וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהפוסט שלכם הופך לפרסומת

20.1.2015 / 17:30

הנה משהו שאולי לא ידעתם על עמוד הפייסבוק שפתחתם: אדם זר יכול לשלם לפייסבוק כדי שתהפוך את העמוד שלכם לפרסומת בשבילו, ולעולם לא תדעו מיהו ומה הוא מקדם. כך הפך פוסט על רונן שובל מ"הבית היהודי" לפרסומת בתשלום - והכול חוקי

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

לפייסבוק יש חוקים משלו. ראינו את זה בפרשת "סטטוסים מצייצים" השבוע, כשהנהלת פייסבוק סגרה את העמוד המצליח כי הוא ככל הנראה הפר את מדיניות הפרסום שלה. אנחנו מגלים את זה בכל פעם שפוסט תמים שהעלינו נמחק פתאום, כי הנהלת פייסבוק חשבה שהוא פוגעני או בעייתי. כמעט אף אחד מאיתנו לא עבר על תקנון החוקים של פייסבוק, אבל גם אם כן, תמיד אפשר לגלות משהו חדש. לפעמים זה קורה בדרך הקשה.

מי שילם כדי לקדם את הפוסט נגד רונן שובל?

השבוע גילה הגולש והבלוגר יוסי גורביץ', למשל, שתקנון פייסבוק מאפשר לגופים מסויימים להפוך אתכם לפרסומת. גורביץ' מנהל את הבלוג החברתי-שמאלני "החברים של ג'ורג'", אחריו עוקב קהל קוראים קטן ונאמן, ואת הפוסטים מהבלוג הוא מקדם בעמוד פייסבוק בעל אותו שם. בשבוע שעבר כתב גורביץ' בבלוג פוסט חריף נגד רונן שובל, מתמודד "הבית היהודי", בשם "בגדי השרלטן החדשים". את הפוסט קידם, כהרגלו, בעמוד הפייסבוק של הבלוג.

למחרת גילה גורביץ' שהבלוג, שבדרך כלל מקבל בסביבות 2,000 כניסות, קיבל בבת אחת כמעט 18,000 אלף כניסות. הפוסט שכתב על רונן שובל, כך גילה, הפך להיות "פוסט מקודם בתשלום" - מהפוסטים שניתן לראות לפעמים בפיד תחת התיוג sponsered. על פי רוב מדובר בפוסטים שהם פרסומות לכל דבר, על מבצעים של חברות כאלה או אחרות. הפעם, הפוסט של על רונן שובל הפך ל"פרסומת". גורביץ', שכלל לא שילם על קידום הפוסט, הבין שאדם זר, אנונימי, בחר לשלם לפייסבוק כדי שהפוסט שלו יגיע לכמה שיותר אנשים מחוץ למעגל הקוראים הרגיל. המישהו הזה לא ביקש רשות לקדם את הפוסט, ויותר מזה - אין שום אפשרות לדעת מי הנדבן האלמוני, ומה האינטרס שלו.

גורביץ' חושד שמדובר בגורם ממפלגת "הבית היהודי", המתחרה בשובל, בין השאר מפני שהפוסט קודם בתשלום דווקא בערב הפריימריז של המפלגה. בנוסף, ערוץ 7 חשף הודעת ווטסאפ ששלח שובל עצמו לחברי המפלגה, ובו הוא כותב שהוא מאוכזב מהם על מפעילותם נגדו ועל כך שהפוסט של גורביץ' קודם.

אבל גם אם התורם האנונימי הוא לא ממפלגת "הבית היהודי", הסיפור עדיין מוזר: איך ייתכן שגורם זר יכול לשלם מכיסו כדי להפוך פוסט של אחרים לפרסומת ממומנת בפייסבוק? האם כל גורם יכול להפוך את הפוסט שלנו לפרסומת שתקדם בתשלום את האינטרסים שלו? האם פוסט שכתבנו בנושא מסוים, יכול למשל להפוך לפרסומת שתשרת דווקא אידיאולוגיה שאנחנו מתנגדים לה?

קידום פוסטים ממומנים בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
הפוסט של גורביץ' מקבל בוסט פתאומי של 18,000 כניסות/צילום מסך, פייסבוק

"זה כמו לעשות SHRAE לפוסט של מישהו"

בשיחה עם גורם בהנהלת פייסבוק, התברר שכן - זה אפשרי, חוקי וקורה כל הזמן - בתנאי שמדובר בעמוד פייסבוק ולא בפרופיל אישי. במקרה כזה, הפוסטים בעמוד נחשבים פומביים, ועומדים לרשות הציבור - וככאלה, יכולים לשמש כל אחד לכל מטרה, בין השאר גם לפרסומת ממומנת.

איך עושים את זה? פייסבוק מאפשרת לכל עמוד ליצור מודעה שתקדם אותו, אבל בתוך אותה מודעה אפשר להדביק כל לינק שרוצים - גם לינק לפוסט זר. כאן, למשל, פתחנו מודעה ממומנת לעמוד הפייסבוק של וואלה!TECH, והחלפנו את כתובת ה-url של המודעה בלינק לפוסט של גורביץ'. מיד הופיעה לנו הודעה שהבהירה שלא נוכל לערוך את הפוסט, כיוון שלא אנחנו כתבנו אותו, אבל מעבר לכך - המודעה לגיטימית ונשאר רק לבחור את גובה התשלום ואת כמות הגולשים אליהם אנחנו רוצים להגיע.

קידום פוסטים ממומנים בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
קידום פוסטים ממומנים בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

לדברי אותו גורם בפייסבוק, הדבר אינו שונה מאשר לעשות SHARE לפוסט שאהבנו במיוחד, אך גורביץ' לא מסכים. "זו שיטה בעייתית", הוא אומר בשיחה עם וואלה!TECH, "כל זמן שאדם מקדם את הדברים שלי - סבבה, בשביל זה כתבתי אותם. כשכסף מתחיל להיות מעורב והדברים שלי הופכים לפרסומת, יש לי בעיה עם זה. גם בגלל שמעורב כאן כסף, וגם בגלל שאי אפשר לדעת מי מפיץ את הפוסט. אם הוא היה מפרסם את זה בעיתון, אפשר היה לפחות לדעת מי מעורב. אני מרגיש שהשתמשו בי".

"אין כאן הפרה של חוק", מבהיר יורם ליכטנשטיין, עורך דין לדיני אינטרנט וזכויות יוצרים, "הקידום נעשה במסגרת מדיניות פייסבוק, לה הסכים הכותב המקורי בתנאי השימוש ובכך נתן רשות לשימוש. אין כאן הפרת הפרטיות כיוון שהטקסט מראש פורסם כפומבי, אז אין אפשרות לטעון לפרטיות בו. העובדה שאחרים נהנים מטקסט שכתב אותו מפרסם, אינה מהווה כשלעצמה הפרת חוק, אלא אם קיים אלמנט פסול".

ליכטנשטיין אף מציע לקבל זאת כאקסיומה:"מרגע שטקסט או יצירה אחרת שלכם נמצא באינטרנט, הוא שם; היצירה יצאה את ידיכם ואינה נמצאת תחת שליטתכם. היוצר אינו יכול, לא טכנית ולא משפטית, לשלוט על היקף התפוצה של הדברים או של היצירה. כל מי שיש לו דבר מה שאינו רוצה שיפורסם בצורה שאינה נשלטת, הפתרון הוא אחד בלבד – לא להעלות לאינטרנט או לשלוח לאחר בצורה דיגיטלית כלשהי. זה נכון לפייסבוק, לווטסאפ ואפילו להודעות SMS".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully