וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה, מלחמת הקונסולות הזאת

דידי חנוך

19.11.2006 / 11:44

עם השקת Wii היום בארה"ב, מלחמת הדור הבא (הנוכחי, בעצם) בקונסולות החלה באמת. איך נראה שדה הקרב?

מיקרוסופט היו ראשונים. [[Xbox 360]] היתה קונסולת הדור הבא הראשונה שיצאה לשוק, לפני כשנה. מונעת בכוחו של [[Halo]] 2, הקונסולה של [[מיקרוסופט]] ביססה מעמד בשוק וזכתה להצלחה לא מבוטלת. אבל היא עדיין מכרה פחות מפלייסטיישן 2 הוותיקה של סוני.

בשבוע שעבר זכינו להשקתה של הקונסולה עמוסת הפיצ'רים והיכולות ביותר בהיסטוריה. סוני פלייסטיישן 3 היא, לכל הדעות, מכונה מרשימה ביותר שלוקחת ברצינות את המחויבות שלה כדור הבא של הבידור הביתי. זוהי גם המכונה שבה תלוי העתיד של סוני. בשנים האחרונות, חטיבת המשחקים של סוני היתה הרווחית ביותר של החברה ברחבי העולם. אם החטיבה הזאת תיכנס להפסדים לאורך זמן עקב העלויות הגבוהות של [[PS3]] (וגם החברה צופה שהיא תפסיד על המכשיר כסף בעתיד הקרוב), ענקית הטכנולוגיה היפנית עשויה ליפול בעקבותיה.

היום מושקת [[Wii]] של [[נינטנדו]]. לאחר שחלוצת הגיימינג הפתיעה והביסה את סוני בתחום הקונסולות הניידות (נינטנדו DS מכר יותר מה-[[PSP]] בארצות הברית וביפן), מתכוננת נינטנדו למה שעשוי להיות אחד הקמבאקים הגדולים ביותר בכל הזמנים.

החברה שהובסה על ידי סוני בדור הקודם מביאה לשוק קונסולה בעלת קונספט שונה לחלוטין משל המתחרות. Wii לא תוכל להתחרות בגרפיקה המדהימה או בכוח העיבוד הכביר של המתחרות. היא לא תוכל להתמודד עם יכולות הבידור של המתחרות. החדשנות של ה-Wii היא בתחום המשחקיות.

בקר המשחק החדשני של Wii מאפשר שליטה מסוג שונה על המשחק, שמפעילה את המשתמש ומוסיפה, על פי ביקורות, לחויית המשחק. גם בתחום המשחקים Wii מצוידת בכותרים שרבים מהם מדגישים את המשחקיות ולא את החזות המרהיבה.

3 מתמודדות... או 2?

מכיוון שלמרות הצלחתה היחסית, Xbox 360 לא הצליחה להביס גם את קונסולת הדור הקודם של סוני, יכול להיות שהפוטנציאל שלה מוגבל יחסית. מיקרוסופט בונה על השילוב של X360 עם ה-Zune בתקווה להפוך את השניים למערכת בידור ביתי ונייד, אבל איש לא יודע מה פוטנציאל ההצלחה של [[Zune]] בשלב זה. לכן נראה שמידת ההצלחה של 360 ידועה מראש: טובה מספיק כדי להפוך לרווחית (דבר שקרה לאחרונה לאחר שנה של הפסדים) אבל לא טובה מספיק כדי לקחת את השוק בסערה אלא אם יריבותיה ייכשלו.

וכך נראה שההתמודדות האמיתית כרגע היא בין שתי השחקניות החדשות בשוק: Wii ו-PS3. עוצמה מול חדשנות במשחקיות.

Wii אמנם כוללת דפדפן לגלישה ברשת ועוד מאפיינים לא משחקיים, אבל ודאי לא במידה שתאפשר לה להחליף את המחשב ואת מערכת הבידור הביתית. וכך נראה שהמאבק כאן הוא בין פילוסופיות: האם קונסולת משחקים היא כלי למשחקים שמאפשר גם שימושים אחרים, או האם היא מערכת בידור ביתית רב שימושית ורבת עצמה שבין שימושיה נמצאים משחקים. ומכך נגזר גם המחיר. האם גיימרים ישלמו פחות כדי לקבל מכשיר שעיקרו משחק, או יעדיפו לשלם יותר כדי לקבל מכשיר שיעשה הכל בסלון.

האתגר האמיתי: אנשים ללא קונסולות

שתי החברות מכוונות ללקוחות חדשים לתחום הקונסולות. סוני מציעה להם כונן היי דפינישן מסוג [[Blu Ray]] ומערכת בידור ביתית. נינטנדו מציעה משחקים פשוטים יותר ונגישים יותר בנוסף להיצע שלה לשחקנים מנוסים. גם המחיר הזול יותר של Wii (כ-250 דולר לעומת 500-600 של PS3) נועד בין השאר למשוך לקוחות חדשים לנסות את המכשיר.

זהו הנעלם הגדול בהתמודדות הזאת. שתי החברות מאמינות שלמרות 100 מיליון יחידות פלייסטיישן 2 שנמכרו, שוק הקונסולות יכול לגדול במידה משמעותית. האם הן צודקות? כנראה שכן. ודאי שבמדינות כמו ישראל, בהן חדירת הקונסולות לשוק היתה מזערית, יש פוטנציאל משמעותי להרחבת השוק. אבל איזו מהשיטות בהן הן נוקטות תכבוש את הקהל הזה, אם בכלל?

השורה התחתונה

עד לפני זמן לא רב, הייתי משוכנע שנינטנדו עומדת להפתיע ולנצח במלחמת הקונסולות הנוכחית. המחיר הזול, המשחקיות המהוללת והעלות הגבוהה של PS3 גרמו לי לחשוב שסוני עשויה לעמוד בפני עוד נפילה. ויכול עדיין להיות שצדקתי.

אבל לאחרונה אני הולך וחש שלמרות הכל, בשוק הספציפי הזה, קשה לפסול את סוני. היא האלופה והפייבוריטית עד שיוכח אחרת. כל עוד הסוללות של PS3 לא יתחילו להתפוצץ כמו סוללות המחשבים הניידים של סוני, היא נכנסת למאבק הזה עם 100 מיליון לקוחות של פלייסטיישן 2 שרובם לא חושבים האם ישדרגו לדור החדש, כי אם מתי.

אז מי ינצח? תחושת הבטן שלי כרגע אומרת שנינטנדו עומדת לכבוש לעצמה נתח שוק משמעותי - משמעותי יותר משל Xbox 360 . אבל בסופו של דבר - וזה עשוי לקחת זמן מה - סוני תזכה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully