וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "חברות החיפוש הפכו לצנזור בסין"

נמרוד הלפרן

26.12.2006 / 18:21

החברות מנחשות אלו מילים ירגיזו את בייג'ינג ומצנזרות אותן, לפי ארגון זכויות האדם יומן רייטס ווץ'

ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות גוגל, יאהו ומיקרוסופט, אשר ספגו השנה ביקורת קשה לאחר שהסכימו לשתף פעולה עם מאמצי ממשלת סין לצנזר תכנים ברשת, כבר לא מפעילות צנזורה באינטרנט מטעם ממשלת סין, אלא החלו לצנזר תכנים על דעת עצמן. כך לדברי ארגון זכויות האדם יומן רייטס ווץ' (Human Rights Watch).



לדברי הארגון, שיתוף הפעולה בתחום הצנזורה בין חברות הטכנולוגיה המערביות לממשלת סין, מהווה חציית קו אדום. "גוגל, יאהו ומיקרוסופט כבר אינן מפעילות צנזורה עבור ממשלת סין, הן עצמן הפכו לצנזור", אמר בראד אדמס, הממונה על אזור אסיה בארגון, לאתר האינטרנט של BBC. "היו דיבורים על כך שממשלת סין העבירה רשימה של מילים אסורות לחברות האינטרנט, אולם בפועל אין רשימה כזו", אמר אדמס. "החברות, במיוחד יאהו, עושות את העבודה עבור ממשלת סין, על ידי כך שהן מנסות לנחש אלו מילים עלולות להיות בעייתיות, ומצנזרות אותן", הוסיף.

סוגיית שיתוף הפעולה בין חברות טכנולוגיה מערביות לבין ממשלת סין בתחום הצנזורה עלתה לראשונה לסדר היום הציבורי לאחר שארגון "עיתונאים ללא גבולות" חשף השנה כי חברת יאהו העבירה לרשויות בסין מידע שהביא למעצרו של עיתונאי באשמת חשיפת סודות מדינה. העיתונאי, שי טאו, אותר ונידון ל-10 שנות מאסר. לפי נתוני ארגון אמנסטי נעצרו עד כה לפחות 57 מאזרחי סין לאחר שקיימו דיונים על דמוקרטיה באינטרנט.

בתחילת השנה השיקה גוגל, מפעילת מנוע החיפוש המקוון הפופולרי בעולם, את הגירסה הסינית של מנוע החיפוש שלה, אשר בה מצונזרות תוצאות חיפוש שאינן תואמות את עמדות ממשלת סין. חיפוש של מושגים דוגמת "דלאי למה", "כיכר טיאננמן", "טייוואן" ו"פאלון גונג" במנוע החיפוש, מניב הודעה בנוסח "לא ניתן למצוא אתר בנושא".

בהמשך השנה עלתה לכותרות בהקשר זה גם מיקרוסופט, לאחר שחברת התוכנה הגדולה בעולם סגרה בלוג שכתב עיתונאי סיני אשר עסק בשביתה בלתי רשמית בת יום, שעליה הכריזו עובדי היומון הסיני הלוחמני "בייג'ינג ניוז", לאחר פיטוריו של העורך הראשי. ענקית התוכנה טענה כי הסרת הבלוג, שהועלה באתר הבלוגים הסיני של מיקרוסופט, באה בעקבות בקשה מצד ממשלת סין. אתר הבלוגים הסיני של מיקרוסופט אוסר שימוש במונחים דוגמת "דמוקרטיה" ו"זכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully