וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליוטינה: שלט רחוק

עינת חורשי

2.1.2007 / 13:26

נכשלתם? כשלתם בלשונכם? הגיליוטינה תמצא אתכם. והפעם, ניסיון כושל במיוחד לבנות שלט רחוק לטלויזיה

לפני חודש וחצי דשתי בהיסטוריה של הגאדג'ט האולטימטיבי - שלט הטלוויזיה. לכאורה נראה כי הדרך לפיתוחו של השלט היתה סוגה בשושנים: "הופ, מישהו ממציא רעיון, הצוות מנסה ליישם את ההמצאה, טועה טעות ייצוגית אחת, ויאללה - עוברים לייצור". בפועל, הניסיון להגיע לשלט טלוויזיה שאינו בעייתי מדי היה כרוך בהרבה הצעות מופרכות יותר או פחות, אחת מהן אף יצאה לשוק, שם נכשלה בצורה משעשעת.

קוראים לו ה-Zenith Flashmatic, והוא היה הניסיון השני לייצר שלט טלוויזיה אלחוטי - והראשון שיצא לשוק. המהנדס יוג'ין פולי היה זה שהגה את הרעיון: תאים רגישים לאור.

ב-1955 ה"פלאשמטיק" יצא לשוק. השלט היה חלק בלתי נפרד מהטלוויזיה, ולא בכדי: בכל פינה של הטלוויזיה הוצב תא פוטו-אלקטרי. תא אחד היה אחראי על כוונון הווליום מעלה, תא אחר גרר את הנמכת עצמת השמע, תא שלישי שינה את תדר הערוץ בו צופים כלפי מעלה, ואילו התא האחרון העביר את תצוגת המסך לצפייה בערוץ בעל תדר נמוך יותר.

השלט עצמו נראה כמו פנס ועבד בצורה דומה: לחיצה על ה"שלט" הניבה קרן אור חזקה וממוקדת. כאשר הקרן כוונה בדיוק מול אחד התאים היא גרמה לו להגיב בהתאם לייעודו. וכך, כאשר הצופה כיוון את הפנס לעבר פינת הטלוויזיה שהיתה אחראית על הגברת הווליום - עצמת הקול התחזקה; כאשר עלה הרצון להחליף ערוץ, על הצופה היה לכוון את הפנס לעבר אחת הפינות שדאגה להעברת הערוצים (למעלה, או למטה - באמצעות כוונון חוגה ובה שנתות עם כיוון השעון או נגדו) וכו'.

השלט החלוצי עבד נהדר. היתה רק בעיה אחת: אור שמש. כיוון שקהל היעד של השלטים החדשים לא כלל ערפדים בלבד, היו כמה צופים שנטו להציב את הטלוויזיה בסלון, או בקרבת חלונות שטופי אור. לפעמים הם אפילו צפו בטלוויזיה בשעות הבוקר! כיוון שהשלט נבנה על פי עקרון פשוט, הוא לא כלל מעגלי הגנה משוכללים (הוא לא כלל מעגלי הגנה בכלל), ולכן בכל פעם שקרן שמש הסתננה מהחלון לכיוון הטלוויזיה, לתאים שהוצבו בפינות לא היתה יכולת להבחין אם מדובר באור "רצוי" שהגיע מהשלט, או באור סתם, וזה גרם לטלוויזיה להגיב כאילו נעשה שימוש בשלט.

מיותר לציין שהצופים הביתיים לא ממש אהבו לגלות שהטלוויזיה שלהם מזפזפת עצמאית לערוצים אחרים, דווקא באמצע התכנית שהם הכי אוהבים. הם גם לא שמחו במיוחד לנוכח הפעלת mute אוטומטית או הגברת עצמת הקול ללא התראה, פשוט משום שאור פגע באחד מפינות הטלוויזיה ואחד מתאי האור קולטי השמש הגיב. זנית נאלצה לזנוח את הרעיון ולמצוא דרך יעילה יותר להפעיל את השלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully