וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

56 גוונים של אפור: מילון הזהויות החדשות של פייסבוק

TECH

17.2.2014 / 14:05

לא מצליחים להבין את כל הזהויות המגדריות החדשות שהוסיפו לפייסבוק? קבלו את המילון המלא. אולי תמצאו את עצמכם בפנים

פייסבוק מציג: 56 זהויות מיניות. פייסבוק, צילום מסך
פייסבוק מציג: 56 זהויות מיניות/צילום מסך, פייסבוק

לא פחות מ-56 זהויות מגדריות נוספו להגדרות הפרופיל שלנו בפייסבוק בשבת האחרונה. יותר מאשר השימוש בהן בפועל, חשוב כאן האקט ההצהרתי: הזהות המגדרית היא מורכבת ומגוונת, וכל אחת מעשרות האופציות היא שוות ערך להגדרה הכי בסיסית של "גבר" או "אישה". ובכל זאת, מה באמת הפירוש של 56 ההגדרות האלו?

לטובת המבולבלים, ישבנו לפרש אחד אחד את המושגים בהגדרות המיניות של פייסבוק, שכרגע נראים סתומים. יעל סיני, שכתבה עבורינו את ההסברים, סבורה גם שחצי מהן בכלל מיותרות. "למילה 'סיס' אין שום משמעות חוץ מקיצור של המונח סיסג'נדר", היא מסבירה, "כנ"ל לגבי 'טרנס' - כקיצור של 'טרנסג'נדר'. אין שום הבחנה במציאות בין אישה טרנסג'נדרית לבין נקבה טרנסג'נדרית והשימוש בזה הוא זניח". בנוסף לכפילויות, היא טוענת, חסרות לא מעט הגדרות מיניות כמו גבר סיסי, boy, בוץ' ועוד.

ההגדרות מנוסחות בלשון זכר אך מיועדות לכל 56 המגדרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

Agender
חסר מגדר. שאינו מזוהה או מזדהה עם זהות מגדר כזו או אחרת.

Androgyne
זהות מגדר שאינה בינארית. מישהו שרואה עצמו בעל זהות כזו מאופיין בתכונות גבריות ונשיות כאחד, או אינו מאופיין בתכונות טיפוסיות לאף אחד מהמגדרים. אין למילה תרגום לעברית עדיין.

Androgynous
אנדרוגנוס. בעל איברי מין נקביים וזכריים כאחד. כיום מקובל יותר להשתמש במונח "אינטרסקס".

Bigender
ביג'נדר. מזדהה עם שתי זהויות המגדר במקביל - גבר ואישה. מונח זה כולל את ההנחה כי קיימים שני מגדרים בינאריים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

Cis
סיס. קיצור של המילה סיסג'נדר. זהות סיסג'נדרית היא כזו המאופיינת בהתאמה בין המגדר הנתפס של אדם לבין המין אליו שוייך בלידתו.

Cisgender
סיסג'נדר. זהות סיסג'נדרית היא כזו המאופיינת בהתאמה בין המגדר הנתפס של אדם לבין המין אליו שוייך בלידתו.

Cis Female
נקבה סיס(ית). אישה שנולדה נקבה ומרגישה התאמה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה), ובוחרת בהגדרת זהות המגדר שלה להדגיש את המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה). המילה סיס מהווה קיצור למילה סיסג'נדר.

Cis Male
זכר סיס. גבר שנולד זכר ומרגיש התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (זכר), ובוחר בהגדרת זהות המגדר שלו להדגיש את המין אליו שוייך בלידתו (זכר).

Cis Man
גבר סיס. גבר שנולד זכר ומרגיש התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (זכר).

Cis Woman
אישה סיס(ית). אישה שנולדה נקבה ומרגישה התאמה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה).

Cisgender Female
נקבה סיסג'נדרית. אישה שנולדה נקבה ומרגישה הלימה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה), ובוחרת בהגדרת זהות המגדר שלה להדגיש את המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה).

Cisgender Male
זכר סיסג'נדר. גבר שנולד זכר ומרגיש הלימה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (זכר), ובוחר בהגדרת זהות המגדר שלו להדגיש את המין אליו שוייך בלידתו (זכר).

Cisgender Man
גבר סיסג'נדר. גבר שנולד זכר ומרגיש התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (זכר).

Cisgender Woman
אישה סיסג'נדרית.אישה שנולדה נקבה ומרגישה הלימה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (נקבה).

Female to Male
נקבה לזכר. אדם העובר שינוי מגדר (גופני או אחר) בין מין נקבה למין זכר.

FTM
נקבה לזכר. ראשי תיבות של הזהות Female to Male . אדם העובר שינוי מגדר (גופני או אחר) בין מין נקבה למין זכר.

Gender Fluid
נזיל מגדרית. רואה את המגדר שלו כנזיל ומשתנה באופן רנדומלי או תלוי מצב.

Gender Nonconforming
בעל מגדר לא קונפורמי. שאינו מציית לחוקי המגדר, שאינו עומד בקריטריונים לאופן שבו הוא אמור להיראות, להתנהג או להזדהות כ"אשה" או "גבר". הזהות מאתגרת ואינה מצייתת לקודים החברתיים המקובלים.

Gender Questioning
מתלבט בזהות המגדר.

Gender Variant
שונה מגדרית. בעל נראות שאינה תואמת לציפיות החברתיות כלפי מגדר. הזהות מאפשרת להתמקם בתוך מגוון של צורות להבעת מגדר.

Genderqueer
ג'נדרקוויר. שאינו מקבל את חוקי המגדר ואינו מגדיר את זהותו באמצעות זהויות המגדר הקיימות. הזהות יכול להיות מורכבת מזהות בעל מאפיינים משני המגדרים הבינאריים - "גבר" ו"אישה" בשילובים שונים, או אף אחת מאלו המוצעות. לעתים זהות ג'נדרקווירית יכולה לעבור בין המגדרים השונים באופן רנדומלי או תלוי מצב.

Intersex
אינטרסקס. אדם אשר מבחינת איברי המין נמצא בין שני המינים. כלומר, נולד עם כרומוזומי מין, איברי מין חיצוניים או מערכות רבייה אשר החברה איננה מחשיבה כמשוייכים עבור זכרים או נקבות.

Male to Female
זכר לנקבה. אישה הנמצאת בתהליך שינוי מגדר (גופני או אחר) בין מין זכר למין נקבה.

MTF
זכר לנקבה. ראשי תיבות של הזהות Male to Female. אישה הנמצאת בתהליך שינוי מגדר (גופני או אחר) בין מין זכר למין נקבה.

Neither
אדם אשר לא מזדהה עם אף אחת מההגדרות.

Neutrois
מרגיש שאינו נופל תחת אחת מהקטגוריות הבינאריות של המגדר. אנשים בעלי זהות זו מבקשים לעיתים לטשטש את מאפייני המגדר הגופניים שעליהם (חזה, שיער ועוד). למילה זו אין תרגום בעברית עדיין.

Non-binary
לא-בינארית. זהות מגדר שאינה בינארית. כלומר, בעל.ת זהות זו אינו.ה מזדהה עם אחת מהזהויות הבינאריות –"גבר" או אישה" . זהות זו טומנת בחובה ערעור על עצם הבינאריות של המינים. ישנן זהויות נוספות שאינן מקבלות עקרון זה.

Other
הגדרה אחרת שאינה מבין ההגדרות האלו.

Pangender
פאנג'נדר. בעלי זהות זו חשים כי הם מכילים בתוכם את כל זהויות המגדר הקיימות. בניגוד לזהות 'ביג'נדר', תחתיה בעל הזהות יכול להיות גבר ואישה במקביל. אלו המגדירים עצמם פאנג'נדר אינם מקבלים את ההנחה אודות הבינאריות של המגדרים ומבקשים לערער עליה.

Trans
טרנס. קיצור למונח טרנסג'נדר. המונח טרנסג'נדר הינו מונח מטרייה לכלל זהויות המגדר ה"לא קונפורמיות", ולזהויות של אלו שזהותם המגדרית אינה תואם למין שיוחס להם בלידתם.

Trans*
טרנס*. טרנס* הינו מונח מטרייה, או מונח לתיאור קבוצה של זהויות מגדר "לא קונפורמיות", ולאנשים שזהותם אינה תואמת למין שיוחס להם בלידתם. המונח זהה מבחינת המשמעות למונח טרנסג'נדר, אך מאפשר להכיל בו יותר זהויות שכן ניתן ל"המיר" את הכוכבית בזהויות שונות כגון טרנסקסואל, גבר טרנסג'נדר ועוד.

Trans Female
נקבה טרנסית. אישה שנולדה זכר ומרגישה אי הלימה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (זכר), אך בוחרת בהגדרת זהות המגדר שלה להדגיש את שינוי המין שביצעה. המילה טרנס מהווה קיצור למילה טרנסג'נדר.

Trans* Female
נקבה טרנסית. אישה שנולדה זכר ומרגישה אי התאמה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (זכר), אך בוחרת בהגדרת זהות המגדר שלה להדגיש את שינוי המין שביצעה. המילה טרנס והכוכבית באים לסמן את מגוון הזהויות שיכולות להיות נלוות.

Trans Male
זכר טרנס. גבר שנולד נקבה ומרגיש אי התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (נקבה), אך בוחר בהגדרת זהות המגדר של להדגיש את שינוי המין שביצע. המילה טרנס הינה קיצור למילה טרנסג'נדר.

Trans* Male
זכר טרנס. גבר שנולד נקבה ומרגיש אי התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (נקבה), אך בוחר בהגדרת זהות המגדר של להדגיש את שינוי המין שביצע. המילה טרנס והכוכבית באים לסמן את מגוון הזהויות שיכולות להיות נלוות.

Trans Man
גבר טרנס. גבר ששויך בלידתו למין נקבה, אך כיום מזדהה ככגבר בין אם עבר שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי. המילה טרנס הינה קיצור למילה טרנסג'נדר.

Trans* Man
גבר טרנס*. גבר ששויך בלידתו למין נקבה, אך כיום מזדהה ככגבר בין אם עבר שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי. המילה טרנס והכוכבית באים לסמן את מגוון הזהויות שיכולות להיות נלוות.

Trans Person
אדם טרנס. אדם שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו, ומזדהה כטרנסג'נדר. לצד זה אינו מזדהה כגבר או כאישה אלא בלשון נייטרלית - אדם.

Trans* Person
אדם טרנס*. אדם שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו, ומזדהה כטרנסג'נדר. לצד זה אינו מזדהה כגבר או כאישה אלא בלשון נייטרלית - אדם. המילה טרנס והכוכבית באים לסמן את מגוון הזהויות שיכולות להיות נלוות.

Trans Woman
אישה טרנסית. אישה ששויכה בלידתה למין זכר, אך כיום מזדהה כאישה בין אם עברה שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי.

Trans* Woman
אישה טרנסית*. אישה ששויכה בלידתה למין זכר, אך כיום מזדהה כאישה בין אם עברה שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי. המילה טרנס והכוכבית באים לסמן את מגוון הזהויות שיכולות להיות נלוות.

Transfeminine
טרנספמיניני ("טרנס-נשי"). מונח המציין את מי ששוייך בלידתו כזכר, אך מזדהה כיותר "נשי" מאשר "גברי". מונח זה יכול לכלול נשים טרנסג'נדריות אך השימוש בו הוא עניין של העדפה.

Transgender
טרנסג'נדר. טרנסג'נדר הינו מונח מטרייה לכלל זהויות המגדר ה"לא קונפורמיות", ולאנשים שזהותם אינה תואמת למין שיוחס להם בלידתם.

Transgender Female
נקבה טרנסג'נדרית. אישה שנולדה זכר ומרגישה אי התאמה בין המגדר שלה (אישה) לבין המין אליו שוייכה בלידתה (זכר), אך בוחרת בהגדרת זהות המגדר שלה להדגיש את שינוי המין שביצעה.

Transgender Male
זכר טרנסג'דר. גבר שנולד נקבה ומרגיש אי התאמה בין המגדר שלו (גבר) לבין המין אליו שוייך בלידתו (נקבה), אך בוחר בהגדרת זהות המגדר של להדגיש את שינוי המין שביצע.

Transgender Man
גבר טרנסג'נדר. גבר ששויך בלידתו למין נקבה, אך כיום מזדהה ככגבר בין אם עבר שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי.

Transgender Person
אדם טרנסג'נדר. אדם שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו, ומזדהה כטרנסג'נדר. לצד זה אינו מזדהה כגבר או כאישה אלא בלשון נייטרלית - אדם.

Transgender Woman
אישה טרנסג'נדרית. אישה ששויכה בלידתה למין זכר, אך כיום מזדהה כאישה בין אם עברה שינוי גופני ובין אם לא. המונח מבקש לשמר את הזהות הטרנסג'נדרית שאינה מקבלת את הבינאריות בין המינים - זכר ונקבה, ואת המעבר ביניהם כמעבר חד סטרי.

Transmasculine
טרנסמסקוליני ("טרנס-גברי"). מונח המציין את מי ששוייך בלידתו כנקבה, אך מזדהה כיותר "גברי" מאשר "נשי". מונח זה יכול לכלול גברים טרנסג'נדרים אך השימוש בו הוא עניין של העדפה.

Transsexual
טרנסקסואל. אדם, שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו, וביצע שינוי מין באמצעות ניתוח (כיום יש בלבול בין המושגים טרנסקסואל וטרנסג'נדר).

Transsexual Female
נקבה טרנסקסואלית. אישה שזהותה המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לה בעת לידתה (זכר), וביצעה שינוי מין באמצעות ניתוח. (כיום יש בלבול בין המושגים טרנסקסואל וטרנסג'נדר). בזהותה היא בוחרת להדגיש את המין אליו כעת משתייכת בציון המילה "נקבה".

Transsexual Male
זכר טרנסקסואל. גבר שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו (נקבה), וביצע שינוי מין באמצעות ניתוח. (כיום יש בלבול בין המושגים טרנסקסואל וטרנסג'נדר). בזהותו הוא בוחר להדגיש את המין אליו כעת משתייך בציון המילה "זכר".

Transsexual Man
זכר טרנסקסואל. גבר שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו (נקבה), וביצע שינוי מין באמצעות ניתוח. (כיום יש בלבול בין המושגים טרנסקסואל וטרנסג'נדר).

Transsexual Person
אדם טרנסקסואל. אדם שזהותו המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לו בעת לידתו, וביצע שינוי מין באמצעות ניתוח. לצד זה אינו מזדהה כגבר או כאישה אלא בלשון נייטרלית - אדם.

Transsexual Woman
אישה טרנסקסואלית. אישה, שזהותה המגדרית אינה תואמת את המין שיוחס לה בעת לידתה (זכר), וביצעה שינוי מין באמצעות ניתוח.

Two-Spirit
שתי נשמות. מונח שמקורו בתרבות האינדיאנית אשר בא לתאר זהות המכילה בתוכה שתי נשמות, רוח כפולה: האחת של האישה והאחת של הגבר, כאשר הזהות הנוצרת היא מעין הכלאה בין השניים.

יעל סיני היא רכזת בבית דרור - בית זמני לנוער להט"ב בסיכון, מתנדבת בפרוייקט גילה להעצמה טרנסג'נדרית. בעלת תואר שני בסוציולוגיה, את עבודת התזה כתבה אודות הוועדה לשינוי מין בתל השומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully