וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים הדפיסו שחלות של עכברות בתלת-ממד - והן עובדות כמו שצריך

אילן גלר

19.5.2017 / 8:11

העכברות ילדו גורים בריאים שהצליחו להרות ולהוליד גורים משלהם. מדובר בהצלחה אדירה ומהפכנית, שעשויה להוביל בעתיד הקרוב לפתרון רפואי שיסייע רבות לנשים עקרות. החוקרים מקווים לעבור לניסויים בבני אדם תוך חמש שנים

חוקרים באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבארה"ב הצליחו להשתיל בהצלחה שחלות מלאכותיות בעכברות, שילדו לאחר מכן גורים בריאים. הגורים הצליחו להרות ולהוליד גורים משלהם. מדובר בהצלחה אדירה ומהפכנית, שעשויה להוביל בעתיד הקרוב לפתרון רפואי שיסייע רבות לנשים עקרות, כמו גם נשים שנפגעו כתוצאה מטיפולים בסרטן או במחלות אחרות במערכת הרבייה.

החוקרים השתמשו בחומר ג'לטיני לצורך יצירת השחלות במדפסת תלת-ממדית, ששחזרה בדייקנות את מבנה האיבר המקורי עד לרמה המיקרוסקופית. השחלות הזעירות הושתלו בתשע עכברות, ובשלוש מהן נרשמה כאמור הצלחה מלאה. בשלוש מן העכברות הטיפול לא הצליח, ושתיים נוספות שימשו כקבוצת ביקורת. הניסוי כולו תועד במסגרת מאמר רפואי שפורסם במגזין היוקרתי Nature Communications.

השלב הבא בניסוי יהיה השתלת שחלות מלאכותיות בחזירות, הקרובים יותר מבחינה גנטית לבני-אדם. מבנה השחלות של החזירות גדול ומסובך יותר משל עכברות והחוקרים מקווים לא להיתקל בבעיות ולהתחיל בניסויים קליניים בבני-אדם בתוך כחמש שנים. החוקרים סבורים כי מדובר בתחליף מלא לאיבר המקורי, שיוכל אף לסייע לנשים שנולדו עם שחלות פגועות ועל כן עשויות שלא לעבור כלל התבגרות מינית.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם הצאצאים הבריאים שנולדו לעכברות שעברו השתלה הביאו צאצאים בריאים./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברמה המיקרוסוקופית ההדפסה דומה מאוד למבנה האמיתי של השחלות./מערכת וואלה!, צילום מסך