וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד צעד לשחרור מנז"ק

דידי חנוך

7.12.2006 / 10:23

יאהו שכנעה עוד חברת מוזיקה למכור כמה שירים בפורמט MP3 פתוח. האם הצעדים האלה מובילים למקום כלשהו?

וול סטריט ג'ורנל מדווח שיאהו מיוזיק, אתר המוזיקה המצליח של ענקית האינטרנט [[Yahoo]], עומד למכור כמה שירים של חברת [[EMI]] בפורמט [[MP3]]. בין השירים, הסינגל החדש של הזמרת המצליחה נורה ג'ונס.

זוהי הפעם השלישית בחודשים האחרונים בה משכנעת יאהו חברת מוזיקה גדולה לבצע ניסוי של מכירת מוזיקה בפורמט פתוח, ולא בפורמטים מוגנים בנז"ק ([[DRM]]), הטכנולוגיה שמגבילה את השימוש בקובץ לאחר רכישתו.

עוד צעד

עד כה, נסיונות כאלה הם מעטים ומצומצמים מאד. שיר אחד, אלבום אחד, כמה שירים. אבל האם הנסיונות האלה מובילים לשחרור מהנז"ק? קשה לדעת. מה שברור הוא שכיום יש לתעשיית המוזיקה אינטרס חזק מאד להשתחרר מהנז"ק: אפל, שמוכרת מוזיקה המוגנת בטכנולוגיית נז"ק הפרטית שלה, זוכה כיום לעוצמה רבה יותר ויותר בעולם המוזיקה העולמי. שירים שנרכשים בחנות של אפל עובדים רק בנגנים של אפל.

לאחרונה השיקה מיקרוסופט את נגן ושירות [[Zune]]. גם באתר זון נמכרים שירים בטכנולוגיית נז"ק: הפעם טכנולוגיה של מיקרוסופט שעובדת רק בנגני זון. התוצאה של כך היא פירוק השוק לתת שווקים. בניגוד לדיסק, שעובד בכל נגן דיסקים, שיר שנרכש באחת החנויות האלה עובד רק בנגנים של החברות המפעילות את החנויות.

נז"ק פוגע גם בתעשייה

המצב הזה, כפי שכתבנו כאן בעבר, וכפי שנסקר היטב בדיווח של האתר [[Ars Technica]] על הנושא, מקטין את האטרקטיביות של רכישת שירים ברשת. קונים פוטנציאליים רבים רוצים לדעת שהשיר שירכשו היום יעבוד גם בנגן שירכשו מחר. ונראה שזה מתחיל להשפיע על המכירות. נילסן מדווחים על ירידה במכירות מוזיקה מקוונות ברבעון השני והשלישי השנה, לאחר שיא מכירות ברבעון הראשון. זהו נתון מעניין, בעיקר לאור העובדה שחדירת הנגנים הדיגיטליים לשוק רק גוברת מיום ליום.

האם חברות המוזיקה הגדולות מבינות את זה? כן. האם חשוב להן לנקוט צעדים כדי להקטין את השליטה שיש לאפל בשוק המוזיקה המקוונת? כן. האם הן רואות את ההצלחה לה זוכה [[emusic.com]] בזכות העובדה שהאתר מוכר שירים ללא נז"ק? כן.

לאט, אבל יבינו

האם כל זה אומר שחברות המוזיקה ימהרו לנטוש את מודל הנז"ק? לא. מדובר באותן חברות שנדרשו שנים לשכנען למכור שירים ברשת בכלל. מדובר בתעשיית המדיה, אותה תעשייה שלקח לה הרבה זמן להבין שמכשירי הוידאו אינם אויב. אבל כל צעד בדרך הוא צעד חשוב, והדרך הזאת תוביל - חייבת להוביל, לדעתי - לשלב שבו נז"ק יעבור מן העולם. הוא מזיק לצרכנים, הוא מזיק לחברות הטכנולוגיה, והוא מזיק לחברות המדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully