וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקיפדיה מחכימה מחשבים

ליאור הנר

7.1.2007 / 14:05

מדענים בטכניון השתמשו בויקיפדיה כדי לגרום למחשבים לחשוב טוב יותר על ידי השוואת טקסטים

מדענים בטכניון השתמשו באנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה כדי לגרום לתוכנות מחשב ל"חשוב" בצורה טובה יותר. החוקרים, יבגני גברילוביץ' ושאול מרקוביץ' מהפקולטה למדעי המחשב, הצליחו לשלב תכנים מויקיפדיה לתוך שיטת בינה מלאכותית על מנת לעזור למחשבים להבין הקשרים בין נושאים שונים בצורה אנושית. השיטה החדשה תעזור לתוכנות לסנן דואר זבל, לבצע חיפושים ואף לקיים מערכות בינה מלאכותית בצורה הרבה יותר מתוחכמת מבעבר.

בשנים האחרונות, ניסו מדענים רבים לעזור למחשבים לבצע התאמת תוכן לפי הקשר, אך התברר שקשה במיוחד לדמות את החשיבה האנושית. השיטה שפותחה בטכניון משווה מילים בודדות או קטעי טקסט לנתונים מויקיפדיה, שבה יש יותר ממיליון מאמרים באנגלית. לאחר השוואת הנתונים, התוכנה מייצרת חומר רקע להבנת ההקשר של המילה או קטע הטקסט המקורי.

"בני אדם משתמשים בכמות משמעותית של חומר רקע כדי להבין טקסט, אבל עד כה לא ידענו איך לתת למחשבים את אותו רקע", מסביר מרקוביץ'. לדבריו, תוכנות רבות נראות מתוחכמות כשהן מחשבות את התכיפות בה מילה מסויימת מופיעה בשני קטעי טקסט שונים. "מה שמשותף לכל התוכנות הללו הוא שהן לא מבינות את הטקסט, אלא רק מתיחסות אליו כאוסף של מילים שחוזרות על עצמן", הוא מסביר.

"לדוגמא, כאשר תוכנה נגד דואר זבל מנסה לחסום פרסום לויטמינים היא תחסום כל דואר עם המילה ויטמין אך לא תדע להבין שהצירוף "ויטמין B12" הוא סוג של ויטמין משום שהיא מעולם לא ראתה את המונח B12", מסביר מרקוביץ', "לעומת זאת, באמצעות המתודולוגיה שלנו, המערכת תדע לזהות ש-B12 מקושר לתחום הויטמינים ותזהה את ההודעה כדואר זבל". שימוש אחר בתוכנה תעזור לתוכנות להבחין בהקשר שונה של שימוש במילה מסויימת, לדוגמא, מתי השימוש במילה עכבר קשור למחשב ומתי לבעל החיים, מה שיכול לעזור בתרגום אוטומטי של טקסטים.

הממציאים של השיטה כבר מנסים לקדם רישום פטנט על הרעיון שלהם שיכול לעניין מאוד חברות חיפוש באינטרנט וגורמים בקהילת המידענים העולמית. בקרוב הם ימשיכו לשפר את השיטה ולכלול גם מידע מקישורים שנמצאים בתוך המאמרים מויקיפדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully