וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Plays For מה?

דידי חנוך

6.11.2006 / 17:16

לקוחות שירות המוזיקה המתבטל של מיקרוסופט, MSN Music, לא יוכלו לשמוע את שיריהם ב-Zune

כשמיקרוסופט פצחו באסטרטגיה הקודמת שלהם למאבק באייפוד, הם העניקו לה את השם Plays For Sure, דהיינו "מנגן בוודאות". העיקרון היה שכל מי שיקנה מוזיקה מחנויות PlaysForSure, יוכל לנגן אותה בנגני PlaysForSure של מגוון היצרניות שייצרו נגנים תואמים.

כיום, כשאנו נמצאים כשבוע מהשקת Zune והחלפת חנות MSN Music באתר Zune, מדווח אתר BBC על כך שלקוחות MSN מגלים דבר שלמעשה השתמע כבר מההודעות הראשונות בנוגע ל-Zune: הנגן החדש לא תומך ב-PlaysForSure.

זה אומר שכל מי שרכש שירים משירות המוזיקה היוצא של מיקרוסופט, לא יוכל לשמוע אותם בנגן החדש של מיקרוסופט. השם שנבחר לטכנולוגיה הקודמת הולך ונראה אירוני מיום ליום.

ההתנתקות המוחלטת מ-PlaysForSure היא תוצאה של כשלון האסטרטגיה ההיא. כל החנויות והנגנים שתמכו בטכנולוגיה לא הצליחו יחדיו לפגום באופן משמעותי בנתח השוק של אפל והאייפוד שלה.

בבלוגו, מציין איש חברת Jupiter Research מייקל גרטנברג שהוא מופתע מכך שמיקרוסופט לא מציעה ללקוחותיה הקיימים גרסאות חלופיות לתוכן שרכשו בפורמט שתואם את המכשיר החדש. התהייה של גרטנברג נראית הגיונית. מיקרוסופט מצפה מלקוחות שמעוניינים לעבור לנגן החדש שלה לרכוש את אותה המוזיקה שנית, או לוותר על מוזיקה שרכשו.

פרשנות

כפי שנכתב כאן שוב ושוב, הבעיה האמיתית (גם) כאן היא נז"ק (DRM). גם Zune וגם נגני PlaysForSure מנגנים שירים בפורמט WMA של מיקרוסופט. ההבדל הוא בנז"ק שמגן על הקובץ מהעתקות ושינויי פורמט.

לו היתה מוכרת מיקרוסופט את השירים בפורמט MP3, שנתמך על ידי כל נגן מוזיקה בשוק (כולל Zune), לא היתה ללקוחות שלה בעיה לנגן את המוזיקה שרכשו בשירות הקודם גם במכשיר החדש. אבל מיקרוסופט, בלחצן ועידודן של חברות המוזיקה הגדולות, מוכרת מוזיקה רק בפורמט מוגן. עם הנסיון של מיקרוסופט להעביר אחוז משמעותי מהשוק לסוג חדש של נגנים, הופכת גדר הנז"ק שהקימו חברות הטכנולוגיה למחסום משמעותי יותר ויותר בפני לקוחות.

הברירה האם לרכוש עותק נוסף של אותו השיר או לוותר על שדרוג הנגן לדור החדש היא ברירה לא סבירה. במצב כזה, איני יכול שלא לראות הצדקה מוסרית להורדת המוזיקה מחדש באופן פירטי. בתגובות לכתבה "הם תובעים גם ילדים" שהתפרסמה כאן אתמול, נשאל מדוע הכתב מתייחס להורדת שירים פירטית כדבר חיובי. ובכן, אני לא מתייחס לזה כדבר חיובי, בדרך כלל. אני לא חושב שזה פשע שמצריך את הצעדים בהן נוקטת התעשייה, אבל אני מעדיף לרכוש את המוזיקה שלי באופן חוקי שמתגמל את האמנים.

אבל כשצרכנים שרכשו את המוזיקה שלהם באופן חוקי לא יכולים לשמוע אותה במכשיר החדש של אותה החברה ממנה רכשו את המוזיקה? שיורידו באופן פירטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully