וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוד האתי של אפל: ציית או שתפוטר

4.12.2011 / 9:58

עובד של אפל קיטר בפייסבוק על אפליקציית אייפון - ופוטר. מה כולל הקוד האתי של אפל ומה היא דורשת מעובדיה?

עובד חנות אפל בריטית בשם קריספ לא ידע שהוא מסתבך. הוא בסך הכל כתב שורת סטטוס בפייסבוק בה התלונן על אפליקציה מעצבנת באייפון שלו שבלבלה את שעון המכשיר והעירה אותו כבר שלוש פעמים בשעה שלוש לפנות בוקר באותו השבוע. במקביל, לעג לסיסמה פרסומית של אפל "מחר הוא יום אחר שלא תשכח" וכתב "מחר הוא יום אחר שאני מקווה שאשכח".

קולגה של העובד מהחנות ראה את עדכוני הסטטוס הללו ודיווח לממונים. אלו השעו אותו מעבודתו, בטענה שעבר על הקוד האתי של החברה הקובע כי לעובדיה אסור למתוח ביקורת פומבית על אפל ומוצריה, השעיה שהפכה לפיטורין. קריספ תבע את החברה על פיטורין שלא כדין, אך הפסיד במשפט. "החברה הבהירה שהתייחסות למוצריה או ביקורת על המותג אסורים. לקחנו בחשבון שהעמדות שהובעו בפייסבוק לא היו פרטיות ויכלו לעבור הלאה בקלות ללא שליטתו של התובע", כתבו השופטים.

"אתה מייצג את המותג"

התקרית הזאת, שפורסמה השבוע, שופכת אור על הקוד האתי של אפל והדרישות שלה מעובדיה. הבלוג 9to5mac המסקר את אפל פרסם את מסמכיה הפנימיים של החברה, העוסקים בנהלים מסוג זה. נהלים אלו תקפים לעובדי אפל, קבלנים עצמאיים ויועצים העובדים איתה ואפילו שותפים עסקיים.

מסקירת המסמכים מסתבר שאפל ברורה מאוד בנוגע לפרסום עלבונות או תכנים המציגים את החברה או את מדיניותה באור שלילי (או בכלל). החברה מדגישה כי "העובדים צריכים לזכור שיהיו תוצאות למה שהם מפרסמים ברשת, כולל צעדים משמעתיים אם תהיו מעורבים בפעולות שאפל רואה כלא ראויות או מפירות את מדיניותה". "חשוב על כיצד אתה מציג את עצמך ברשתות החברתיות. הקווים בין פומבי לפרטי ופרטי למקצועי הם מטושטשים בהן", מייעצת אפל לעובדיה.

לפי הנהלים, לעובדי אפל מותר להחזיק אתרים פרטיים, אך אסור להם לכתוב בהם על אפל בכל צורה. "אם אתה מזהה את עצמך כעובד אפל, אנשים עלולים לבלבל את דעתך האישית עם זאת של החברה. כדי להימנע מכך עליך להבהיר שאתה כותב בשם עצמך ולא בשם אפל. אנו ממליצים שתכלול דיסקליימר בו כתוב שהפרסומים באתר הם שלך ואינם מייצגים את דעת אפל ועמדותיה", נכתב במסמך הרשמי

העובדים גם לא אמורים להגיב בנושאי אפל באתרים אחרים. "כעובד אפל, אתה מייצג את המותג. בעוד שאתה חופשי לצפות בכל אתר בו אתה מעוניין בזמנך הפנוי, אסור לך לפרסם הודעות או דעה באתרי אפל הרשמיים, בין אם אתה מזהה את עצמך כעובד החברה ובין אם לאו.

"התוכן שלך צריך להתאים למדיניות אפל"

גם התייחסות פומבית לשמועות בנוגע לחברה אסורות ועל עובד שמעוניין לפרסם תמונה של קולגה שלו (באלבום תמונות בפייסבוק, למשל) יש לבקש ממנו רשות קודם. "אם אתה מזהה את עצמך כעובד אפל או ידוע ככזה, משמע שאתה מחובר לקולגות שלך, מנהליך ואפילו לקוחות אפל. אתה צריך לוודא שהתוכן שמקושר איתך תואם את מדיניות אפל", נכתב במסמך. כמובן שאסור בתכלית האיסור להעלות תמונות של מוצרי אפל חדשים שעדיין לא הושקו.

עוד אוסרת החברה על העובדים להשתמש בכתובות האי-מייל שהיא מספקת להם (אלו עם סיומת apple.com) לשימוש אישי. אין להשתמש בה אפילו ככתובת המופיעה בבלוג העובד או בחשבונו ברשת החברתית. לשם כך מציעה החברה להשתמש בכתובת @me או @mac שזמינות לעובדיה.

החברה מנסה לסכם את כללי הזהב שלה בעזרת חמישה ערכים: כנות ("הפגן כנות וסטנדרטים אתיים גבוהים"), כבוד ("התייחס ללקוחות, ספקים ועובדים בכבוד ואדיבות), חשאיות ("הגן על חשאיותו של מידע אפל ומידע הלקוחות, הספקים והעובדים), קהילה ("עשה עסקים בצורה שמועילה לקהילה בה אנו פועלים) ותאימות ("וודא שההחלטות העסקיות מתאימות לכל החוקים והרגולציות)". במצב של סימן שאלה ממליצה החברה לעובדיה להשתמש בשיקול דעתם, בהתבסס על הכללים שהגדירה החברה.


עוד בנושא:

- אפל תעקוב אחר הרוכשים בחנויות
- סטיב ג'ובס: האיש ששינה את העולם

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully