וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים חורגים בסלולרי

רוני לינדר-גנץ

26.4.2007 / 8:00

הורים קונים לילדיהם מכשירי דור שלישי בלי להביא בחשבון את ההשלכות הכלכליות והחינוכיות שמאפשרת הגלישה בסלולרי

ידוע שילדים מתקשים לדחות סיפוקים. וכשמדובר בטלפון סלולרי משוכלל הצמוד אליהם במשך כל שעות היום, קורץ ומזמין, הקושי גדול שבעתיים. הורים שרכשו לילדיהם טלפונים מהדור השלישי, המאפשרים גלישה סלולרית, גילו זאת על בשרם: הם קיבלו חשבונות מנופחים, התקשו להגביל את הגלישה וגילו כי קשה מאוד לפקח על התכנים אליהם ילדיהם נחשפים.

כרמית (שם בדוי) היא אם לשתי ילדות בנות 8.5 ו-11.5. כאשר רכשה עבורן מכשיר סלולרי מהדור השלישי בתוכנית מוגבלת המיועדת לילדים, לא תיארה לעצמה מה יתחולל בחשבון הבנק שלה כעבור כמה חודשים, ומה שאולי חמור מכך - שהבנות יוכלו לגלוש לכל אתר שרק ירצו, ושלא תהיה לה כל שליטה על כך.

כרמית פנתה בתלונה למועצה לשלום הילד, וסיפרה כי בתחילה הבנות שיתפו פעולה ולא חרגו מתקרה מסוימת שנקבעה להן, אך כעבור כמה חודשים החלו ההורים לקבל חשבונות אדירים. חשבון ינואר האחרון היה 1,600 שקל. הבא, של פברואר - 2,648 שקל ושל מארס היה 2,300 שקל. כאשר פנתה כרמית לחברה ודרשה לדעת מדוע לא קיבלה כל התרעה על השימוש החריג, השיבו לה כי דווקא נשלחה התרעה - ב-SMS, היישר אל הטלפון של הבנות.

לדבריה, מה שלא פחות מטריד הוא העובדה שהחברה הודיעה לה כי לא תוכל להעביר לה את רשימת האתרים בהם גלשו הבנות: "לא יתכן שתוכנית לילדים תפעל ללא כל פיקוח וללא הגבלות", כותבת כרמית למועצה, "למרות המאמצים שהשקעתי בדיבוב בנותיי כדי לדעת באילו אתרים גלשו הן לא שיתפו פעולה, ואני חוששת מאד שמא מסרו פרטים או הסתבכו".

50 אלף ילדים משתמשים בסלולר

כרמית לא לבד: חברות הסלולר אמנם אינן נוהגות לצאת בקמפיינים הפונים מפורשות לילדים ולבני נוער, מחשש לתגובה ציבורית חריפה, אבל בפועל השימוש בסלולרי בקרב הילדים בישראל נהפך לנפוץ יותר ויותר. נכון להיום, ל-50 אלף ילדים - כ-10% מבני ה-6-12 בישראל - יש מכשיר סלולרי, והמספרים גדלים בהתמדה.

על פי סקרים, 30% מההורים לילדים עד גיל 12 חשים צורך עקרוני לספק לילדיהם מכשיר סלולרי אישי, בעיקר לצורכי חירום וכדי להקל על איתור הילד. החל מגיל 12 כבר קיים גידול משמעותי במספר המשתמשים ושיעורם מגיע לכמה עשרות אחוזים.

ככל שגיל הילדים עולה, גדל בהדרגה גם היקף השימוש שלהם במכשיר הסלולרי כאמצעי לצריכת תוכן ושירותים שחורגים משיחות טלפון. לפי נתוני חברות הסלולר, כבר בקרב בני ה-7-12 ניתן לראות שימושים ראשונים בשירותי תוכן, ב-sms והורדה של מוסיקה.

בגיל 14-15 מורגשת קפיצת מדרגה של ממש בהיקף השימוש בשירותים כאלה ובחברות מייחסים זאת למידת העצמאות של הילדים - ככל שהם נמצאים זמן רב יותר במרחק מהבית וככל שהאינטראקציה עם חברים נהפכת לחשובה יותר, כך היקף השימוש שלהם בסלולרי גדל.

עם זאת, בחברות הסלולר טוענים כי ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי בקרב הילדים ובני הנוער נמוכה מההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי בקרבכלל המנויים. הקפיצה הגדולה בצריכת שימושי הסלולר (בעיקר שירותי ערך מוסף ותוכן) היא בקרב החיילים והסטודנטים. ההכנסה הממוצעת למנוי גבוהה פי כ-1.5 בקרב חיילים ופי כ-1.9 בקרב הסטודנטים מההכנסה הממוצעת למנוי בקרב אוכלוסיית המנויים הכללית.

יש לציין כי אחת הסיבות העיקריות לצריכה ההולכת וגוברת של שירותי ערך מוסף גם בקרב בני הנוער ואפילו בקרב הילדים היא העובדה שמחיר מכשירי הסלולר בעלי הגישה לשירותים האלה ירד בעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות, והוא מאפשר ליותר ויותר מנויים להיחשף למאגר התכנים ולגלישה הסלולרית.

הסלולרי מסוכן מהמחשב

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, טוען כי השימוש של ילדים במכשירי דור שלישי מטריד הורים ואנשי חינוך רבים ומהווה סכנה מוחשית לילדים. לדבריו, "מדובר בתחום פרוץ לחלוטין, הן מבחינת התשלום והן מבחינת התכנים שילדים יכולים להיחשף אליהם. בדרך כלל התלונות מתחילות בעיסוק מהזווית הפיננסית, לאחר שהורים מקבלים חשבונות מנופחים. הלוואי שהורים היו מודעים גם לתוכן כמו שהם מודעים לשורה התחתונה בחשבון. הדברים קשורים אחד בשני מכיוון שבהרבה מקרים התלונות על ההוצאה מעידות על גלישה מרובה - ולא על כמות השיחות שביצע הילד".

קדמן מתריע כי הגלישה במכשירים הניידים עלולה להיות מסוכנת אף יותר מגלישה רגילה במחשב הביתי: "נכון שגם המחשב בבית יכול להיות פרוץ, אך הורים כבר יודעים שהמחשב צריך להיות בחדר פתוח, ויודעים להתקין תוכנות חסימה ולפקח מקרוב. כל העצות האלה לא שוות כלום כשהכל נגיש לילד בטלפון. הילדים שולטים בטכנולוגיה מגיל צעיר מאוד, והתוצאה היא שרוב ההורים לא מודעים לכך שבטלפון שהם קנו כדי לשמור על קשר עם הילד יש יישומים אחרים לגמרי - שאף הורה לא היה רוצה שהילד יעשה בהם שימוש".

החששות שמעלים קדמן וההורים אינם תיאורטיים או מוגזמים, אלא מוחשיים בהחלט. ממחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטאות תל-אביב וחיפה, שהתפרסם לפני כחודשיים, עולה כי כ-60% מהילדים בישראל גולשים באינטרנט באתרים פורנוגרפיים, ללא ידיעת הוריהם. רבים מהם נחשפים לתמונות זוועה ורבים מהם לא יספרו להורים על דברים לא נוחים שראו בגלישה. לדברי עורכי המחקר, יש פער עצום בין מה שההורים חושבים שהילדים עושים ברשת לבין מה שהילדים עושים בפועל.

"הרגולטור אשם"

"ההורה הישראלי הממוצע הוא צרכן גרוע", אומר קדמן, "הוא רוצה שהילד שלו יקבל את המכשיר הכי משוכלל ומתקדם, אך הוא לא מבין שהוא לא קונה רק טלפון, אלא מחשב לכל דבר. כשהוא כבר מתעורר, זה בדרך כלל לאחר שהטלפון כבר נמצא בידי הילד ואז החברות מקשות על מי שרוצה לחסום את השימוש. מכל מקום, אף פעם לא שמעתי שחברה הציעה מיוזמתה אפשרות לחסום את הגלישה או להגביל אותה, וגם אי אפשר לצפות מהן לכזו צדיקות - הרי יש להן ביד תרנגולת שמטילה ביצי זהב".

את הביקורת מפנה קדמן כלפי משרד התקשורת: "קיימנו דיונים עם כמה שרי תקשורת, כולם אומרים לנו 'אתם צודקים'. כמה פעמים הבטיחו לנו במשרד שהנה, או-טו-טו הם הולכים להסדיר את זה, אך עד עצם היום הזה דבר לא קרה. כנראה שמשרד התקשורת חושש מעתירה לבג"צ על הגבלת חופש העיסוק של חברות הסלולר, אך חופש העיסוק לא יכול לדרוס כל ערך, צריכים להיות קווים אדומים".

לפני שבועיים הפנה קדמן מכתב לשר התקשורת, אריאל אטיאס, בדרישה שיפעיל את סמכויותיו "כדי להסדיר באופן מיידי את התחום הפרוץ הזה, באמצעות שימוש בכל הכלים החוקיים והטכנולוגיים האפשריים והראויים לשימוש".

ממשרד התקשורת נמסר כי המשרד החליט להחמיר את אמצעי הפיקוח על כניסת קטינים לשירות אירוטי בפורטל הסלולרי באמצעות הקשחת נוהלי הזיהוי: "מהיום, מנוי המעוניין להיכנס לשירות יתבקש לשלוח צילום תעודה רשמית המעידה על גילו או להתייצב בתחנת שירות עם תעודה, כאמור. הנוהל ייכנס לתוקף ב-25 במאי 2007, ויחול על כל המנויים המבקשים לפתוח החסימה או שהינם פתוחים לגלישה בפורטל הסלולרי. כיום כל מנוי המעוניין להיכנס לשירות מזין, בסך הכל, מספר תעודת זהות ושנת לידה של בגיר. מיותר לציין, כי שני פרטים אלה הנם זמינים ונגישים לילדים", אומרים במשרד ומדגישים כי "אין בכוונת התיקון לפגוע באפשרות הגלישה של המבוגרים המעוניינים בכך. המשרד סבור כי ישנה חשיבות רבה להגנה על קטינים מפני הנזק הכבד שבחשיפתם לתכנים אירוטיים. הדבר מצדיק נקיטת זהירות מיוחדת וקביעת כללים מפורטים על-ידי המשרד".

סייע בהכנת הכתבה: ערן גבאי

הידעתם?

על פי סקרים, 30% מההורים לילדים עד גיל 12 חשים צורך עקרוני לספק לילדם מכשיר סלולר אישי, בעיקר לצורכי חירום ואיתור הילד

שימו לב!

מחקר מגלה כי כ-60% מהילדים בישראל גולשים באתרים פורנוגרפיים, ללא ידיעת הוריהם. פיקוח ההורים על הגלישה בסלולר קשה יותר מהפיקוח על הגלישה במחשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully