וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרחב של ד"ר יו

יוני קיש

23.11.2006 / 15:44

איך הפך האתר החברתי Cyworld למקום בו 96 אחוז מתושבי דרום קוריאה בני 20-29 מבלים את זמנם?

שקט. הד"ר משתעל, מכחכח. הוא נראה כאילו קפאו שד, מהתרגשות, אולי מגודל האירוע. הרי לא כל יום מזמינים אותך להציג את האתר שלך באחד הכנסים החשובים של השנה, בפני השמנה והסלתה של עמק הסיליקון. זו הזדמנות בלתי חוזרת להכריז "הנה אני בא" או אולי אפילו "אני כאן". אבל באותם רגעים ראשונים בכנס Web 2.0, נדמה היה שהד"ר פיספס את ההזדמנות.

האיש? ד"ר היון-או יו. האתר? פרי רוחו של הד"ר: CyWorld. למי שלא מכיר, זהו המייספייס של דרום קוריאה, שמאז הקמתו ב-1999 צבר 20 מיליון מנויים רשומים - 40%(!) מאוכלוסיית המדינה. 96% מבני 29-20 בדרום קוריאה רשומים ברשת החברתית של CyWorld. לא, זו לא טעות דפוס: 96% מבני קבוצת הגיל 29-20. ועוד לפני שנקנה מייספייס, הכניס CyWorld לבעליו (הכוללים את חברת הטלקום SK) כ-120 מיליון דולר בשנה.

איך יצר הדוקטור רשת חברתית מצליחה כל כך? ומה המודל העסקי שהוביל להכנסות כאלה?

4 מפתחות לבניית קהילה

ד"ר יו מונה ארבעה מפתחות להצלחת CyWorld. המפתח הראשון הוא קלות השימוש. בדומה למייספייס, גם CyWorld מאפשר מקסימום פרסונליזציה במינימום מאמץ ובאפס ידע תכנות. שיתוף תמונות, כתיבת בלוג, שתילת או הורדת קבצי מולטימדיה. הכל נעשה בעזרת מספר מינימלי של הקלקות.

המפתח השני להצלחת הרשת החברתית הוא העיצוב האותנטי. כל משתמש מעצב את העמוד שלו (המכונה MiniHome באתר) ואת האוואטר שלו (כפילו הווירטואלי) כאוות נפשו. אפשר להגדיר זאת כמעין שילוב בין מייספייס ל-Second Life (משחק אינטרנטי מצליח, עם יותר ממיליון משתמשים הבונים בעצמם עולם וירטואלי).

מגוון השירותים מהווה מפתח שלישי להצלחה - מבלוגים, דרך שיתוף תמונות וקטעי וידיאו, הורדת שירים ועד הרשת החברתית עצמה - הכל ניתן לבצע מבלי לצאת מהאתר. CyWorld למעשה, הוא אתר הורדות המוסיקה השני בהיקפו בעולם כיום אחרי iTunes, עם 6 מיליון הורדות שירים בחודש. בכל יום מועלים לאתר כ-100,000 קטעי וידיאו - מספרים שלא היו מביישים את יו טיוב.

המפתח האחרון, ולדעת בעלי האתר גם נקודת הבידול הבולטת של CyWorld מאחיו האמריקאי, הוא הסביבה הנקיה והבטוחה שבאתר. CyWorld נקי לטענת יוצר האתר, מהפדופילים השוחרים לטרף השורצים במייספייס. בעת החדירה לארה"ב האתר אף הגדיר עצמו כאלטרנטיווה הנחמדה למייספייס (the nice alternative) - בלי מרכאות.

3 מפתחות למונטיזציה

CyWorld נהנה כאמור גם מתזרים הכנסות מרשים. הסוד כאן לדברי ד"ר יו הוא בניית האתר כפלטפורמה - משלושה היבטים שונים:

1. בראש וראשונה - פלטפורמה שיווקית. ב-CyWorld הבינו מהר מאוד, שאחד המפתחות למונטיזציה הוא החיבור בין גולשים לספקי תוכן ושירותים. עוד הרבה לפני שמייספייס עשו זאת, עודד CyWorld חברות ומשווקים לפתוח דפים משלהם (באתר הם מכונים Town Pages); כיום יש למעלה מ-50,000 דפים כאלה באתר, ורבים מהם משמשם מקור לא אכזב להכנסות דיגיטליות.

2. ההיבט השני: פלטפורמת תקשורת בין אישית. טבעי שבאתר קיימת אפליקציית מסרים מיידים מובנית; מה שפחות טבעי הוא, שלמרות שאפליקציה זו פותחה זמן רב אחרי ש-MSN Messenger התבסס בקרב גולשים קוריאניים, תוכנת ה-IM של CyWorld היא כיום הפופולרית במדינה. וגם בה משתמש הדוקטור לצורך קידום מוצרים דיגיטליים להורדה בתשלום.

3. לבסוף, CyWorld נבנה ופותח כך שיתאים למגוון פלטפורמות. האתר נהנה מאינטגרציה מלאה עם שירותי ומכשירי סלולר, וגם כאן מנוצל העניין להורדת תכנים בתשלום.

יש לכם כבר חבר קוריאני?

בדומה למייסדי גוגל, מקימי CyWorld הגדירו לעצמם חזון שאפתני במיוחד. במקרה הדרום-קוריאני, החזון מדבר על (בתרגום חופשי) "קישור כל האנשים לרשת גלובלית אחת". וגם אם החזון עוד רחוק, ד"ר יו וחבריו פועלים כדי להגשימו: האתר כבר קיים בסין, טייוואן, יפאן, גרמניה וארה"ב, ומתהדר כרגע בלמעלה מ-3 מיליון גולשים במדינות אלה. בסופו של דבר, גם אם לרגעים היה נדמה בכנס שהד"ר יו אינו שולט בשפה האנגלית, היה חשוב ללמוד לקח אחד או שניים מדבריו. אחד, ששפת האינטרנט אינה בהכרח אנגלית; והשני הוא, שהידע הדרוש להצלחה אינו נחלתם הבלעדית של האמריקאים. נהפוך הוא, מסתבר שיש להם מה ללמוד מד"ר יו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully