירי פרימיום כיום אין צורך ביותר מ-4 גיגה ואפשר להבחין שמרבית היצרניות עברו לשיפור אלמנטים אחרים במכשירים.

ככל שהמסך גדול יותר, והרזולוציה טובה יותר, כך יש צורך בזיכרון עבודה בנפח גדול יותר. ככלל אפשר להסיק שמכשיר עם 3 גיגה RAM ומסך 5 אינץ' יהיה מהיר יותר ממכשיר עם אותו נפח זיכרון עבודה ומסך בגודל 6 אינץ'. אבל העצה הטובה ביותר היא לא להסתפק במכשירי ביניים עם פחות מ-3 גיגה RAM ומכשירי פרימיום עם פחות מ-4 גיגה RAM. פחות מזה וניהול האפליקציות המרובות יהיה מעט מאתגר. כמו כן, הזיכרון שלעצמו לא מעיד על חוויית השימוש ויש צורך גם במעבד ומערכת הפעלה שידעו לנצל את הזיכרון בצורה אופטימלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
3 גיגה RAM - זה אמור להספיק לרוב המשתמשים ברוב המכשירים./מערכת וואלה!, צילום מסך

מצלמה

עד לשנתיים האחרונות (ועדיין בחלק מהפרסומים), יצרניות הסלולר התגאו בכמות הפיקסלים הרבה שיש בחיישן הצילום שלהם אבל ככל שהתבגרנו, והטכנולוגיה התקדמה, השכלנו להבין שיש אמנם חשיבות לכמות הפיקסלים אבל זה ממש לא הגורם היחיד שמשפיע על איכות התמונות.

נתון נוסף שמומלץ לשים לב אליו במפרט של מצלמת סמארטפון הוא מפתח הצמצם, המסומן באות f ולאחריה מספר עשרוני (f/2.2 לדוגמה). ככל שהמספר נמוך יותר, כך המצלמה תפיק תמונות טובות יותר בתנאי תאורה חשוכים. בנוסף יש חשיבות גם לגודל הפיקסלים; ככל שהפיקסלים גדולים יותר, כך התמונה תהיה מדויקת וחדה יותר וגם תכלול פרטים רבים יותר בתנאי תאורה חשוכים.

סוללה וטעינה מהירה

נפח הסוללה המינימלי לכל מכשיר נקבע בנוסחה המחשבת את גודל המסך, ערכת השבבים ועוד אלמנטים. ככל שערכת השבבים מתקדמת יותר, כך היא גם חסכונית יותר באנרגיה. הסוללות נמדדות לפי מיליאמפר-שעה ורוב המכשירים מצוידים בסוללות שאמורות להספיק ליום שלם של שימוש סביר וחלק מהמכשירים מציעים זמן הפעלה ממושך יותר. בעבר סוללה נשלפת הייתה נפוצה מאוד אבל כיום לא תמצאו מכשירים רבים המאפשרים לכם להחליף סוללה בעצמכם.

כאמור, את משך השימוש קובעים גורמים רבים כמו גודל המסך אבל גם בהירות המסך, ניהול האנרגיה בממשק, שימוש ברכיבי קישוריות, הפעלת אפליקציות ברקע וכו'. כלל אצבע: סוללה בנפח של כ-3,000 מיליאמפר-שעה אמורה להספיק לכל מכשיר; חשוב לזכור שסוללה בנפח גדול צריכה זמן רב יותר להגיע לטעינה מלאה ושסוללות בנפח גדול כבדות יותר.

כדי להתמודד עם צריכת סוללה מוגברת, חלק מהיצרניות מציעות טכנולוגיית טעינה מהירה המכונה Fast Charge, Turbo Charge או Super Charge, בהתאם לפטנט של כל חברה. אם אתם רוכשים מכשיר המצויד בטכנולוגיית טעינה מהירה, שימו לב שבערכה של המכשיר תקבלו גם מטען מהיר, או שתצטרכו להשקיע כמה מאות שקלים נוספים ברכישת אחד כזה. האפשרות השנייה היא המשך השימוש במטען רגיל מבלי לנצל את היתרון שמציע הסמארטפון.

סמארטפון בטעינה. ShutterStock
טעינה מהירה זה מעולה, רק תוודאו שאתם מקבלים מטען מהיר בערכה אחרת זו הוצאה של עוד כמה מאות שקלים./ShutterStock

מסך

הדבר הראשון ששמים לב אליו בסמארטפון זה גודל המסך. בתחום הזה מדובר בהעדפה אישית של כל משתמש ואין גדלים טובים יותר או טובים פחות. מה שכן חשוב לשים לב אליו זה סוג הפאנל ורזולוציית המסך. ככל שהרזולוציה (כושר הפרדה) גבוהה יותר, כך התמונה מפורטת יותר וניתן להתמקד בה דיגיטלית בצורה טובה יותר. כיום, אל תתפשרו על סמארטפון עם רזולוציה נמוכה מ-Full HD (1080X1920). רזולוציה פופולרית נוספת היא QHD (פי ארבעה מ-Full HD) ואפילו 4K (למרות שאי אפשר באמת להבחין בהפרדה במסך בגודל 5.5 אינץ' בעין בלתי מזוינת).

גם לסוג פאנל המסך יש חשיבות רבה, מאחר והוא אחראי על האופן בו נראה את הצבעים. הפאנל SuperAmoled הנמצא במכשירי סמסונג נחשב לפאנל שמספק צבעים חיים ועזים, וגם נחשב לאיכותי במיוחד. בפאנל LCD האיכות משתנה בין היצרניות וניתן להבחין כי במכשירים של שיאומי, למשל, המסך יספק צבעים פחות טובים מהמכשירים של סוני עם אותו הפאנל. פאנל Amoled גם הוא מספק צבעים חיים אך פחות עזים מ-SuperAmoled. בסופו של דבר, לא מדובר בהבדל משמעותי למשתמשים שלא מתמקדים בדיוק הצבעים ואפשר לקבל כל בחירה של היצרנית אם שאר המפרט מתאים לכם.

כדי להגן על המסך, יצרניות סמארטפונים רבות משתמשות בציפוי זכוכית גורילה. במפרט יהיה רשום Gorilla Glass ואחריה ספרה. הציפוי המתקדם ביותר כיום הוא גורילה 5 אבל גם מכשירים עם גורילה 4 נחשבים למשוריינים יחסית. ציפוי הזכוכית מעניק הגנה מפני נפילות ושריטות וחברת Corning (קורנינג) בעלת המותג נחשבת למובילה בתחום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העדכון לאנדרואיד איטי מאוד אז קחו בחשבון שכנראה תישארו עם גרסת מערכת ההפעלה שהמכשיר הגיעה איתה./מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכת ההפעלה

עולם מערכות ההפעלה לניידים מחולק לשלושה: iOS מבית אפל למכשירי אייפון ואייפד, אנדרואיד מבית גוגל ו-ווינדוס מבית מיקרוסופט. מכשירי ווינדוס מעטים מאוד ביחס לשוק ובמכשירי אייפון אין כלל אפשרות לבחור - ברגע שיש עדכון כולם מקבלים אותו. במכשירי אנדרואיד יש אפשרויות רבות וחשוב לזכור שקצב שחרור עדכוני מערכת הפעלה לאנדרואיד הוא איטי מאוד. אלא אם כן יש ברשותכם מכשירי נקסוס או פיקסל, יחלפו חודשים ארוכים בטרם תוכלו ליהנות מגרסה חדשה של אנדרואיד. לכן כשרוכשים מכשיר אנדרואיד, יש לזכור שכנראה תישארו עם הגרסה המותקנת של מערכת ההפעלה לאורך זמן.

כלל אצבע: גרסת האנדרואיד העדכנית ביותר כיום היא 7.1.2 ורוב הסמארטפונים החדשים בחנויות יגיעו עם אנדרואיד 7 נוגט או אנדרואיד 6 מרשמלו. אם מציעים לכם לרכוש מכשיר עם מערכת הפעלה בגרסה ישנה יותר, עדיף שתוותרו לחלוטין על המכשיר.

יצרניות אנדרואיד רבות כמו סמסונג, LG, וואווי ושיאומי משיקות את מכשיריהן עם ממשקים ייחודיים שפותחו על ידי החברות ומבוססים על אנדרואיד. הממשקים האלה מציעים פיצ'רים שונים ואת חלקם ניתן למצוא רק במכשירים ספציפיים. חלק מהממשקים עמוסים מאוד באפליקציות כמו אצל וואווי ושיאומי וחלק מציעות שיפורים עדינים יותר כמו הממשק של LG. לרוב לא תוכלו למצוא את גרסת הממשק במפרט ולכן מומלץ לחפש את הדגם בגוגל ולחפש את המידע הזה בסקירות עיתונאיות של המכשיר.

סמארטפון שאפשר לשטוף במים וסבון. צילום מסך
עמידות למים ואבק - זה כבר לא גימיק השמור למכשירים ספורים בלבד./צילום מסך

עמידות למים ואבק

אם עד שנה אחרונה זה היה טרנד חביב, כיום מדובר בפיצ'ר שמכשירי פרימיום חייבים להציע למשתמשים. עמידות למים ואבק הפכה לסטנדרט במכשירים יקרים ודרישה של צרכנים רבים.

עמידות למים ואבק נמדדת לפי דירוג IP. במפרט תגלו את מידת העמידות של המכשיר לפי שתי הספרות שמגיעות אחרי ה-IP. הספרה הראשונה מעידה על כושר העמידות של המכשיר לחלקיקים (אבק, קמח, חול וכו'). הספרה 5 משמעותה מוגן לאבק, כלומר אבק יכול להיכנס פנימה אך לא יפריע לתפקוד המכשיר ואילו הספרה 6 מעידה על אטימות לאבק דק, שלא ייכנס למכשיר.

הספרה השנייה מצביעה על עמידות המכשיר בפני מים. מ-0 ל-6 המכשיר עמיד בפני התזות וזרמי מים. הספרה 7 מעידה שהמכשיר עמיד בפני טבילה בעומק של עד מטר למשך חצי שעה, הספרה 8 תאפשר לכם לטבול את המכשיר לעומק של יותר ממטר (לא מיועד לצלילות) לפרק זמן בלתי מוגבל. עם זאת, חשוב לשים לב להוראות היצרן ובאילו מקרים האחריות מכסה נזקי מים ואבק. שני התקנים המחמירים: IP67 וגם IP68 יצילו את המכשיר שלכם משולחן שנשפכה עליו כוס מים או אפילו ממפגש לא סימפטי עם האסלה.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully