וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מורא

דידי חנוך

13.12.2006 / 17:00

האם הפחד הוא מה שצריך למנוע מכם לטנף בתגובות? דידי חנוך סבור שלא איום החקיקה צריך להביא לשינוי

לא נעים לקבל טוקבק אלים. לא כיף כשאומרים שאתה טיפש או לא מבין או כותב בשכר מטעם חברות הסלולר. ואלה התגובות השליליות שאנחנו מקבלים בוואלה!מחשבים. לעומת העלבונות האישיים המופיעים תדיר בוואלה!תרבות, זה ממש סימפטי. ולעומת הביצה של וואלה!ברנז'ה, שבה אנשים מחסלים חשבונות אישיים מאחורי מסך האנונימיות, ההאשמות המוטחות אצלנו ממש נראות אובייקטיביות. אם כך, ודאי שהייתי מעדיף מציאות שבה הסטנדרט המקובל בתגובות הוא מנומס יותר, הוגן יותר, אלים פחות.

ניב הדס כותב שאם לא תפסיקו לטנף, יבוא האיש הרע מהכנסת ויחוקק חוק שיבטל את זכותכם לעשות זאת באופן אנונימי. אם תהיו ילדים רעים, יבוא האיש הרע וירביץ בכם במקל החקיקה שלו ויעלים את זכות הביטוי החופשי שלכם.

את מה שצריך לכתוב על הצעת החוק של חסון ניסח היטב יהונתן קלינגר במאמר שהעלינו כאן. זאת הצעת חוק לא מציאותית, דרקונית, אדיוטית ואנטי דמוקרטית. אבל הצעת החוק הזאת והפחד מהצעות דומות הוא לא מה שצריך לגרום לכותבים להתנהג באדיבות בסיסית.

בחברה דמוקרטית מותר לכל אדם להביע את דעתו גם מבלי להציג תעודת זהות. גם אם הוא לא נחמד ולא מנומס. מצב שבו האיום בחוקים דרקוניים גורם לאנשים להימנע מכתיבת טקסטים מסוימים אינו מצב טוב בהרבה ממצב שבו החוקים האלה קיימים.

מאד הייתי רוצה לראות יותר נימוס והגינות בטוקבקים. אבל הפחדה היא לא הדרך. אני לא יודע מה כן. צנזורה תקיפה יותר מצד האתרים? חינוך? עבודת חריש ארוכה של יצירת קהילתיות חיובית יותר באתרים השונים? מנגנון כלשהו שמתגמל כתיבה מעניינת וקונסטרקטיבית? לא יודע. אבל לא חקיקה. פרט לקצוות קיצוניים של הסתה, אסור שחקיקה - או האיום בחקיקה - תשפיע על זכות הדיבור.

המאבק בחוק הטוקבקים הוא מאבק שאנחנו תומכים בו באופן אקטיבי. אנחנו תומכים בו כי אנחנו מאמינים בזכותכם להביע את דעתכם. ואנו יודעים גם שזה חלק מהותי מכוחו של הפורמט האינטרנטי. המעורבות, היצריות, האינטראקטיביות, המיידיות של הקריאה והתגובה... אלה הדברים שהופכים את אתרי האינטרנט למקומות מעניינים יותר.

אז נכון, לפעמים זה מוביל לאלימות מילולית. ככה זה עם מהפכות. לפחות במהפכת האינטרנט הדם שנשפך הוא דם וירטואלי. בתומו של התהליך - הארוך יותר מכל חקיקה – שבו תיבנה מחדש תרבות הדיון באינטרנט, נוכל לנקות את הדם הוירטואלי הזה מהרצפה ומהקירות ולהמשיך את קיומנו ברשת פתוחה, דמוקרטית, שלא מאוימת על ידי חוקים שמונעים מבורות ומפחד ומהפופוליזם הזול במיוחד שניזון מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully