וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מודאגים מ-iPhone

דידי חנוך

3.12.2006 / 11:29

הסמנכ"ל הבכיר של חטיבת המולטימדיה של נוקיה מדבר על התוכניות של החברה לעתיד ולא מודאג מאפל

במהלך כנס נוקיה וורלד שנערך בשבוע שעבר, ישבנו לשוחח עם אילקה רייזינקן, סמנכ"ל בכיר בחטיבת המולטימדיה של נוקיה. רייזינקן, שהיה אחראי על מיזם N-Gage הכושל של החברה, נמצא כיום בראש המערך שיוצר את מכשירי סדרת N המתקדמים. שוחחנו על הכיוונים העתידיים של החברה ותוכניותיה לעתיד.

אתה היית ממונה על N-Gage, שלא הייתה הצלחה גדולה. נראה שלמכשירים בסדרת N יש יכולות למשחקים. באיזו מידה בכוונתכם לנצל את היכולת הזאת ובאיזו מידה אתם מתכוונים לדחוף את נושא המשחקים במכשירי N?

ניצלנו את הידע שרכשנו עם N-Gage ואנו מכניסים יכולות משחקים בכל המכשירים שלנו. אנחנו דנים בעניין הזה כבר שנה. שוחחנו עם מפתחים והכרזנו על שיתופי פעולה עם Gameloft ו-EA שמחויבות ליצור משחקים לפלטפורמה הזאת שאנחנו מכנים גיימינג של הדור הבא. בעיקרון אנו מכניסים את N-Gage בכל המכשירים שלנו כשכבת תוכנה ואז משתמשים ביתרונות של הטכנולוגיה הנוכחית כמו מעבד Omap 2420 שנמצא כבר במכשירים כמו N93 ויש בו האצת גרפיקה תלת מימדית. הוא מעניק חוויית משחקים משופרת. משחקים הם חלק חשוב מחוויית סדרת N שלנו ואנחנו מפיקים תועלת רבה ממה שלמדנו מ-N-Gage.

ש. במכשירי סדרת N, נראה שיש תתי מיתוג: N73 מהדורת מוזיקה, N80 מהדורת אינטרנט. האם תמשיכו כך בתחומים השונים. האם יהיה טלפון N במהדורת טלוויזיה?

זה עניין של מחלקת השיווק. המיתוג הוא תמיד נוקיה סדרת N. מעבר לזה מדובר באריזה. כשאתה קונה את הקופסה הזאת, אתה קונה מוצר במהדורת אינטרנט. מה הופך אותו למהדורת אינטרנט? כי יש בו תוכנות אינטרנטיות נוספות. אבל המותג הוא תמיד נוקיה סדרה N. לפעמים יכולה מהדורה זו או אחרת, אבל זה עניין זה אריזה ושיווק. מכיוון שהמכשיר הוא פלטפורמת מחשוב, ניתן לכוונן אותו בהתאם לצרכים מקומיים.

אבל מהדורת המוזיקה מכילה גם שינויי חומרה כמו חיבורים סטנדרטיים לאוזניות

זה עדיין עניין של אריזה. זה אותו המכשיר, אבל אנחנו מכנים אותו מהדורת מוזיקה מכיוון שאנחנו מוסיפים לאריזה דברים שהופכים את החבילה לקלה יותר לשימוש למטרה הספציפית הזאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

חיבור אוזניות סטנדרטי הוא דבר שיש לו דרישה, במיוחד בטלפונים שהם נגני מולטימדיה.האם זה משהו שאנחנו צפויים לראות בטלפונים נוספים?

בהחלט. זה סיפור שלא נגמר, הסטנדרטיזציה מתרחשת. אנחנו רוצים להתקדם לסטנדרטים מקובלים, אבל תמיד יש פשרות. תוכל לצפות לכל מיני חיבורים שונים במכשירים. אבל מבחינתנו, היינו שמחים לעבור ככל האפשר לסטנדרטים המקובלים בתעשייה. תמיכה ב-USB, תמיכה באוזניות סטנדרטיות, תמיכה בקישוריות Bluetooth סטנדרטית. ואולי לפעמים במכשירים קטנים במיוחד יהיו כל מיני חיבורים שונים. שיקולים טקטיים כאלה מנחים את ההחלטות האלה, וכמובן חידושים עתידיים. אבל אנחנו בהחלט מכוונים להתאים את סדרת N לסטנדרטים המקובלים בתעשייה.

ש: מה תוכניותיכם בתחום הטלוויזיה הדיגיטלית הניידת?

ת: ראשית, מבחינתנו, טלוויזיה דיגיטלית פירושה מספר דברים: טלוויזיה משודרת, טלוויזיה בסטרימינג, IPTV, VOD. בנוגע לשידור, אנחנו פועלים בכיוון DVB-H, מכיוון שאנחנו מאמינים ששם נמצא המומנטום. אנחנו מודעים לכך שיש סטנדרטים אחרים, אבל אנחנו הולכים עם המומנטום ואנחנו מאמינים שהוא נמצא לצד DVB-H. אבל במכשירים שלנו צריכה להיות חוויה הוליסטית שכוללת הורדה של סרטונים ו-VOD כך שאנחנו מתכוונים לכלול גם את האפשרויות האלה.

הכרזתם על שיתוף פעולה עם SIPphone להכנסת VOIP במכשיר N80. מה בנוגע לסקייפ?

זה סוד גלוי שאנשים רבים עורכים ניסויים בפלטפורמה שלנו. ערכת הפיתוח זמינה. וניתן לומר שכמעט כל חברות האינטרנט הורידו אותה ובונים אבטיפוסים. אנחנו נמצאים במגעים עם כל החברות האלה ותלוי בהן מה הן יוציאו כמוצר מסחרי ואיפה הם יעשו פיילוט. אבל הייתי אומר שכולם רוצים לגלות מה משמעותה של אינטרנט במכשירים ניידים. איך זה משפיע על חיי סוללה, מה חוויית המשתמש, מה המודל העסקי. ואנחנו שמחים מאד לראות שמשתמשים בפלטפורמות של נוקיה לניסויים שכאלה. גם ב-S60 וגם בפלטפורמת לינוקס שלנו.

באיזו מידה אתם מחויבים ללינוקס?

אנחנו מחויבים מאד. אנחנו מאמינים שבתחום מכשירי אינטרנט ניידים, לינוקס היא מערכת הפעלה הגיונית מאד להשתמש בה. אנחנו גם תומכים גדולים מאד בתנועת הקוד החופשי, ולינוקס היא כלי מושלם לכך. בתחום הזה, לינוקס היא חלק חשוב מהאסטרטגיה שלנו.

יש לכם כיום מספר מכשירים שאינם טלפונים. לוחית האינטרנט, מכשיר ה-GPS. האם אלה פלטפורמות בהן אתם בוחנים את הטכנולוגיות האלה בדרך להכללתן במכשירי טלפון, או האם בכוונתכם להמשיך לפתח מכשירים עצמאיים בתחומים אלה?

ת: אני חושב שיש שני מימדים לתשובה שלי. צד אחד הוא הניסויים בתחום מסוים, כמו אינטרנט נייד בלוחית הלינוקס. אנחנו מנסים דברים ורואים מה עובד. עם עט ומסך מגע, בלי עט ומסך מגע. גודל מסך כזה ואחר. אבל אסטרטגית, אנו חשים שזה תחום מעניין לבחון. באשר לניווט, מדובר בתחום מאד חשוב. רכשנו את חברת Gate5, יש לנו ניווט במכשירי טלפון, יש לנו עזרים לניווט, יש לנו מכשירי ניווט כמו 330, אז מתנהל תהליך של ניסוי בעודנו מנסים להבין באיזה תחום צריכה נוקיה להתמקד בנוגע לניווט. אבל זה בהחלט תחום אסטרטגי בעבורנו.

גם מכשיר הניווט וגם לוחית האינטרנט יכולים בעצם לשמש גם בנגני מולטימדיה. גם בתחום זה, כמה אתם מתכוונים להמשיך לפתח מכשירים שעומדים בפני עצמם, והאם בכוונתכם לשים את היכולות האלה בטלפון שיהיה בעל מסך גדול מספיק כדי להיות PMP?

זהו תחום עליו מתנהלים אצלנו דיונים יומיומיים, מכיוון שאנחנו לא רוצים ליצור אולר שוויצרי דיגיטלי שעושה הכול. למכשיר צריכה להיות מטרה ברורה. אז אנחנו בוחנים את התחום כל העת וגילינו שהציבור מעדיף מכשירים מרובי יכולות. חשפנו השבוע סטטיסטיקות חדשות, כמו הגילוי שברחבי העולם, כמעט חצי מהאנשים משתמשים במכשירי הטלפון כמצלמה הראשית שלהם. הם רוצים את היכולת לנהל שיחות טלפון, אבל הם רוצים גם יכולות נוספות. לפיכך, התשובה לשאלתך היא שכן, אנו יכולים לשלב במכשירי טלפון יכולות שונות במגוון תחומים. ובעודנו מתקדמים לעתיד, היכולות להוריד למכשיר הטלפון יישום מוזיקה או יכולות ניווט, יהפכו לנפוצות יותר. ועלינו להבין מתי יהיה הגיוני לבצע את המהלך. אסטרטגית, בכוונתנו לעשות את זה, אבל השאלה היא תזמון. מתי יהיו הצרכנים באזור מסוים מוכנים לשלם את המחיר שיעלו מכשירים בעלי יכולות שכאלה.

לאור העובדה שנוקיה מתקדמת יותר ויותר לתחום המולטימדיה והמוזיקה, כמה מדאיגה אתכם העובדה שאפל נעים בכיוון ההפוך, עם iPhone, שלפי השמועה צפוי לצאת לשוק עוד מספר שבועות?

אני חושב שזה מוכיח את ההתלכדות. אנחנו אומרים כבר מספר שנים שבעתיד יתלכדו האינטרנט, אלקטרוניקה צרכנית ותקשורת למכשיר אחד. ושנגנים שונים ינצלו את ההזדמנות האלה. חלקם יבואו מתחום האלקטרוניקה הצרכנית, חלקם מכיוון האינטרנט וחלקם מתחום הטלקום. זה מתרחש כעת, אז מבחינתנו, זה רק מחזק את מה שאנחנו אומרים כבר שנים. ואנחנו רואים שזאת הוכחה לכך שיש דרישה לזה מהצרכנים. וזה טוב. בכל הנוגע לתחרות, במיוחד בתחום הזה, בסופו של דבר יש מערכת יחסים. נאמר שיש חברה X, ויש תחומים בהם מתחרים איתה, ויש חפיפה מסוימת. ויש תחומים בהם החברות משלימות זו את זו ותחומים בהן הן משתפות פעולה. וחייבים לפעול מתוך ההבנה של כך. לפיכך, הייתי אומר שאנחנו לא מודאגים. יש לנו מערכות יחסים טובות עם כל החברות שמביאות את המוצרים האלה לשוק והצרכן יבחר מה הוא רוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully