וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מודאגים מ-iPhone

דידי חנוך

4.12.2006 / 10:14

בראיון שנערך לפני חשיפת הפרטים על ה-iPhone, סמנכ"ל המולטימדיה של נוקיה לא היה מודאג

אילקה רייזינקן הוא סמנכ"ל בכיר בחטיבת המולטימדיה של נוקיה. בתפקיד זה, הוא ממונה על פיתוח המכשירים המתקדמים ביותר של החברה, ולוקח חלק חשוב בפיתוח חזון העתיד של חברת הסלולר הגדולה בעולם. ישבנו איתו לשיחה במהלך כנס [[Nokia World]] שנערך באמסטרדם בשבוע שעבר.

אחד מתפקידיו הקודמים המפורסמים ביותר של רייזינקן היה כאחראי על פרויקט [[N-Gage]], הטלפון שאמור היה להיות קונסולת משחקים. N-Gage היה כשלון צורב, שכן לא היה מוצלח בתור טלפון או בתור קונסולה. אבל רייזינקן מאמין שהחברה למדה מהניסיון שנרכש בעבודה על הפרויקט ההוא. "ניצלנו את הידע שרכשנו עם N-Gage ואנו מכניסים יכולות משחקים בכל המכשירים שלנו. אנחנו דנים בעניין הזה כבר שנה. שוחחנו עם מפתחים והכרזנו על שיתופי פעולה עם [[Gameloft]] ו-[[EA]] שמחויבות ליצור משחקים לפלטפורמה הזאת שאנחנו מכנים גיימינג של הדור הבא. בעיקרון אנו מכניסים את N-Gage בכל המכשירים המתקדמים שלנו כשכבת תוכנה ואז משתמשים ביתרונות של הטכנולוגיה הנוכחית - כמו מעבד Omap 2420 שנמצא כבר במכשירים כמו [[N93]] ויש בו האצת גרפיקה תלת מימדית. הוא מעניק חוויית משחקים משופרת". כששאלנו האם החברה מתכוונת להשיק מכשירים שימותגו כמכשירי משחקים (כמו ה-N-Gage בשעתו) לא זכינו לתשובה ברורה, אבל איש [[נוקיה]] שהדגים את הפלטפורמה החדשה בתערוכה שבכנס שמח לספר ששני מכשירים ייעודיים יושקו בקיץ.

יותר חיבורים סטנדרטיים

מכשירי סדרת המוזיקה החדשה של נוקיה כוללים חיבור סטנדרטי לאוזניות, דבר ששימח רבים מצרכניהם מאד. כשדיברנו על כך עם רייזינקן, הוא נשא בשורה משמחת מאד לחובבי החיבורים הסטנדרטיים: "אנחנו רוצים להתקדם לסטנדרטים מקובלים, אבל תמיד יש פשרות. תוכל לצפות לכל מיני חיבורים שונים במכשירים. אבל מבחינתנו, היינו שמחים לעבור ככל האפשר לסטנדרטים המקובלים בתעשייה. תמיכה ב-USB, תמיכה באוזניות סטנדרטיות, תמיכה בקישוריות [[Bluetooth]] סטנדרטית. ואולי לפעמים במכשירים קטנים במיוחד יהיו כל מיני חיבורים שונים. שיקולים טקטיים כאלה מנחים את ההחלטות האלה, וכמובן חידושים עתידיים. אבל אנחנו בהחלט מכוונים להתאמת סדרת N לסטנדרטים המקובלים בתעשייה".

DVB-H

בתחום הטלויזיה הדיגיטלית בסלולר, נוקיה שמה את כל הביצים שלה בסל אחד: טכנולוגיית [[DVB-H]]. כשדיברנו על כך עם רייזינקן, הוא בחר להדגיש את טווח יכולות המולטימדיה של המכשירים הנוכחיים והעתידיים: "מבחינתנו, טלוויזיה דיגיטלית פירושה מספר דברים: טלוויזיה משודרת, טלוויזיה בסטרימינג, IPTV, VOD. בנוגע לשידור, אנחנו פועלים בכיוון DVB-H, מכיוון שאנחנו מאמינים ששם נמצא המומנטום. אנחנו מודעים לכך שיש סטנדרטים אחרים, אבל אנחנו הולכים עם המומנטום ואנחנו מאמינים שהוא נמצא לצד DVB-H. אבל במכשירים שלנו צריכה להיות חוויה הוליסטית שכוללת הורדה של סרטונים ו-VOD כך שאנחנו מתכוונים לכלול גם את האפשרויות האלה".

בשיחה שערכנו למחרת עם מנהל המוצר של מכשירי סדרת N, יוהא רונקיינן, זכינו להסבר מפורט יותר בנוגע ל-DVB-H. רונקיינן אמר שהוא סבור שהכוח של הטכנולוגיה בה בחרה נוקיה הוא בכך שהיא טכנולוגיה פתוחה (כמו ה-GSM) ולא טכנולוגיה שנמצאת בשליטתה של חברה אחת (כמו FLO של [[Qualcomm]], שחולשת באופן דומה על טכנולוגיית CDMA).

מתי יהיה סקייפ?

במהלך הכנס הכריזה נוקיה על שיתוף פעולה עם חברת [[SIPphone]]להכנסת טלפוניית IP במכשירי החברה, החל ב-N80. כשנשאל על האפשרות שגם סקייפ תופיע על מכשירי החברה, היה רייזינקן אופטימי אך מעורפל: "זה סוד גלוי שאנשים רבים עורכים ניסויים בפלטפורמה שלנו. ערכת הפיתוח זמינה. וניתן לומר שכמעט כל חברות האינטרנט הורידו אותה ובונים אבטיפוסים. אנחנו נמצאים במגעים עם כל החברות האלה ותלוי בהן מה הן יוציאו כמוצר מסחרי ואיפה הם יעשו פיילוט. אבל הייתי אומר שכולם רוצים לגלות מה משמעותה של אינטרנט במכשירים ניידים. איך זה משפיע על חיי סוללה, מה חוויית המשתמש, מה המודל העסקי. ואנחנו שמחים מאד לראות שמשתמשים בפלטפורמות של נוקיה לניסויים שכאלה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מאמינים בקוד החופשי

אחת הפלטפורמות של החברה היא מחשב הלוח האינטרנטי הקטן 770. ה-770 עובד על מערכת ההפעלה [[לינוקס]]. כששוחחנו על כך, זכינו לתגובה חד משמעית: "אנחנו מחויבים מאד ללינוקס. אנחנו מאמינים שבתחום מכשירי אינטרנט ניידים, לינוקס היא מערכת הפעלה הגיונית מאד להשתמש בה. אנחנו גם תומכים גדולים מאד בתנועת הקוד החופשי, ולינוקס היא כלי מושלם לכך. בתחום הזה, לינוקס היא חלק חשוב מהאסטרטגיה שלנו".

מה שמתחיל במכשיר יקר, יגיע גם לשוק הרחב

בשיחות עם רייזינקן ורונקיינן קיבלנו את הרושם המובהק שהמכשירים המתקדמים ביותר של החברה הם לא רק מכשירים, הם גם ניסויי היתכנות. בנוסף לחיבתה העזה של נוקיה למחקרים, נראה החברה מאמינה בזריקת מוצרים לשוק וצפייה בתגובת השוק. כשדיברנו על לוחית האינטרנט ומכשיר ה-GPS החדשים של החברה, אמר רייזינקן: "אני חושב שיש שני מימדים לתשובה שלי. צד אחד הוא הניסויים בתחום מסוים, כמו אינטרנט נייד בלוחית הלינוקס. אנחנו מנסים דברים ורואים מה עובד. עם עט ומסך מגע, בלי עט ומסך מגע. גודל מסך כזה ואחר. אבל אסטרטגית, אנו חשים שזה תחום מעניין לבחון. באשר לניווט, מדובר בתחום מאד חשוב. רכשנו את חברת [[Gate5]], יש לנו ניווט במכשירי טלפון, יש לנו עזרים לניווט, יש לנו מכשירי ניווט כמו 330, אז מתנהל תהליך של ניסוי בעודנו מנסים להבין באיזה תחום צריכה נוקיה להתמקד בנוגע לניווט. אבל זה בהחלט תחום אסטרטגי בעבורנו".

נגן מולטימדיה? חכו, זה יקרה

נוקיה מתמקדת בשנים האחרונות מאד בתחום המוזיקה והמדיה. כשנשאל האם יש סיכוי שהחברה תוציא מכשיר טלפון שהוא גם נגן מולטימדיה בעל מסך גדול, רייזינקן הבהיר שזה רק עניין של זמן: "עלינו להבין מתי יהיה הגיוני לבצע את המהלך. אסטרטגית, בכוונתנו לעשות את זה, אבל השאלה היא תזמון. מתי יהיו הצרכנים באזור מסוים מוכנים לשלם את המחיר שיעלו מכשירים בעלי יכולות שכאלה".

מי מפחד מאפל? (לא נוקיה)

בסוף הראיון הגענו לנושא שמסקרן רבים מחובבי הטלפונים והנגנים כאחד. כידוע, חרושת השמועות פועלת במרץ כדי לשכנע שאפל עומדת להשיק ממש בקרוב את ה-[[iPhone]], ה[[אייפוד]] שהוא גם מכשיר טלפון. אפל ונוקיה שיתפו לאחרונה פעולה בבניית הדפדפן שנמצא במכשירי סדרות N ו-E, והתגובה של רייזינקן לשאלה אודות ה-iPhone הייתה מעניינת מאד, במיוחד מכיוון שבניגוד לדוברים אחרים של החברה, הוא לא ניסה להכחיש את בואו הקרב של ה-iPhone. בראיון, שנערך לפני שקווין רוז פתח את הפה (ראו ידיעה נפרדת), רייזינקן לא היה מודאג: "אנחנו אומרים כבר מספר שנים שבעתיד יתלכדו האינטרנט, אלקטרוניקה צרכנית ותקשורת למכשיר אחד. ושנגנים שונים ינצלו את ההזדמנות האלה. חלקם יבואו מתחום האלקטרוניקה הצרכנית, חלקם מכיוון האינטרנט וחלקם מתחום הטלקום. זה מתרחש כעת, אז מבחינתנו, זה רק מחזק את מה שאנחנו אומרים כבר שנים. ואנחנו רואים שזאת הוכחה לכך שיש דרישה לזה מהצרכנים. וזה טוב. בכל הנוגע לתחרות, במיוחד בתחום הזה, בסופו של דבר יש מערכת יחסים. נאמר שיש חברה X, ויש תחומים בהם מתחרים איתה, ויש חפיפה מסוימת. ויש תחומים בהם החברות משלימות זו את זו ותחומים בהן הן משתפות פעולה. וחייבים לפעול מתוך ההבנה של כך. לפיכך, הייתי אומר שאנחנו לא מודאגים. יש לנו מערכות יחסים טובות עם כל החברות שמביאות את המוצרים האלה לשוק והצרכן יבחר מה הוא מעדיף".

* הכתב היה אורח חברת נוקיה בכנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully