וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחררו את הקוד

דידי חנוך

8.11.2006 / 13:31

חברת התוכנה אדובי משחררת את הקוד של המנוע מאחורי פלאש, ותשתף פעולה עם מוזילה בפיתוח

תנועת הקוד החופשי זכתה לתנופה יפה השבוע, כשאדובי ומוזילה הודיעו שקוד המקור של מנוע הסקריפטים של טכנולוגיות פלאש ישוחרר ויהפוך לקוד חופשי. הקוד משוחרר במסגרת שיתוף פעולה בין אדובי ומוזילה.

ההטבה למוזילה ברורה. מפתחי דפדפן פיירפוקס יוכלו להטמיע את הדור הבא של הפלאש בפיירפוקס 3, הצפוי לצאת בשנה הבאה. מוזילה כבר הקימה פרויקט בשם Tamarin לפיתוח יישומי רשת באמצעות הקוד החדש.

ההחלטה של אדובי לשחרר את הקוד היא המעניינת יותר. קווין לינץ', סמנכ"ל בכיר וארכיטקט התוכנה של אדובי, אמר בהודעה לעיתונות: "זוהי אבן דרך חשובה בשילוב קהילות מפתחי HTML ופלאש סביב שפה אחת ויצירת האפשרות ליצור יישומים חדשניים עוד יותר בעולם של ווב 2.0. העבודה עם קהילת הקוד החופשי מאפשרת לנו להאיץ את קבלתה של שפה סטנדרטית".

קוד חופשי עולה

וזאת הנקודה המעניינת. הצעד של אדובי הוא אינדיקציה נוספת בשורה ארוכה, לעוצמה הגוברת של קהילות מפתחי הקוד החופשי. מתנועה שולית הופכת קהילת המפתחים בקוד חופשי לגוף המרכזי בעולם התוכנה. קהילות הקוד החופשי יצרו בשנים האחרונות דפדפן מרכזי (פיירפוקס), סוויטת תוכנות משרדיות חשובה (Open Office), תוכנת מסרים שעובדת עם כל הפלטפורמות (Gaim), אנטי וירוס (ClamWin), נגן מולטימדיה טוב יותר (VLC) ועוד. וכמובן, מערכת ההפעלה לינוקס, שצוברת בשנים האחרונות מומנטום.

הנכונות הגוברת של חברות כמו אדובי להעזר בקהילת הקוד החופשי תסייע לחברות ליצור מוצרים טובים יותר, שיזכו לתמיכה רחבה יותר מקהילת המפתחים העולמית. שיטה זאת הפוכה בדיוק לשיטתן של חברות כמו מיקרוסופט ליצור סטנדרטים. מיקרוסופט מנסה ליצור סטנדרטים על ידי יצירת גן נעול שבו רק לגננים שלה יש שליטה על המתרחש. קהילת הקוד הפתוח יוצרת סטנדרטים בהסכמה, ולא מתוך הצרכים העסקיים הצרים של חברת תוכנה זו או אחרת. ככל שחברות יפתחו את הקוד למוצריהן, כך יתרחב השימוש בסטנדרטים מקובלים. ככל שיתרחב השימוש בסטנדרטים מקובלים, יגדל החופש של המשתמשים ותתחזק יכולת הבחירה שלהם. ככל שיוצעו תוכנות טובות לתחום מסוים, יתחזק התחום. בסופו של דבר גם יימצאו לו יישומים עסקיים רווחיים, כפי שלינוקס הפכה למוצר עסקי לכל דבר למרות היותה מערכת הפעלה המפותחת בקוד חופשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully