וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רובין הוד?

דידי חנוך

21.12.2006 / 2:49

אחד משלושת מפעילי האתר Elite Torrents נשפט לחמישה חודשים בכלא וחמישה חודשים במעצר בית

האתר Elite Torrents נחשב, עד שנסגר על ידי ה-FBI, לאחד האתרי הביטורנט הפרטיים החזקים ברשת, עם יותר מ-133,000 משתמשים רשומים. האתר שימש כמקור להפצת סרטים, תוכנות ומוזיקה לפני הגעתם לחנויות. הסרט האחרון בסדרת מלחמת הכוכבים: נקמת הסית', היה באתר שש שעות לפני שעלה על האקרנים והורד על ידי יותר מ-10,000 משתמשים תוך 24 שעות.

עם סגירתו, היה Elite Torrents אחד האתרים בהם הופיעה ההודעה "אתר זה נסגר לצמיתות על ידי ה-FBI, משרד ההגירה האמריקאי ורשויות המכס".

סקוט מקוזלנד, ממפעילי האתר, נשפט ביום שלישי השבוע לרצות חמישה חודשים במאסר וחמישה חודשים נוספים במעצר בית לאחר שהורשע ב"קשירת קשר לביצוע הפרת זכויות יוצרים".

השופט המחוזי שון ג' מקלופלין כתב בפסק הדין שמשתפי קבצים מקוונים "אינם רובין הודים מודרניים, כי אם גנבים פשוטים המונעים אך ורק על ידי הרצון להשיג משהו בחינם".

פרשנות

זהו ניצחון משמעותי וצורב לחברות המדיה במאבקן בשיתוף הקבצים. באופן אירוני, נראה שניצחון זה מגיע בעיצומו של קרב המאסף של אותן החברות. יותר ויותר חברות מדיה גדולות החלו במשך השנה האחרונה להשתמש בערוצים המבוססים על טכנולוגיות שיתוף קבצים ובערוצים מקוונים אחרים להפצת התכנים שלהן.

חוסר ההבנה התהומי של השופט באשר לתרבות שיתוף הקבצים הוא מצער. אנשים כמו מקוזלנד ושותפיו, שהשקיעו זמן ומרץ על מנת לבנות קהילה שבה משתמשים אחרים יכולים להוריד בחינם את התכנים, רחוקים מלהיות "גנבים פשוטים". הם לא צרבו את המדיה שהשיגו ומכרו אותה בשוק או באינטרנט. הם יצרו במה שבה אנשים אחרים יכולים להוריד תכנים איכותיים בחינם. לא ארחיק לכת ואומר שמדובר בלוחמי חופש. אבל מקוזלנד וחבריו אינם פושעים מהסוג המקובל. מה הקלישאה הגדולה ביותר בנוגע לרובין הוד? שדד את העשירים ונתן לעניים. ולמה הוא עשה את זה? מסיבות פוליטיות. הוא נאבק במשטר לא צודק ובשריף מושחת.

עולם שבו חברות ענק בינלאומיות יכולות להפעיל לחץ על מדינות ומשטרים, להעביר חקיקה שפוגעת בצרכנים ומשרתת אותן - לעתים על חשבון האמנים עליהן הן "מגינות" - הוא עולם שלא רחוק יותר מזה שבו צמח המיתוס של רובין הוד.

בצדק או שלא בצדק, אנשים כמו סקוט מקוזלנד רואים את עצמם בדיוק כגרסאות מודרניות של רובין הוד, והכינוי "פושעים פשוטים" הוא סמן לחוסר הבנה תהומי.

מחקרים שנערכו לאחרונה מראים ש-75 אחוז מבין המוזיקאים מרוויחים כתוצאה ישירה משיתוף הקבצים שלהם. 25 האחוז המצליחים ביותר אמנם נפגעים כלכלית, אבל החשיפה ששיתוף קבצים מעניקה לאמנים לא ידועים מאפשרת למספר רב יותר של אמנים להתפרנס מיצירתם.

עם התקדמות הטכנולוגיה, אין לי ספק שטכנולוגיות שיתוף הקבצים יוכלו לסייע באופן דומה גם לקולנוענים ויוצרי טלויזיה - כפי שחנויות מקוונות כמו iTunes מסייעות כבר כיום לסדרות מסוימות לשרוד את סכנת הביטול עם רייטינג נמוך.

שיתוף קבצים כאן, והוא לא מונע על ידי פושעים כי אם על ידי אזרחים רגילים וצרכנים (סקרים מראים שבעלי נגני מוזיקה רוכשים יותר מוזיקה בכסף מלא מאשר אנשים שאין בבעלותם מוזיקה). המציאות תכפה את עצמה על חברות המדיה במוקדם או במאוחר. חבל שסקוט מקוזלנד נאלץ לשלם את המחיר על כך בחירותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully