וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום שנה: מדיה דיגיטלית

דידי חנוך

26.12.2006 / 17:03

המדיה הדיגיטלית פרחה השנה, וזכתה יותר מתמיד לתמיכת חברות המדיה העולמיות - למרות המשך התביעות

זו הייתה השנה שלפני. השנה שלפני השנה שבה המדיה הדיגיטלית תיכנס עמוק עמוק עמוק למיינסטרים. אבל גם בשנה שלפני חדרה המדיה הדיגיטלית עמוק לתוך הקונצנזוס. לכל אחת מחברות המוזיקה הגדולות יש כיום הפצה מקוונת. אבל זה לא חדש, כך היה גם בשנה שעברה. מה כן חדש? לרוב חברות הסרטים והטלויזיה יש כיום הפצה מקוונת. בין אם באייטיונז, באמזון, בביטורנט, בזודיאו או בגובה. או אפילו ביוטיוב, שרק לפני זמן קצר אמור היה להיות השטן הגדול של חברות המדיה.

הפירטים לא מרימים דגל לבן

בצד הפירטי של המשוואה המשיכו העסקים כרגיל. חברות המדיה המטירו תביעות על אנשים, ואנשים המשיכו להוריד מדיה באופן לא חוקי. מה זה המשיכו? יותר ויותר. ראוי לציון היה המקרה של מפרץ הפירטים, אתר הביטורנט השוודי שהורד מהאינטרנט, חזר לאחר יום וחצי ורק גדל והתחזק כתוצאה מהחשיפה. בדרך, סיבכה הפרשה דווקא את שר המשפטים השוודי שחרג מסמכותו החוקית כשהורה על הפשיטה.

ברחבי אירופה נמשך מאבק חקיקתי כנגד מפירי זכויות יוצרים. בצרפת, החוק שהחל כאמצעי נגד הנז"ק (DRM) של אייטיונז ואפל הפך לחוק שאוסר על המרת קבצים מפורמט מוגן כמו פיירפליי של אפל. הלובי של חברות המדיה הפעיל את עוצמתו והשיג סנקציות ואזהרות על מדינות כמו שוודיה ורוסיה, ארצות המוצא של מפרץ הפירטים ושל AllOfMP3. AllOf גם ספג תביעה בסך זיליון וחצי דולרים על הפרת זכויות היוצרים ההמונים שהתבצעה באתר.

כל זה, כמובן, לא הזיז לורידים. במשך השנה כבר ביצענו את ההשוואה עם המלחמה בסמים. וכמו במקרה ההוא גם כאן נראה שהאמצעים בהם נוקטים יריבי ההורדות משיגים כל מטרה בעולם פרט להפחתת נפח ההורדות. אנשים משלמים קנסות גבוהים להחריד, אדם אחד הלך לכלא, צי שלם של עורכי דין מתפרנס נהדר מכל הסיפור – אבל ההורדות רק מתגברות.

אבל בניגוד למלחמה בסמים, כאן לא מדובר ברשויות ממשלתיות כי אם בחברות מסחריות. ונראה שאלה מתחילות להבין שאולי כדאי לחפש דרך אחרת. סימנים מעודדים נרשמו לקראת סוף השנה כאשר יאהו החלה למכור מוזיקה נטולת נז"ק טיפין טיפין. ואמזון החלה במגעים לקראת פתיחת חנות מוזיקה שתמכור ב-mp3. הצרכנים הביעו את רצונם בבירור: הם רוצים מוזיקה דיגיטלית באיכות גבוהה וללא הגבלות על השימוש. והם הולכים לקבל את זה.

דה-קרימינליזציה

בצד החוקי של המשוואה בלטו העסקאות של יוטיוב, ביטורנט ואזוראוס עם מספר חברות מדיה להפצת התכנים שלהן באופן חוקי. יוטיוב, שלפני מספר חודשים עדיין היה האויב מספר אחת של חברות המדיה, הפך לאמצעי הפצה לגיטימי לאחר רכישתו בידי גוגל. וביטורנט ואזוראוס, שתי חברות שיתוף קבצים המתבססות על טכנולוגיית ביטורנט, זכו לחוזי הפצה יפים מחברות טלויזיה באמריקה ובבריטניה.

ולקראת סוף השנה הופיעה הבטא הסגורה של פרויקט ונציה. פרויקט הטלויזיה האינטרנטית של מפתחי קאזה וסקייפ מבוסס על תכנים חוקיים למהדרין. זכיתי להשתתף בבטא הסגורה ואני יכול לדווח שמדובר עדיין במוצר בוסרי מאד. אבל הפוטנציאל עצום, וככל שרוחב הפס הממוצע ישתפר (והוא משתפר כל הזמן), הרי שהתוכנה של נערי קאזה עשויה לשנות לגמרי את המשוואה בכל הנוגע למדיה דיגיטלית באינטרנט.

מחר, אולי נפליגה בספינות

בשנה הבאה, יהיה טוב יותר. איכות הוידאו החוקי ברשת תמשיך להשתפר, ועשויה אפילו להשתוות לאיכות הפצת הוידאו הפירטי. פרויקט ונציה יהיה חלק עצום מהסיפור בשנה הקרובה. התוכן שבו צפוי רק להשתפר מיום ליום ומשבוע לשבוע, ואיכות הוידאו בתוכנה עולה כבר כיום על הוידאו באתרים כמו יוטיוב. המודל העסקי של פרויקט ונציה, כמו של זודיאו ואחרים, יבנה על פרסומות. הטלויזיה באינטרנט תהפוך למקבילה לטלויזיה ב...טלויזיה.

הקישור בין המחשב לטלויזיה ובין הטלויזיה באינטרנט ייחתם באופן סופי השנה. אפל עומדת להביא לשוק את מוצר קישוריות הוידאו שלה, והוא לא נכנס לחלל ריק. חברות כמו לינקסיס ונטגיר כבר משווקות את המוצרים שלהן, וגם Wii ופלייסטיישן 3 משחקים חלק משמעותי בהבאת האינטרנט למכשיר הסלוני הוותיק.

חברות המדיה ימשיכו לתבוע אנשים, כמובן. אבל זה ימשיך לא להזיז לאף אחד פרט לאומללים שנתבעו. תחזית נוספת: מישהו ילך איתן כל הדרך בבית המשפט וינצח. הסיבה להפסד: גם אם הן צודקות בעיקרון, הרי שהן נוקטות בטקטיקות לא חוקיות ולא מוסריות כבר שנתיים ומעלה.

והטלויזיה תגיע לסלולר באופן משמעותי השנה. לא לכלל הצרכנים או לנתח גדול מביניהם, עדיין. אבל חלוצים טכנולוגיים ייהנו ב-2007 משידורים ישירים למכשיר, ולא באמצעות טכנולוגיות הדור השלישי ודור 3.5 כי אם באמצעות טכנולוגיות שידור דיגיטלי סלולרי כמו Flo של קוואלקום ו-DVB-H.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully