וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: נותנים להם אצבע

דידי חנוך

18.11.2006 / 14:42

האם יוניברסל סונוורה על ידי העסקאות שלה עם יוטיוב ומיקרוסופט? כמה כסף מגיע לה, בדיוק?

לאחרונה הגיעה יוניברסל מיוזיק גרופ להסכם יוצא דופן עם חברת מיקרוסופט. חברת המוזיקה הענקית תקבל כסף על כל מכשיר Zune שנמכר. מנכ"ל UMG דאג מוריס הצדיק את העסקה באמירה ש"מכשירים כמו האייפוד משמשים הרי רק לגניבת מוזיקה, אז הגיע הזמן שנקבל על כך פיצוי".

זמן קצר לאחר רכישת יוטיוב בידי גוגל הגיעו החברות להסכם עם יוניברסל להפצת קליפים של אמני החברה באמצעות האתר.

ואתמול תבעה יוניברסל את מייספייס על הפרת זכויות יוצרים (ראו כתבה נפרדת). כפי שפירטנו, יוניברסל תובעת פיצויים של 150,000 דולרים על כל שיר שמופץ באופן בלתי חוקי במייספייס. כלומר, החברה תובעת מאות מיליוני דולרים.

מספר מחקרים כבר הראו שרוכשי נגני מוזיקה קונים יותר מוזיקה מאנשים שאין בבעלותם נגנים. רבים מרוכשי הנגנים אמנם מורידים מוזיקה באופן בלתי חוקי, אבל הם גם רוכשים את המוזיקה שאהבו מבין השירים שהורידו באופן בלתי חוקי.

אל ינקוביץ' חזר לאחרונה לצמרות המצעדים עם שירו White and Nerdy. ינקוביץ' נתן את הקרדיט להצלחת השיר למשתמשים הרבים שהפיצו אותו וצפו בו ביוטיוב.

אבל הראיות האלה לכך שאתרי שיתוף וידאו ונגני מוזיקה מקדמים את המכירות שלהם לא מעניינות את יוניברסל. אחרי הכל, יוטיוב ומיקרוסופט הסכימו לתת להם כסף. לפיכך כולם צריכים לתת להם כסף.

לאן הולך הכסף?

ההסכם של החברה עם מיקרוסופט מרגיז במיוחד. החברה מקבלת כסף על כל מכשיר שנמכר. לאן הולך הכסף? על פי איזה מודל הוא מחולק לאמנים? לא ברור. ודאי שאין מודל שמאפשר חלוקה הוגנת של הכסף לאמני הקבוצה, שכן אין דרך לדעת מי מרוכשי Zune יוריד באופן חוקי ואין דרך לדעת מה יוריד. אז הכסף, שמשולם על הפרת זכויות יוצרים פוטנציאלית, מגיע פשוט לחברה. אם אמני יוניברסל היו נמצאים בעמדה לעשות זאת, הם היו אלה שצריכים לתבוע את החברה על הפרת זכויות יוצרים. אבל פרט לאמנים הגדולים ביותר של החברה - שסביר שיקבלו נתח מהעסקה - רוב האמנים לא יתבעו את חברת המוזיקה הגדולה בעולם מחשש לעתידם.

יוניברסל לא מגנה על האמנים שלה. היא מחפשת דרכים להרוויח ממהפכת שיתוף הקבצים בכל מודל אפשרי. גם אם המודל הזה פוגע בצרכנים שלה ובאמנים שלה.

מסקרן מאד יהיה לראות איך תתנהל התביעה הנוכחית. מעבר ליוניברסל ומייספייס, מדובר כאן בתביעה בין שתים ממעצמות המדיה הגדולות בעולם. יוניברסל היא נכס של חברת ויוונדי, בעוד מייספייס שייכת לניוזקורפ של רופרט. בהנחה שמייספייס לא תכנע ללחצי התביעה ותאבק ביוניברסל, מדובר כאן במאבק משפטי שיכול לשנות את גורלן של שתי החברות ואת עתיד המדיה באינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully