וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד הלוחמה: כל החידושים בשדה הקרב המודרני

10.7.2015 / 6:10

חליפות חכמות המגבירות את הכוח והסיבולת של החיילים, נחילי רחפנים, גלימות היעלמות, קליעים מתבייתים ועוד - הצבאות המתקדמים בעולם מובילים את חזית הטכנולוגיה עם פיתוחים שלא יביישו אף סרט מדע בדיוני

אתר רשמי

מלחמות הביאו להרבה מאוד סבל לאורך ההיסטוריה אבל בכל הנוגע לפיתוחים טכנולוגיים, נראה כי שדה הקרב הוא אחת הזירות שמעסיקות יותר מכל את המדענים. מאלו שמעצבים את הדור הבא של כלי הנשק החכמים ועד פיתוחים בתחום התחבורה וההסוואה.

בין היתר ניתן לתת למלחמות קרדיט על המסע לחלל החיצון, דבק מגע, המרגרינה ואפילו המיקרוגל התמים שיושב לכם על השיש. פיתוחים טכנולוגיים צבאיים בני ימינו ממוקדים במטרה אחת חשובה קצת יותר מפופקורן - השבת חיילים בשלום לביתם ובחתיכה אחת, תוך ביצוע המשימות שלהם באופן היעיל והמהיר ביותר שאפשר. הטכנולוגיות הצבאיות האלה אולי נראות כמו מדע בדיוני, אבל הן לגמרי מציאותיות ולחלוטין כבר כאן.

לוחמה דיגיטלית

אחד הענפים שמתפתחים באופן מואץ, בעיקר בשל הצורך הצבאי בטכנולוגיות חדשניות, הוא תחום המציאות הרבודה, המשמש ליצירת "אזורי מלחמה דיגיטליים" - שהם מתחמי אימונים מבוססי משקפי מציאות מדומה.

במציאות הרבודה יכולים חיילים להתנסות בשלל תרחישים, כמו טיפול בפצועים תחת אש, בסביבת תלת ממדית מלאה המגיבה ומשתנה בהתאם לתנועות הראשון והגוף בעזרת מערכת מעקב מובנית.

מה שהצריך פעם לבנות ערי רפאים שלמות (לש"ביות) היום ניתן לתכנת במחשב ולהזין למערכת במהירות. כל תרחיש שהחיילים עלולים להיתקל בו בשדה הקרב ניתן לדמות וכל תרחיש שצריך לתחקר ניתן לשחזר ברמת דיוק גבוהה.

אופנועים מעופפים

אנחנו בשנת 2015 ועדיין אין לנו סקייטבורד מעופף, אבל בקרוב לצבא האמריקני לפחות יהיה אופנוע מעופף. בתערוכה האווירית שנערכה לאחרונה בפריז הודיעה חברת Malloy Aeronautics על שיתוף פעולה עם Survice האמריקנית, לייצור אופנועי-רחף עבור הצבא.

לארה"ב היסטוריה ארוכה של ניסיונות לייצר כלי רכב מרחפים לשימוש הכוחות הרגליים. האופנוע מכונה בקצרה TRV (Tactical Reconnaissance Vehicle) והוא נראה כמו אביזר משלים לכל סטורם טרופר ממלחמת הכוכבים. "קונספט ה-TRV יקל על חיילים תוך הגברת יכולותיהם בכל תנאים סביבתיים, במבצעים מאוישים ואחרים". מעבר למרחק שהוא מאפשר מסכנות על הקרקע, כלי הרכב הצבאי החדש והמגניב ישמש לנשיאת משאות במסעות רגליים ארוכים.

Tricopter. יוטיוב, צילום מסך
קח אותי לעתיד!/צילום מסך, יוטיוב

צוללים קדימה

אחת הסביבות היותר מאתגרות ללוחמה היא הסביבה הימית, ובין הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים קיימים שלל רעיונות שנועדו לסייע לחיילים לשרוד גם בתנאים רטובים בהם יש חשש להיפותרמיה וטביעה. דארפ"א, הסוכנות האמריקנית לפיתוחים צבאיים, עורכת מבחנים בימים אלו לחליפת ה-Warrior Web.

החליפה הרכה, בסגנון חליפת גלישה, נועדה להילבש מתחת למדי החייל ומספקת לו תמיכה לרגליים ולמפרקים. החליפה נעזרת בבדים ורצועות לתמיכה, ובמערכות רובוטיות זעירות שנועדו להפיג מתח באזור הרגליים ולהמעיט את הלחץ על שרירים וגידים.

קליע עם השם שלך עליו

הרעיון של טילים חכמים, המשנים מסלול יחד עם המטרה שלהם, אינו חדש אבל כעת גם תחום הנשק האישי זוכה לשדרוג משמעותי באותו סגנון. Exacto הוא קליע חדשני לצלפים, שעבר כבר מבחנים של הצבא האמריקני מוקדם יותר השנה.

הקליע בקליבר 50 מ"מ יכול לעקוב אחר מטרתו, ולשנות את נתיבו בהתאם לצורך אחרי שהוא נורה מהקנה. לטענת דארפ"א, המערכת החדשה היא הראשונה בעולם מסוגה בקנה מידה זה, והיא עשויה להפוך את הצורך בשני צלפים למיותר. כהיום נהוג שצלף אחד עוקב אחר המטרה בעוד השני מכוון אליה. הקליעים החכמים יודעים להתמודד גם עם רוח ומשתני מזג אוויר נוספים.

אנשי הפלדה

מדים צבאיים הם מהסמלים היותר מובהקים של צבאות העולם. אבל כדי להפוך את החיילים ליעילים הרבה יותר צריך קצת יותר מבדי הסוואה. הצבאות המתוחכמים בעולם שואפים להחליף את המדים הסטנדרטיים בחליפות חכמות, מהזן שייתן לחיילים כוח-על ויגן עליהם בעת קרבות.

תחילתן של חליפות השלד (Exo Suits) הצבאיות בשנות השישים, וההשראה עבורן מגיעה מעולם החרקים - מהשלד החיצוני הנוקשה של רבים מהם. חליפות שלד הופכות נשיאת משאות כבדים לקלה בהרבה, ומאפשרות ללובש אותן להשקיע הרבה פחות אנרגיה בכל תנועה ותזוזה שהוא מבצע, כך שיוכל לתפקד לאורך זמן רב יותר.

הטכנולוגיה עדיין מחכה לנקודת הפריצה שתהפוך אותן לסטנדרט בשדה הקרב, אבל כבר כעת יש לא מעט דגמים חדישים ומבטיחים בשלבי עבודה שונים. חליפת Raytheon-Sarcos של הצבא האמריקני, Human Universal מבית Load Carrier, Hercule של חברת RB3D ועוד יסייעו לחייל אחד להפוך למכונת מלחמה.

שריון נוזלי

שריון הוא קונספט קרבי עתיק, שללא ספק נדרש לריענון. אחד הפיתוחים השואפים לעשות זאת הוא ה-liquid armour שפיתחו מדענים פולנים בחברת Moratex. הנוזל הייחודי שהגו הפולנים מתקשה כשהוא בא במגע עם מערכות שריון, בכל טמפרטורה, ומאפשר הגנה מפני ירי.

השריון הנוזלי מתקשה מספיק כדי להדוף מתקפה אך נותר גמיש דיו כדי לאפשר לחיילים חופש תנועה. יצירתו התאפשרה בזכות שימוש בננוטכנולוגיה, שגם עושה דרכה לפיתוחים רבים כמו רחפני מודיעין בגודל של חרק.

נחיל של רחפנים

חוקרים ומומחים צבאיים חוזים כי רובוטים יחליפו כרבע מכוחות הצבא האמריקני עד שנת 2030, ומבין העזרים הרובוטיים הרבים שכבר נמצאים בשימוש אחד הבולטים הוא ללא ספק הרחפן (Drone).

כיום רחפנים צבאיים גדולים, כדוגמת הפרדטור, משמשים לתקיפות אך בעתיד הקרוב נראה אותם משמשים גם למטרות אבטחה ומעקב נרחבות יותר. את הרחפנים הטקטיים הגדולים מתפעלים כמה אנשים במקביל אך "נחיל הרחפנים", שנמצא בפיתוח יתפעל אדם אחד בודד בשטח. מדובר בלהקות של רובוטים מעופפים וחמושים, שיפעלו בתיאום להשגת שליטה אווירית מעל שדה הקרב.

ההסוואה האולטימטיבית

לא צריך להיות סון דזה כדי לדעת שהפתעה היא כנראה היתרון הטקטי הגדול ביותר שיכול להשיג כוח צבאי בשדה הקרב, ומה מפתיע יותר מחיילים בלתי נראים? בינואר השנה דווח ברשת על חשיפה אפשרית של חייל אמריקני "בלתי נראה" ולפני כחודשיים הודיע צבא ארה"ב רשמית על פיתוח של חליפת "היעלמות" שתאפשר לחיילים לתעתע באויב בשטח הפתוח, ותיכנס לשלב הבדיקות בתוך כשנה וחצי, בשיתוף עם חברות טכנולוגיה העוסקות בחומרי הסוואה מתקדמים.

"גלימת היעלמות" נוסח הארי פוטר כבר ריתקה את הרשת, כשנחשפה לפני כשנה וחצי. גרסתו הצבאית של הרעיון תבחן כשתהיה מוכנה לעמוד בתנאי אקלים וטמפרטורה קיצוניים, ממדבריות צחיחות ועד ג'ונגלים עתירי צמחייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully