וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנת השנה שלי: וורדפרס

רפאל פוגל

10.12.2006 / 20:43

רפאל פוגל מצדיע לתוכנת ניהול האתרים שאפשרה לאשתו להקים אתר שלם בשלוש שעות

בשבת בצהריים אשתי ביקשה ממני לעזור לה להקים אתר עבור עסק האופנה החדש שלה. שאלתי אותה מה היא צריכה בדיוק שיהיה באתר כזה, והיא אמרה שהיא רוצה לאפשר גישה לכמה אנשים שעובדים איתה, כך שהם יוכלו לכתוב תכנים בממשק ידידותי כמו וורד, היא רצתה שתהיה לה האפשרות לערוך אותם ולפרסם את מה שהם כתבו מאוחר יותר, היא ביקשה לעלות תמונות וטקסטים על בגדים חדשים שנמכרים בעסק, ושתהיה לה גם הרשמה למיילינג ליסט ו-RSS, מערכת תגובות, ועוד כמה עמודים אודות העסק ועמוד לינקים לחנויות.

היא גם רצתה שכל דגם חדש ייכנס לקטגוריה הנכונה בתוך קטלוג הבגדים כולו, ושהאתר יהיה מחולק לשלושה טורים, כאשר בטור השמאלי תהיה תמונה של עמוד חשמל לכל הגובה. אף אחת מהדרישות האלו לא נראתה לי בעייתית. "תורידי וורדפרס ועד שיתחיל הכדורגל בערב כבר יהיה לך אתר לעסק", הבטחתי לה. "אם לא תסתדרי, אני אעזור לך". להפתעתי היא הסכימה לנסות, והלכה להוריד את הגרסה האחרונה של וורדפרס.

מהרגע שהיא החליטה סופית מה היא רוצה מהאתר העתידי שלה, זה לקח לה שלוש שעות לקנות דומיין ולרכוש שטח אחסון בחברת האחסון [[Godaddy]], להוריד ולהתקין את הגרסה האחרונה של [[WordPress]], למצוא תבנית חופשית ומתאימה עם שלושה טורים שגם תומכת בוידג'טים, לדבר עם איש תמיכה באמריקה שהיה אדיב להפליא, ולסיים את כל ההתאמות. הוצאה של 35 דולר לשנה כולל הכל, והיא אפילו קיבלה במתנה מגודדי דומיין נוסף עם סיומת INFO. ותאמינו לי - אשתי סופר מוכשרת ומבינה בהמון דברים, אבל פיתוח אתרי אינטרנט הוא לא אחד מהם. היא אף פעם לא היתה אפילו קרובה להתעניין בזה, אבל היא הצליחה להקים את אתר האינטרנט שלה בלי עזרה של אף אחד.

כאשר הסתכלתי על המערכת שאשתי הקימה בשלוש שעות, ושהיא כל כך מרוצה ממנה, לא יכולתי שלא לחשוב כמה היא היתה משלמת על מערכת כזאת לפני כמה שנים

בסוף תהליך ההתקנה, המנוע של [[וורדפרס]] בירך אותה "על כך שהיא מפעילה את המילה האחרונה של מערכות התוכן לאינטרנט". היא אמרה לו תודה רבה, והפעילה את מערכת הגיבוי שמגיעה עכשיו מובנית בתוך המערכת, ואת תוסף [[Akismet]] שעוצר תגובות שמזוהות כספאם על ידי אלפי אתרים אחרים שעובדים על וורדפרס. עכשיו אשתי כבר גולשת באתר של וורדפרס ומחפשת פלאג אין חדש שיגדיל כל תמונה שלוחצים עליה ויפתח אותה על כל שטח המסך, כאשר האתר עצמו יהפוך להיות רק רקע. היא ראתה דבר כזה בבלוג של מישהו מצרפת ורוצה להתקין גם אצלה. זה מפחיד, אשתי הפכה לבית תוכנה והיא כבר הבטיחה לשתי חברות שלה שהיא תבנה להן אתרים בסוף השבוע הבא, אם רק ישלחו לה איפיון.

כאשר הסתכלתי על המערכת שאשתי הקימה בשלוש שעות, ושהיא כל כך מרוצה ממנה, לא יכולתי שלא לחשוב כמה היא היתה משלמת על מערכת כזאת לפני כמה שנים, ואם היתה אז בכלל חברת תוכנה שיכלה לספק לה פיתרון כזה, ולא משנה כמה הייתה מוכנה לשלם. אני חושב שמדובר בפרויקט תוכנה שלפני כמה שנים היא לא היתה מצליחה להוציא אל הפועל גם אחרי עשרות ישיבות עם צוותי תוכנה מעולים וגם אחרי השקעה של כמה מאות אלפי שקלים.

אין טעם לחזור כאן על כל מה שכבר נכתב על תופעת האופן סורס ולהפחיד אנשים עם מילים מסובכות, אבל אחרי שנים של משחקים עם מערכות תוכן פתוחות ושאר כלים של גיקים, פתאום ראיתי איך אשתי הרימה אתר אינטרנט שיש לו יותר תכונות ויכולות טכניות מהרבה אתרים של חברות מובילות במשק הישראלי, והבנתי לגמרי מה זה אומר. ראית איך מישהי שאף פעם לא טרחה להסתכל על קוד של מחשב מרימה אתר טוב יותר ומהר יותר מכל פיתרון מסחרי אחר, ואיך היא עושה את זה בחינם. את היכולת הזאת יש לאשתי בזכות אלפי האנשים שתרמו למהפכה הזו, ואני רוצה לנצל את הבמה הצנועה הזאת כדי להודות להם.

אחרי הוכחת ההיתכנות הזאת, ידעתי מיד מי יהיה מוצר התוכנה הנבחר שלי לשנת 2006, ואני נותן לו רטרואקטיווית גם את הפרס של השנים 2004 ו-2005. וורדפרס, וגם [[ג'ומלה]] ו[[דרופל]] וכל שאר ממשיכי הדרך, מקבלים את הפרס שלי לא רק בגלל שהבנתי סופית כמה הם ידידותיים וגדולים טכנית. החלטתי לתת להם את הפרס אחרי שראיתי איך מוצרים של גיקים מאפשרים לאשתי להקים את אתר החלומות שלה, משהו שאף אחד מאלפי המהנדסים של מיקרוסופט, אורקל, גוגל או יבמ לא חשב בכלל לעשות בשבילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully