וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום שנה: רשת חברתית

דידי חנוך

25.12.2006 / 9:13

שנת 2006 היתה עוד שנת פריצה גדולה של הרשתות החברתיות. והפעם עם וידאו. יוטיוב אובר אלס

אחד הטיעונים החביבים עלי בעודי בא לדבר בעד האינטרנט תמיד היה שמדובר במדיום טקסטואלי. איך יכולים אנשים לטעון שהדור הצעיר לא קורא ולא כותב, אמרתי, כשכה רבים מהם נמצאים במדיום שבו אמצעי התקשורת העיקרי הוא קריאה וכתיבה.

זה היה נחמד, העולם ההוא שבו קריאה וכתיבה שלטו ברשת. אבל, למרבה הצער והשמחה כאחד, העולם ההוא כבר לא קיים.

למה הצער? כי כיום יכול אדם צעיר לנווט מוידאו בלוג לפודקאסט, לכתבת וידאו בוואלה!חדשות וליוטיוב. ואותו אדם יכול להביע את עצמו בוידאו מבלי שיאלץ לכתוב יותר מכמה מילים. האידיליה הישנה של הימים הטקסטואליים של הרשת חלפה לה.

למה השמחה? כי זו דרכה של קדמה. רשת האינטרנט מספקת יותר ויותר את הכלים הטכנולוגים להתבטא, לתקשר ולצרוך מדיה בדרכים שמתאימות לנו. רבים עדיין כותבים וקוראים ברשת. מעולם לא היו בלוגים רבים יותר ומעולם לא קראו כל כך הרבה אנשים כל כך הרבה טקסטים ביום מרצונם החופשי. אבל האינטרנט מהווה כיום אמצעי ביטוי ותקשורת גם למי שלא רוצה לקרוא ולכתוב.

כל אחד יכול

בשנת 2006 הפכו יותר ויותר אנשים את הוידאו בלוג לאמצעי לתקשר עם העולם. מ-[[geriatric1927]] המרגש מיוטיוב ועד אחרונת פקאצת הבלוגים מבלוג TV. הטכנולוגיה שירתה בשנה החולפת אנשים שמעולם לא היו מעלים בדעתם להשתמש בה בעבר.

ביטוי עצמי הוא לא רק כתיבה ויצירה של חומר. הוא גם עריכה. היכולת לפתוח עמוד במייספייס או ביוטיוב ולהעלות אליהם את המוזיקה והוידאו האהובים עליהם נתנה למשתמשי הרשתות האלה חופש לביטוי עצמי שמעולם לא היה כמותו.

לא הכל ורוד

כאמור, מעולם לא היה חופש רב כל כך לאנשים רבים כל כך להביע את עצמם. אבל יש משהו מעט מדאיג בכך שהם עושים זאת, רוב הזמן, במספר מצומצם מאד של רשתות חברתיות שנמצאות בשליטתם של תאגידים עצומים. [[מייספייס]], יש לזכור, שייך לחברת [[News Corp]] של רופרט מרדוק. וכפי שעובדי חברות של מרדוק כבר העידו בלא מעט במות בעבר, מרדוק מעולם לא היה חסיד אמיתי של הבעת דיעות שלא מתיישבות עם השקפת עולמו. כשמייספייס נלחמת בפדופילים הגולשים בה, זה מבורך. כולנו מריעים לכך. אבל מבצבץ לו צילו של חשש: מה יקרה כשהבעלים יחליט שגם דיעות מסוימות אינן מקובלות באתרו?

גם גוגל, הבעלים של יוטיוב והחברה שמתנהלת לפי המימרה: Don’t Be Evil נתנה השנה סיבות לדאגה. הכניעה לצנזורה הסינית על מנוע החיפוש שלה עוררה ספקות בקשר למחויבות לחופש הדיבור של החברה שרכשה את המנוע הגדול בעולם לביטוי עצמי.

הציבור לא מטומטם

אבל הדאגות האלה עשויות להיות מיושנות. הגולשים כיום יודעים שאם מגבילים אותם, הם יכולים תמיד לעבור. מתחרים חדשים ליוטיוב ומייספייס צצים כל שבוע. וחלקם מתקדמים יותר טכנולוגית ומתוחכמים יותר. אני לא מאמין שהגולשים יעזבו בלי תמריץ, אבל אני סבור שחברות הענק שחולשות על האתרים הפופולריים ברשת יודעות היטב שכדאי להן להימנע ממתן התמריץ הזה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אוואטר

מגמה חזקה נוספת השנה הייתה העולמות הוירטואליים. כל מי שקרא את ספרו המבריק של ניל סטיבנסון SnowCrash, ודאי זיהה משהו מוכר כשקרא על או ביקר ב-Second Life. אמנם לא מדובר במציאות וירטואלית, אבל זה הדבר הקרוב ביותר שיש לנו. אין להמעיט של עולמות כמו Second Life ואפילו World of Warcraft כשמונים את הרשתות החברתיות החשובות של השנה. ואם ב-WoW יש משחק סביב כל העניין החברתי, הרי שבסקנד לייף מדובר ברשת חברתית נטו שבה האוואטרים המייצגים את המשתמשים מנהלים חיים חלופיים.

בשנה הבאה, נשב על המרפסת

אז יש לנו עולם שבו אנשים רבים מאי פעם יכולים לתקשר זה עם זה ברשת, ולהתחבר סביב ידידות קיימת, היכרות מבית הספר, תחומי עניין משותפים או כל דבר אחר. כיום הם יכולים לתקשר בצ'ט, וידאו צ'ט, בלוג , וידאו בלוג, פודקאסט ופורומים למיניהם. אז מה נשאר? הצעד הבא, לדעתי, הוא שילוב טכנולוגיות VOIP - טלפוניה אינטרנטית – באותן רשתות קיימות או ברשתות שיחליפו אותן. סקייפ עשויה לשחק תפקיד משמעותי בכך. ובאותו הצעד, יבוא שילוב נוח יותר, טוב יותר, איכותי יותר של שיחות וידאו. וסביר שמישהו יקשור רשת דמויית Second Life למשהו דמוי מייספייס. זה יהיה מעניין.

ומעבר לכך, גם בשנת 2007, תגיע הניידות לרשתות החברתיות. כבר כיום החלו לצאת יישומים למכשירים שמתחברים עם רשתות כמו מייספייס ויוטיוב, והמגמה הזאת רק תתגבר. בכנס של נוקיה באמסטרדם הביעו ראשי החברה מחויבות מוחלטת לשילוב המכשירים שלהם בתופעת ווב 2.0. אין לי ספק שהם לא היחידים. אם הטלפון של גוגל – עליו מתרוצצות שמועות לאחרונה – ייצא לשוק, אין לי ספק שהחברה תכלול בו גם את יוטיוב. עם פריסת רשתות WiMax והרחבת השימוש בטכנולוגיית דור 3.5, יהפוך הדור הבא של המכשירים הניידים לחלק בלתי נפרד מהרשת החברתית האינטרנטית. על כך עוד נרחיב בסיכום על שנת הסלולר, שצפוי להגיע בהמשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully