וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה של יצרניות ה-GPS

דידי חנוך

3.11.2006 / 16:56

ליצרניות מקלטי ה-GPS השולטות בשוק יש בעיה. למעשה, יש להן שתי בעיות: קוראים להן סוני ונוקיה

לא קל להיות יצרן GPS בימים אלה, בין אם אתה בתחום החומרה או התוכנה. לא בכל שבוע אתה מגלה ששתיים מהחברות הגדולות והחזקות בעולם השיקו מוצרים שמתחרים ישירות במוצרים שלך.

זה מה שקרה ל-Tomtom, גארמין, מיו ושאר יצרניות מכשירי הניווט המובילות בשבוע האחרון. נוקיה השיקה את נוקיה 330, מכשיר GPS ייעודי (PND, ראשי תיבות של Personal Navigation Device) שגם מנגן מוזיקה ווידאו ומציג תמונות. המכשיר ישתמש בתוכנת Route 66 ולא יכיל שום מאפיינים הקשורים לשיחות טלפון או קישוריות אלחוטית.

סוני הכריזה על השקת NV-U51, שאינו מכשיר הניווט הראשון שלה אבל מהווה קפיצת דרך, ומכיל שיטת ניווט חדשנית: שרטוט מסלול על מסך המגע באמצעות האצבעות. סוני נמצאים בשוק הניווט הלווייני כחצי שנה, אבל ה-NV-U51 נראה כניסיון המשמעותי ביותר שלהם עד כה.

גם נוקיה הכריזה כבר על מוצר שיכלול מקלט GPS. טלפון החלומות N95 יכלול, ברשימת המאפיינים האינסופית שלו, גם ניווט לווייני. אבל 330 הוא מכשיר הניווט הייעודי הראשון שלה.
לכאורה, יש לחברות הקיימות בשוק יתרון. הן נמצאות בשטח כבר כמה שנים, ובנו לעצמן קהל לקוחות ומוניטין בתחום הניווט. גם כאלה ששחררו מוצרים בעייתיים בעבר שיפרו את הרמה ומשחררות כיום תוכנות וחומרות מצוינות. אני בדקתי בחודשים האחרונים מספר מוצרי ניווט, והגרועים ביותר שבהם היו ממש בסדר גמור.

אבל חדירת ה-GPS לשוק נמצאת כיום בשלב התחלתי מאד. רק חלקיק מהלקוחות הפוטנציאליים של מכשירי הניווט ממש רכשו מכשיר. השוק גדל במידה משמעותית בכל שנה, אבל החדירה הנוכחית ממש אינה מספיקה כדי לבטא שליטה בשוק.

נוקיה וסוני נוקטות בגישות שונות מאד עם המוצרים החדשים שלהן. 330 של נוקיה הוא מכשיר ניווט סטנדרטי, שכולל מאפיינים שמציבים אותו בתחרות ישירה עם שני שווקים: שוק המולטימדיה הניידת ושוק הניווט הלווייני. NV-U51 של סוני הוא מכשיר ניווט בלבד, אבל הוא מציג שיטה חדשנית שעשויה למשוך לקוחות. לסוני יש כבר ליין מוצרים נרחב בתחום המולטימדיה, שרק גדל כל העת. נראה בלתי נמנע שבשלב כלשהו היא תוציא לשוק מוצר שמאחד את התכונות השונות, אבל כרגע היא מתמקדת בלבנות את עצמה כ(גם) חברת ניווט.

המוצר של נוקיה יתומחר באירופה בסביבות ה-500 דולר, מחיר שהופך אותו לתחרותי מאד לעומת נגני מולטימדיה נטולי יכולות ניווט. המוצר של סוני עדיין נטול מחיר, אבל צפוי להיות תחרותי לאור התמחור של המכשירים הקיימים שלה.

שני המוצרים נמצאים כעת בשלב ההכרזה בלבד. אבל כשיושקו בשוק, שניהם יוכלו לנצל את המוניטין העצום של שתי היצרניות.

איך יוכלו היצרניות הקיימות להתחרות? קשה לדעת. קל לצפות שהן יורידו מחירים, אבל הכיסים של המתחרות מיפן ופינלנד עמוקים יותר. התרחיש שבו שתי הענקיות ימזערו את נתח השוק של יריבותיהן עד שאלה ירגישו כמו יצרניות נגני מוזיקה שאינם אייפוד הוא תרחיש סביר בהחלט. תרחיש שבו אחת משתי הענקיות (כרגע היינו מהמרים על נוקיה) כובשת את השוק אפשרי גם הוא. כדי לשרוד, החברות הקיימות בשוק יאלצו לשלוף כמה שפנים מכמה כובעים. בשנה-שנתיים הקרובות נראה כמה שפנים יש להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully