וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתם כי בא לי לתבוע

למה יש תוויות אזהרה אדיוטיות על מוצרים? כי בלעדיהן, תמיד יהיה אמריקאי שיתבע את היצרן

"הבעיה עם אמריקה היא טיפשות. אני לא אומר שצריך להעניש על טיפשות בעזרת עונש מוות, אבל למה שלא נוריד את תוויות ההזהרה מכל המוצרים וניתן לבעיה לפתור את עצמה?" - אחד הציטוטים המוערכים ביותר באתר Bash.org.

אז כן, אחד הדברים עליהם אנחנו נהנים לצחוק כל כך הן תוויות ההזהרה המוזרות שמגיעות אלינו בעיקר מארצות הברית. דברים כמו "נא לא לנסות ולעצור את המסור החשמלי בעזרת אברי מין" ו"נא לא להכניס אנשים למכונת הכביסה". אבל התוויות האלה הן לא הבעיה אלא רק תוצר של מגפה האופפת את 50 המדינות של ארצות הברית בעשורים האחרונים – קוראים לה מגפת התביעות. מי לא שמע את הסיפור על האישה ששמה את הכלב שלה לייבוש במיקרוגל, תבעה את החברה שייצרה את המכשיר אחרי שהכלב מת וזכתה במיליונים? אז הסיפור הזה הוא אגדה אורבנית, אבל הוא מבטא טוב מאוד את הלך הרוח בארה"ב. אתה לא מרוצה ממשהו? תתבע! הצלחת להוציא פטנט? תתבע את כל מי שמשתמש במשהו שמצליח להידמות לפטנט שלך אפילו אם הדמיון ברור רק אחרי צריכת פטריות הזיה וצפיה ממושכת בקליפים של מרלין מנסון.

לא בכל המקרים התביעות הללו בלתי הגיוניות, זה נכון, וברכותיי למערכת המשפט האמריקאית על שעזרה לאיש הפשוט ולחברה הקטנה להתמודד נגד קונגלומרטים ענקיים בעזרת קלות ההגשה של תביעות, אבל חלאס, לפעמים זה כבר עובר כל גבול. כמו למשל:

האייפוד הגנוב

התביעה הזאת אמנם לא קשורה לטכנולוגיה per-se, אך ממחישה היטב את השיגעון האמריקאי. מעשה בשתי ידידות בנות 14 ממדינת אילינויס, שאנון וסטפני. שאנון החליטה לתבוע את סטפני לאחר שזו איבדה את האייפוד ננו החדש אותו לוותה מחברתה. התביעה עשתה הרבה מאוד רעש בארצות הברית, לא מובן למה, ולא נגמרה אפילו כשתורם אנונימי החליט לשלוח לשאנון אייפוד ננו חדש. אמה של התובעת פשוט דחתה את ההצעה, מסיבות עקרוניות כנראה.

המקרה נגמר בנובמבר האחרון, כשהשופט חייב את סטפני להביא לשאנון את האייפוד אותו היא קיבלה בחג המולד. אמה של שאנון, אגב, לא היתה מרוצה וקראה להסכם הפשרה "מעליב". היא כנראה ציפתה לקבל מיליונים בעזרת ניצול ציני של הבת שלה וידידתה (לשעבר?).

ג'ק המפגר

בשנים האחרונות הפך ג'ק תומפסון לסליבריטאי נערץ בקרב חובבי משחקי הוידאו. מה הפלא? הרי אנטגוניסט שכזה לא ראינו מאז ימי דרק סמארט – מפתח משחקים שמצא זמן לענות לכל מלה רעה שנכתבה עליו ברחבי האינטרנט ולא חסך את שבטו גם מאתרים ישראליים מסויימים. תומפסון, עורך דין שחזר בתשובת הנצרות, החליט אחרי "לידתו מחדש" שמקור הרוע עלי אדמות הוא משחקי מחשב אלימים בכלל וסדרת GTA בפרט, במיוחד אחרי שבשנה שעברה נמצא כי בתוך הכותר האחרון בסדרה יש קוד חבוי שמאפשר להפעיל מיני-משחק בעל אופי מיני. אין לנו מספיק מקום בשביל לספר על כל מעלליו של תומפסון, אבל מספיק להגיד שאם נער רוצח מישהו ועל המחשב שלו יימצא משחק אלים, תוך מספר ימים יגיע תומפסון למקום ויתחיל לזמן מסיבות עיתונאים בשביל להסביר שמשחק המחשב הוא זה שגרם לרצח.

התביעה האחרונה בה היה מעורב תומפסון כללה את חברת סוני (יצרנית הפלייסטיישן 2 – קונסולת השטן), חברת טייק-2 (מפיצת GTA – המשחק נוראית) רוקסטאר (שליחי העזאזל שפיתחו את הכותר הנוראי) ואת קודי פוסי, נער פסיכוטי שרצח את משפחתו. התביעה טענה שפוסי שיחק "באופן אובססיבי" בכותר Grand Theft Auto: Vice City, מה שהפך את האלימות ל"מהנה ואטרקטיבית" בשבילו, ניתק את האלימות מההשלכות שלה וגרם לו "להוציא לפועל, לחקות ולדמות את האלימות" כשהוא רצח את משפחתו.

ואם כבר ב-GTA עסקינן, אותו הקוד "המיני" שנמצא בכותר האחרון בסדרה גרם להרבה מאוד תביעות, אבל המוזרה מביניהן חייבת להיות זו של ג'ון רובינסון, תושב פילדלפיה שקנה את המשחק לבנו, ולאחר שגילה על התועבה הנמצאת בו החרים את הכותר וניסה להחזירו לחנות, אך ללא הצלחה. מה מוזר כאן? פרט שולי אחד, הילד המסכן שנחשף לחומר הכה-שפל היה בן 20-21 בזמנו. בהחלט לא גיל מתאים בשביל לגלות שיש סקס בעולם.

אחד נגד כולם

אחרי שחברת Immersion הצליחה בשנה שעברה להוציא מסוני כסף על הפרת פטנט, לאחר שזו השתמשה בטכנולוגיית רטט של החברה בבקרי הדואל-שוק של הפלייסטיישן 2 בלי אישור (למה נראה לכם שאין רטט בבקרי הפלייסטיישן 3?), קיבלנו לפני מספר ימים את התביעה הביזארית הבאה:

חברת Fenner השקעות תובעת את סוני, מיקרוסופט ונינטנדו על הפרת הפטנט שהיא הוציעה ב-1998, ובו ממשק של חיבור ג'ויסטיק במתח נמוך, ובפרט המרת אות מג'ויסטיק אנלוגי לצורה דיגיטלית.

הבעיה היא ש-Fenner קצת איחרו עם הפטנט. שנה לפני כן סוני, מיקרוסופ וטנינטנדו כבר הוציאו פטנטים דומים למחשב האישי וקונסולות הפלייסטיישן והנינטנדו 64. מה עוד, שאם החברות מפרות את הפטנט שלך כבר במשך תשע שנים, ורק עכשיו אתה מחליט לתבוע, משהו כאן נראה קצת לא בסדר.

קודם תספרו עד 10

אלו הן רק שלוש מתוך אלפי התביעות הביזאריות שמוגשות בכל שנה בארצות הברית. בכלל, מספיק לפתוח את אחד מערוצי הטלויזיה בזמן תוכנית משפט טלוויזיונית בשביל להבין עד אילו רמות של אבסורד מגיעים האנשים שם. בזמן האחרון אנחנו רואים עליה בכמות התביעות המוזרות גם בישראל, ועדיין, אם נשפך עליכם קפה חם בזמן שאתם נוהגים באוטו ומדברים בסלולרי בו זמנית, אולי בית הקפה לא באמת צריך לשלם על כך שעל הכוס לא רשום שהמשקה עלול להיות חם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully