וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קן הקוקייה

עלייתו ונפילתו של קן קוטראגי, אבי הפלייסטיישן ואיש בעל פה ממש ממש ממש ממש גדול

בעוד כמה שנים, כשכוכבו ידעך לחלוטין או שהוא יהפוך שוב לאיש הכי משפיע בתעשיית המשחקים (אנחנו באמת לא יכולים לנחש מה מזה נכון), ערוץ E! יעשה בוודאי תוכנית על קן קוטראגי - אבי הפלייסטיישן ואחד האנשים האניגמטיים ביותר בתעשיית משחקי הוידאו. אבל עכשיו, כשהוא יושב לבד, בחושך, בפינה ומשחק עם יציר כפיו האחרון, הגיע הזמן שנסקור קצת את פועלו של האיש הזה, ונביא גם לקט מציטוטיו המטורפים.

עלייתו ועלייתו... ונפילתו

לא הרבה ידוע על ילדותו של קוטראגי ביפן. טוב, האמת היא שדווקא כן הרבה ידוע, אבל זה לא ממש מעניין אתכם. נגיד רק שהוא נולד, גדל ואז הלך ללמוד באוניברסיטה. אחרי שסיים, הצטרף לחברת סוני בתפקיד של טכנאי במעבדות חקר של מוצרים דיגיטליים. השנים עברו, שוק הקונסולות של ארצות הברית, אשר היה הדומיננטי לאורך שנות ה-70, קרס בתחילת העשור של האיידס והקליפים המוזיקליים הנוראיים ביותר שידע העולם. מי שלקח את שרביט המנהיגות בעניין הבידור הביתי היו היפנים, וליתר דיוק חברת נינטנדו. קונסולת ה-Famicom (NES במערב) הפכה את מריו לסלב שלא היה מבייש את המדור כאן בוואלה, ואת החברה האחראית עליו ליצרנית הקונסולות הגדולה ביותר בעולם. סוני הסנובים הסתכלו על נינטנדו מהצד ומשכו בכתפיהם – מי בכלל רוצה להכנס לשוק הזה ולהלחם במריו, במיוחד אחרי סופו הטרגי של המלך קופה.

קוטראגי, בניגוד לבוסים שלו בסוני, דווקא התלהב מהשוק של מכונות המשחקים, וכשנינטנדו רצו שבב בקרה קולית לקונסולה חדשה, האיש הסכים מיד לפתח אותו. דבר אחד הוא שכח – לספר לבוסים על מה הוא עובד. כשהשבב היה כבר כמעט מוכן, גילו בכירי סוני במה המפתח שלהם מתעסק והחליטו שראשו מחובר לכתפיו יותר מדי טוב, והתקלה הזאת דורשת טלאי תיקון מיידי, אפילו אם רק מטפורי. רק בעזרתו של מנכ"ל החברה דאז הצליח קוטראגי לשמור על משרתו ועל מעמדו. יותר מזה, הוא הצליח לשכנע את סוני לתת לו כסף בשביל מחקר על גרסת ה-CD של הסופר-נינטנדו. אפילו כשנינטנדו ויתרו על הרעיון ב-1991 המשיך קוטראגי את המחקר, ובסופו קיבל העולם בזרועות פתוחות את הפלייסטיישן 1.

השאר, כפי שאומרים, היסטוריה. מעמדו של קוטראגי עלה, הוא קודם עד אשר הגיע להיות מנכ"ל של חטיבת הבידור הממוחשב בסוני (החטיבה הכי מצליחה בחברה), וחיכה לשעתו, כשהשאיפה הגדולה שלו היא להגיע לתפקיד הנחשק של מנהל סוני. ב-2003 הוא אפילו קודם לסמנכ"ל הקונצרן, מנכ"ל חטיבת האלקטרוניקה הביתית וסגן ראש הדירקטוריון. אך ב-2005 משהו קרה, קוטראגי פוטר מהדירקטוריון, איבד את מקומו בחטיבת האלקטרוניקה ונשאר רק עם חטיבת הבידור הממוחשב . כפיצוי נתנו לו תואר חדש וחסר משמעות - מנכ"ל קבוצה. אך כאן לא נגמרו צרותיו, לפני כשבוע נותר התואר הריק היחיד אותו הוא נושא, כשהוא פוטר גם מניהול הבייבי שלו – חטיבת הבידור הממוחשב.

הפה

אז מה קרה כאן, למה האיש שייעדו לו גדולות נפל כל כך חזק? מן הסתם מעורבים בזה משחקי כוח בתוך סוני, אבל עוד דבר אחד, בולט לא פחות, הוא הפה של קן. הפה של האיש הזה מסוגל לעתים קרובות מאוד להוציא מעצמו משפטים מטורפים, במיוחד כשעיתונאים בסביבה. זה התחיל לאחר ההכרזה על הפלייסטיישן 2 בשלהי המאה הקודמת, כשקוטראגי עלה על במה ואמר כי הפלייסטיישן 2 "תיצור עולם מרשים ומסובך כמו בסרטים" בזכות המעבד המרשים ויכולת הצגת 80 מיליון פוליגונים בשניה. כדובדבן לקצף הניתז מפיו באו גם ההצהרות על כך שאנשים יוכלו להוריד סרטים, מוסיקה ומשחקים ל-PS2. להזכירכם, בפלייסטיישן 2 אין בכלל תמיכת רשת נורמלית.

ואם את זה עוד אפשר לבטל במחי יד כניסיון מכירות, הפרשיה שכללה את ה-PSP הניידת של סוני היא כבר סיפור אחר. כשהקונסולה יצאה ביפן, גילו אלפי משתמשים כי כפתור הריבוע של הקונסולה לא נלחץ עד הסוף, כיוון שגלאי הלחיצה היה קטן מהאחרים בגלל קרבתו למסך. קן החליט להבהיר את הסוגיה: "זהו העיצוב שלנו. יהיו הרבה אנשים שיתלוננו על השימוש בו, אבל זה משהו שהגיימרים ויוצרי המשחקים יצטרכו להתמודד איתו. לא רציתי שהמסך יהיה קטן יותר, ולא רציתי שגוף הקונסולה יהיה גדול יותר" אמר קוטראגי, והוסיף ש"המיקום של הכפתור הוא מכוון. זה משהו שיצרנו, וזה המפרט שלנו. היתה לזה מטרה, זו לא טעות. [היכונו לשיגעון] אני מאמין שיצרנו את הדבר הכי יפה בעולם! אף אחד לא יבקר תוכנית של אדריכל מפורסם אם המיקום של השער הוא לא נכון. אז כאן זה אותו הדבר". בסוף, אגב, הסתבר שהיה זה פגם בייצור הקונסולה, והוא תוקן מאז.

הפה, והפעם ברצינות

אך רק כשהפלייסטיישן 3 התחיל לצבור פרסום, הראה קוטראגי שכל התבטאויותיו הקודמות היו רק החימום. להלן מבחר ציטוטים של האיש והאגדה:

"[פלייסטיישן 3] היא לא מכונת משחקים. מעולם לא קראנו לה מכונת משחקים. הכוונה שלנו היא ליצור מכונה עם יכולות חישוב של מחשב-על לבידור הביתי"

"אקס-בוקס 360 זה יותר אקס בוקס 1.5 מקונסולת הדור-הבא."

"הפעם מיקרוסופט הבהירה שהיא מתחרה בפלייסטיישן. אבל הם לא מתחרים בפלייסטיישן 3, אלא בפלייסטיישן 2. הם הסתכלו על 2, ובגלל זה אקס-בוקס 360 הוא כזה"

"PS3 צריכה לגרום לצרכנים לחשוב 'אני הולך לעבוד יותר שעות בשביל לקנות אותה'. אנחנו רוצים שאנשים ירגישו שהם רוצים את הקונסולה, בלי קשר לשום דבר אחר"

"אנחנו לא הולכים לשים דיסק קשיח בפלייסטיישן 3 כברירת מחדל, כיוון שלא משנה באיזה נפח הוא יהיה, זה לא יהיה מספיק."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כשהמכירות היו לצדו, הפה היה חסר משמעות

האם מפתיע שסוני הורידו אותו מהבמה לאחר מכן? במיוחד בהתחשב במחיר השערורייתי של ה-PS3 (ההערכות אומרות שסוני מפסידה כ-300$ על כל קונסולה, כשהמחיר לצרכן עומד על 600$ לגרסה הלא-מסורסת), המחסור החמור של הקונסולות ברחבי ארה"ב ויפן, דחיית ההשקה באירופה והעובדה המביכה שהווי של נינטנדו מכרה כבר יותר ממיליון עותקים כשסוני עדיין חולמת על חצי מיליון? תחליטו אתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully