וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום שנה: סלולר

דידי חנוך

30.12.2006 / 2:53

עברה שנה מרתקת על תחום הסלולר בארץ ובעולם. שנה שבה הטכנולוגיה התקדמה בקפיצה נחשונית. מי עשה לנו את השנה הסלולרית?

החלטנו לסיים את מצעד הסיכומים השנתיים שלנו בתחום הסלולר. לטעמי, הסלולר הוא התחום החשוב ביותר שאנחנו מסקרים משתי סיבות עיקריות: זה המוצר הנרכש ביותר שאנחנו מסקרים, וזה התחום שבו נעשית ההתקדמות המעניינת והמואצת ביותר בין התחומים שאנחנו מסקרים.

בשנת 2005 היה מהפך בעולם הסלולר. סדרת RAZR של מוטורולה הזניקה את החברה הוותיקה בחזרה למקום הראשון בארצות הברית, כשהיא דוחקת את נוקיה למקום השני. 2006 היתה השנה שבה השוק הגיב: העיצוב הדק של RAZR וממשיכיו הרבים הפך לעיצוב הדומיננטי בשוק. סמסונג, LG וחברות אחרות בארצות הברית ובאסיה העתיקו את העיצוב של מוטורולה ויצרו וריאציות שונות שלו.

שתי היצרניות האירופאיות הגדולות, נוקיה וסוני אריקסון, בחרו להתעלם מהעיצוב של מוטורולה ולהמשיך בדרכן. שתי החברות התמקדו בהוספת יכולות נוספות למכשירים, כשהן מתמקדות במוזיקה וצילום. סוני אריקסון השיקה את W800 ואחריו את W850, ונוקיה השיקה את סדרת MusicExpress ומהדורות מוזיקה של כמה מהמכשירים בסדרת N. למרבה הצער, אף אחד מהטלפונים האלה של נוקיה עוד לא הגיע לארץ, אבל מיורוקום נמסר שכמה מהם צפויים להתגייר.

תחילת הסוף של CDMA?

בארץ נחלה טכנולוגיית CDMA מהלומה שעשוייה לסמל את סוף הדרך של הטכנולוגיה הוותיקה בארצנו. פלאפון, היחידה מבין הספקיות הגדולות שמשתמשת בטכנולוגיה, הודיעה שרשת דור 3.5 שלה תהיה בטכנולוגיית HSUPA, שנמצאת בצד ה-GSM.

מדובר בתרגום ישראלי למגמה עולמית. פרט לשוק האמריקאי, טכנולוגיית GSM נמצאת כיום בעמדה דומיננטית ברוב השווקים החשובים בעולם. טכנולוגיית GSM היא טכנולוגיית מקור פתוח, שכל חברה יכולה לפתח, בעוד ש-CDMA היא טכנולוגייה שנמצאת בבעלות ובשליטה של חברת Qualcomm. הפתיחות הזאת הפכה את הטכנולוגיה לאטרקטיבית יותר בעבור רוב היצרניות הסלולריות החשובות בעולם, ונוקיה - יצרנית הסלולר הגדולה בעולם - בחרה לאחר לבטים רבים לא לפתח מכשירים בטכנולוגיית CDMA כלל.

מפת השוק הישראלי נותרה כשהיתה

זאת לא היתה שנה של שינויים גדולים בעבור רוב היצרניות בישראל. נוקיה שמרה על הדומיננטיות שלה בתחום ה-GSM, עם יותר מ-50 אחוז מהשוק, ומוטורולה שמרה על המקום הראשון ב-CDMA ועל נתח שוק מכובד גם ב-GSM עם מכשירים מסדרת RAZR V3 אצל כל שלוש הספקיות הגדולות.

בעבור סוני אריקסון היתה זו שנת פריצה בארץ. החברה מדווחת שהמכשירים שהשיקה בחצי השני של השנה המשיכו את הפריצה של W800 והחברה הפכה לראשונה בגלגול הנוכחי שלה בארץ לגורם משמעותי בשוק.

צמצום פערים

מגמה מבורכת שהתחזקה השנה בשוק הישראלי היא צמצום משמעותי של פער הזמן בין השקת מכשירים בעולם לבין השקתם בארץ. נוקיה השיקה את N73 בארץ זמן קצר מאד לאחר השקתו בעולם, וגם מכשירי V3 של מוטורולה באורנג' ובסלקום הושקו זמן לא רב לאחר השקתם בעולם והשקות מהירות נרשמו גם בסוני אריקסון וסמסונג.

היוצאת מהכלל בעניין זה היתה פלאפון. החברה הותיקה השיקה השנה מכשירים באיחור של חודשים, מה שהיה מקובל בעבר אך כבר לא נראה סביר לעומת הקצב של המתחרות. V3C של מוטורולה הושק בארץ חודשים לאחר השקת מכשירי V3 בסלקום ואורנג', וזאת למרות שמדובר במכשיר שהשקתו בעולם קדמה להשקת מכשירים כמו V3X שהושק לפניו בישראל.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

דור שלישי: תוכן

נראה שהספקיות הסלולריות בישראל עדיין לא פיצחו לגמרי את עניין הדור השלישי, אבל הן מתקרבות בהדרגה. דור שלישי פירושו אינטרנט בטלפון. כל השאר: מוזיקה, שיחות וידאו, צפייה בתכני וידאו - הם נגזרות של כך. נכון לעכשיו, הספקיות בישראל עדיין מתמקדות בעיקר בוידאו. פלאפון מציעה כבר זמן מה פורטל וידאו מגוון עם תכנים טלויזיוניים איכותיים, וההיצע שלה בתקופת המונדיאל בלט לטובה. אורנג' השיקו לאחרונה את שירות Live TV, שמספק חוויה משופרת של צפיה בוידאו סלולרי והיצע ערוצים שמתחרה עם זה של פלאפון.

סלקום, האחרונה מבין החברות שהתקדמה לדור השלישי, מציעה תכנים מרשימים פחות מאשר המתחרות. הפער הצטמצם בהדרגה במשך השנה, אבל השקת שירות הטלויזיה החדש של אורנג' פתח אותו מחדש. נראה שהמהלך שבו השקיעה סלקום את מרצה בתחום התוכן באתר שנמצא יותר באינטרנט ה"רגיל" מאשר בסלולר כשהקימה וקידמה את Heep פגע בהיצע של החברה מכיוון שהיפ אינו מוצר סלולרי אמיתי.

אוהבים מכשירים מתקדמים

מבחינת מכשירים, הדור השלישי הוא הצלחה מובהקת בישראל. יורוקום מדווחת שהמכשיר המצליח ביותר שלה השנה היה 6280, עם יותר מ-100,000 יחידות שנמכרו. ככלל, נראה שהשוק הישראלי בשל יותר לקבל מכשירים מהמתקדמים ביותר שיש בשוק מכפי שסברו בעבר. עם בעבר יכולנו להתבונן בעיניים כלות בעוד מדינות אירופאיות מוצפות במכשירים מתקדמים, הרי שכיום נראה שהיבואניות והספקיות נערכות לספק לשוק הישראלי מכשירים מהמתקדמים ביותר שיש.

הסמן המובהק ביותר לכך שהשוק הישראלי הצרכני מוכן למכשירים כאלה גם בשוק הוא הצלחתם של N73 של נוקיה ו-K800i. שני המכשירים המתקדמים בישראל הצליחו מאד בשוק למרות מחירם היקר. גם בשוק שבו ניתן לרכוש מכשיר דור שלישי בעלות של 20 או 30 שקלים לחודש, נמכרו N73 ו-K800i בעשרות אלפי עותקים. כתוצאה מכך, צפויים להגיע לארץ בשנה הבאה מכשירים מתקדמים מאד של ארבעת החברות החזקות בשוק: נוקיה, מוטורולה, סמסונג וסוני אריקסון. הספקיות ויבואני נוקיה, סמסונג ומוטורולה כבר הכריזו על מכשירי דור 3.5 שיושקו במהלך הרבעון הראשון של 2007.

מנווטים

היתרון הגדול ביותר של פלאפון השנה על מתחרותיה היה הניווט הלווייני המובנה ברוב מכשירי הדור השלישי החדשים שלה. עם תוכנת טלמפ נוויגייטור המצוינת, הניווט הלוויני שפלאפון הציעה הוא הנוח ביותר.

גם אורנג' וסלקום רוצות נתח מעוגת הניווט, אבל נכון לעכשיו כמעט ואין להן מכשירים עם ניווט מובנה. מקלטי בלוטות' חיצוניים הם פתרון סביר, אבל פחות נוח וישים מרכיב ניווט מובנה. אבל יהיו להם מכשירים עם ניווט מובנה בשנה הבאה. וזה מוביל אותנו ל...

הן אפשר, הן אפשר, שיהיה זה פשוט כבר מחר

בתחזית שבסוף כל אחד מהסיכומים האחרים שכתבתי הופיע גם סעיף סלולרי. רשתות חברתיות? יהיו יותר בסלולר. מדיה דיגיטלית? תהיה יותר בסלולר. נגנים? יתמזגו יותר עם הסלולר. זה לא מקרי. התלכדות המכשירים היא תופעה שמתרחשת ומתעצמת כל הזמן, וכל החברות הגדולות בשוק נערכות אליה.

מבחינת נוקיה, לדוגמה, המכשירים מסדרת N הם מחשבים לכל דבר, בנוסף להיותם נגני מוזיקה לכל דבר. סוני אריקסון משתמשת בחטיבת המצלמות של סוני כדי להפוך את הטלפונים המתקדמים ביותר שלה למצלמות דיגיטליות לא רעות בכלל.

והמגמה הזאת תמשיך להתחזק בעולם ובישראל. אנחנו מקבלים הרבה תגובות למאמרי סלולר בלשון "למה צריך שסלולרי יעשה משהו חוץ מלהתקשר?" התשובה פשוטה: כי הוא יכול. למה לסחוב נגן נפרד אם סלולרי יכול לעשות את העבודה? למה לסחוב מחשב כף יד אם סלולרי יכול לעשות את העבודה? למה לסחוב GPS נפרד עם סלולרי יכול לעשות את העבודה?

ואם הזכרתי את ה-GPS, ואת המכשירים מסדרת N, כדאי להתעכב רגע על המכשיר שבו תולים ציפיות רבות יותר מכל טלפון שאני יכול לזכור. N95 של נוקיה הוא מכשיר שהוא חלום גאדג'טיסטי. GPS, נגן מולטימדיה, WiFi, אינטרנט דור 3.5... יצא לי לשחק עם המכשיר קצת בכנס של נוקיה באמסטרדם, ומדובר בפלא הנדסי. נותר, כמובן, לראות האם המכשיר באמת נוח לתפעול ונקי יחסית מתקלות. קפיצות נחשוניות בטכנולוגיה תמיד קשות, וזכורות לרעה הבעיות הרבות עם 6630, מכשיר הדור השלישי הראשון של נוקיה. אבל אם הכל עובד במידה סבירה, הרי שהמתחרות יצטרכו לשלוף שפן אמיתי מהכובע כדי להתעלות עליו בחצי הראשון של 2007.

ויש לציין שהן בהחלט מתכוונות לנסות. סמסונג, שלא נהנתה משנה טובה במיוחד בישראל, משיקה בשבועות ובחודשים הקרובים סדרה של מכשירים מרשימים מאד הכוללים שיפור משמעותי בממשק (החסרון הגדול ביותר של החברה עד כה). מוטורולה משיקה גם היא מכשירים מעניינים, ולסוני אריקסון יש בעולם מכשירים שיהיה נחמד מאד לראות בישראל. 2007 תהיה שנה טובה לחובבי סלולר

טלפון השנה

אבל לפני שנפרדים מ-2006, כדאי להתעכב על המכשיר הטוב ביותר שיצא לשוק הישראלי השנה. יצאו טלפונים מצוינים רבים השנה. V3X של מוטורולה העלה את הרף בשלב מוקדם יחסית, כששילב עוצמה ויופי. E61 הוא הטלפון העסקי הטוב בישראל. סוני אריקסון k610i הוא הטלפון הטוב ביותר יחסית למחירו. נוקיה 6233 הוא המכשיר הנוח ביותר לשימוש בשוק.

אבל בשורה התחתונה מתחרים על התואר שני מכשירים: סוני אריקסון K800i ונוקיה N73. הסוני אריקסון מציג ממשק מהיר יותר ופשוט יותר, ומצלמה איכותית יותר. הנוקיה מציע יכולות רבות יותר ומצלמה שכל אחד יכול להפיק ממנה תמונות טובות.

מבחינתי, היכולות מכריעות את הכף. נוקיה N73 הוא מכשיר שנמצא בעילית של המכשירים בעולם כיום. הוא אחד ממכשירי הדגל של החברה הגדולה בעולם, ובצדק. הוא מכשיר שבעבר יכולנו רק לחלום שנקבל כאן בארץ. הוא יעשה לכם טוב בלב ונעים בגב. N73 הוא טלפון השנה של וואלה!מחשבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully