וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקדח המעשן: לעובדי פייסבוק מותר לעשות שיימינג, לכם לא - זאת ההוכחה

21.12.2016 / 10:01

אם הגלים בפיד שלכם לא סערו ביומיים האחרונים בעקבות הכרזת המלחמה של גולש אחד נגד פייסבוק, זה בגלל שהצעד ההגנתי הראשון של הרשת החברתית היה לחסום את הגולש ואת הלינק לאתר שלו. איכשהו זה שיחק לידיו והבוקר הוא ירה את הפגז השני במתקפה

צילום מסך

ביומיים האחרונים נגררת פייסבוק ישראל (המתעקשת שהיא ישות נפרדת מפייסבוק העולמית בכל הנוגע ללקיחת אחריות על תכנים) למלחמה של דוד וגולית נגד איש הפרסום, דורי בן ישראל. מנהל בלוג "מזבלה" עומד מאז יום שני בראש קמפיין שמטרתו לנסות לשנות את מאזן הכוחות בין המשתמשים בפייסבוק ("לקוחות", כפי שמכנה אותם בן ישראל) לחברה עצמה.

כידוע, אין למשתמשי פייסבוק דרך ליצור קשר עם נציגי האתר והתקשורת היחידה מתבצעת באמצעות מנגנון הדיווח הרשמי. פייסבוק לא מחויבת לספק הסברים להחלטות שלה וכל ניסיון לקבל תגובה לתלונות של גולשים נתקל באותה תגובה גנרית השולחת את העיתונאים והגולשים לעיין שוב בסטנדרטים הקהילתיים של פייסבוק - הכינוי של תקנון השימוש באתר.

הזרוע הביצועית של הקמפיין, Bridges will burn, השיקה בתחילת השבוע אתר אינטרנט, הדומה בעיצובו לפייסבוק ובו שלושה פרופילים אישיים, של עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, ושני בכירים נוספים (הלוביסטית ואיש יחסי הציבור). הפרופילים כוללים פרטים אישיים, תמונה ואמצעי תקשורת: מספר טלפון אישי, כתובת מייל, ושמות הפרופילים האישיים ברשתות החברתיות מפייסבוק ואינסטגרם ועד הפרופיל העסקי בלינקדאין.

אנשי פייסבוק נחשפים. צילום מסך
האתר שנחסם מפייסבוק תוך כמה שעות בגלל פרסום פרטים אישיים ללא רשות./צילום מסך

כשעתיים לאחר עליית האתר לאוויר הפרופיל האישי של בן ישראל נחסם לשלושים יום וזמן קצר לאחר מכן הלינק לאתר הפרויקט נחסם לשיתוף. הגולשים שניסו לשתף את הלינק עם הפרטים האישיים של בכירי פייסבוק קיבלו הודעה שלא ניתן להשלים את הפעולה מאחר והלינק מהווה סיכון בטיחותי.

יממה לאחר מכן הגיבה פייסבוק ישראל באופן רשמי, באמצעות משרד יחסי הציבור שלה, וטענה כי "כללי הקהילה שלנו מציינים בבירור: 'אין לפרסם מידע אישי של אנשים אחרים ללא הסכמתם'. לפיכך, אם אנו מקבלים דיווח לגבי תוכן אשר מפרט מספרי טלפון אישיים וכתובות מייל של אנשים (ללא הסכמתם), ללא תלות בהיותם עובדי פייסבוק או לא, אנו נסיר תוכן זה. תוצאות הפרת כללי הקהילה משתנות בהתאם לחומרת ההפרה וההיסטוריה של אדם בפייסבוק. לדוגמה, אנחנו עשויים להזהיר מישהו לגבי הפרה ראשונה, אך אם נמשיך לראות הפרות נוספות אנו עשויים להגביל את יכולתו לפרסם פוסטים בפייסבוק או לאסור עליו שימוש בפייסבוק".

לפייסבוק מאוד חשוב להיראות הוגנת, נקייה ואכפתית. לאחרונה היא אפילו הפיקה פרסומת בעברית על חשיבות הסובלנות ברשת החברתית (הסרטון בראש הכתבה). אבל אם עד כה היא הצליחה להדוף טענות על אכיפה סלקטיבית של כללי השימוש, בזכות תקנון מעורפל הנתון לפרשנות משתנה, כעת היא סיבכה את עצמה עם תגובה ספציפית במיוחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרופיל של בכיר פייסבוק ישראל, המפרסם פרטים של אדם ללא רשותו./מערכת וואלה!, צילום מסך

המשמעות של התגובה היא שפייסבוק אכפה את הסעיף הזה בתקנון וביצעה פעולה אגרסיבית למדי של חסימת הלינק לחלוטין משיתוף ברשת החברתית. אבל מה אם עובד בכיר בחברה היה מבצע את אותה עבירה על התקנון?

כמו בתכנית-על של גאון מרושע הוליוודי (הוא בדיוק ההיפך מזה), נדמה שתגובתה של פייסבוק נפלה כפרי בשל לידיו של בן ישראל, שחשף כי אלעד ברינדט שביט (Head of Consumer Vertical at Facebook; לשעבר Client Partner at Facebook), בכיר בפייסבוק ישראל פרסם פוסט בתאריך 17 בנובמבר העובר על אותו סעיף בתקנון. הפוסט הזה עדיין באוויר וניסיונות לדווח עליו זוכים לתגובה רשמית של פייסבוק כי הוא אינו עובר על התקנון. ניסיון לדווח עליו אמש, אחרי התגובה הרשמית של פייסבוק, גם זכה לאותו מענה אוטומטי כי אין בעיה בפוסט.

בפוסט של שביט הוא פרסם את מספר הטלפון הסלולרי והמספר בלשכה של הרב שאבו, עוזרו של הרב עמאר. הוא קרא לגולשים להתקשר אליו "ולקבוע פגישות ככל שאפשר על מנת שהרב יכיר את הקהילה". לעוזרו של הרב אין פרופיל פייסבוק משלו והוא לא היה מודע לזה עד שפנו אליו והסבירו לו מאין יש לאנשים זרים את מספר הטלפון שלו. הוא ביקש להסיר את הפוסט אך מאחר ואין לו אפשרות לדווח עליו בלי חשבון פעיל בפייסבוק, דיווחנו כאמור על הפוסט עבורו.

הפרטים המובאים בכתבה הועברו למשרד יחסי הציבור של פייסבוק בישראל. כשתתקבל תגובתם היא תפורסם פה. חשוב לציין, כי לאחר פרסום הכתבה הסיר שביט את הפוסט והתקשר לעוזרו של הרב עמאר והתנצל על פרסום מספר הטלפון שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודעת פייסבוק כי הפוסט של שביט עומד בקריטריונים של האתר./מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully