וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצדדים האפלים של iPhone?

דידי חנוך

16.1.2007 / 0:01

זה היה צפוי. ימים לאחר שהאייפון הושק לקול תשואות, מופיעות גם התגובות השליליות. מהבלוגים ועד הניו טיימס

"לכל פעולה יש תגובה מנוגדת בעלת עצמה שווה"

- החוק השלישי של ניוטון

הפעולה

בשבוע שעבר הכריזה אפל על ה-iPhone. סביב ההכרזה פרחה חגיגה תקשורתית בכל סוגי המדיה. מבלוגים ועד החדדשות בטלויזיה, התגובה הראשונית היתה חיובית באופן כמעט אוניברסלי: כמה הוא יפה, אמרו כולם. הממשק נראה נהדר! והוא עובד על מערכת ההפעלה OS X של המק, שנחשבת על ידי רבים למערכת ההפעלה הטובה בעולם! ותראו את מסך הוידאו! והחיישנים החכמים! זה טלפון העתיד!

גם אנחנו היינו חלק מהמקהלה. איננו בושים להודות בכך. בזמן ההכרזה ישבנו במחשבים שונים ועקבנו אחרי ההכרזה ב-IRC ובשלושה אתרים שונים. פערנו פה למשמע היכולות, נשמתנו נעתקה למראה התמונות.

בסקר הלא מדעי שרץ בוואלה!מחשבים מהשבוע שעבר זכה האייפון ל-60 אחוז מקולות המצביעים בדו קרב נגד N95 של נוקיה על תואר המכשיר הנחשק ביותר. נתון מרשים כשמדובר בתחרות מול הטלפון שכבש את דמיון הקוראים מאז שנחשף לראשונה בספטמבר השנה שעברה.

אבל החוק ניוטון, שדיבר במקור על תנועתם של עצמים, נכון גם לדברים אחרים. ותוך זמן קצר החלה להישמע המקהלה הנגדית.

התגובה מתחלקת למספר תלונות. לחלקן יש תשובות די קלות. לאחרות, קצת פחות:

המערכת הסגורה והתירוצים של ג'ובס

כאשר אנליסטים החלו לבחון מקרוב את ההצהרות של אפל בנוגע למכשיר, הם שמו לב לכך שלמרות מערכת ההפעלה המתוחכמת, האייפון הוא מערכת סגורה. מה זה אומר? זה אומר שבניגוד לכל טלפון מתקדם אחר כיום, לא ניתן לפתח תוכנות צד שלישי למכשיר ללא אישור מפורש של אפל.

תוכנות צד שלישי מוסיפות ערך מוסף ניכר למכשירים רבים. כתבנו כבר על המידה שבה הן משדרגות את מכשירי Windows Mobile 5.0, אבל זה נכון באותה המידה למכשירים שפועלים על מערכת הפעלה סימביאנית. זה נכון גם למכשירים פשוטים יותר שמריצים תוכנות באמצעות Java או Brew.

ג'ובס נתן את ההסבר שלו לאחד המקורות האוהדים ביותר בעולם: סטיבן לוי, בעל הבלוג "Blogging the iPod" ומחבר הספר "The Perfect Thing" אודות האייפוד. בראיון לניוזוויק אמר ג'ובס ללוי: "אתה לא רוצה שהטלפון שלך יהיה מערכת פתוחה. אתה צריך שהוא יעבוד כשאתה צריך שהוא יעבוד. סינגולר לא רוצה שהרשת שלה בחוף המערבי תיפול בגלל שתוכנה כלשהי פישלה".

לוי קיבל את ההסבר. הוא היה היחיד. אחרים מיהרו לציין שסינגולר, ספקית הסלולר האמריקאית של ה-iPhone, מוכרת מכשירים כמו TyTn/JasJam נוקיה E62 שעובדים על מערכות הפעלה פתוחות ומריצים מגוון תוכנות של אינספור מפתחים. כפי שציין האנליסט מייקל גרטנברג, "נראה שסינגולר לא מודאגת מכך שהיישומים והפלטפורמות של הטלפונים האלה יפילו את הרשת שלה בחוף המערבי".

ג'ובס לא אוהב פתיחות. האייפוד ו-iTunes הם מערכת סגורה, וזה היה רווחי מאד בעבור אפל. אבל הסגירות פגעה היסטורית במק. מוזר קצת שג'ובס בחר להאשים את סינגולר במה שבבירור היה בחירה שלו.

הנז"ק

בלוגים תוקפים את אפל השכם וערב על מסירותה הפנאטית לנז"ק ([[DRM]]). גם גופי תקשורת שונים, ואנחנו ביניהם, עשו זאת פעמים רבות. אבל לראות כותרת כמו "Want an iPhone? Beware the iHandcuffs" (רוצים iPhone? היזהרו מה-iאזיקים) בניו יורק טיימס, זה רף חדש לביקורת על החברה. המאמר עצמו חוזר על דברים שנכתבו כאן ובמקומות אחרים: הגנת זכויות היוצרים של אפל כופה על כל מי שרוכש שירים מאפל להשתמש בנגן של אפל כדי לנגן אותם, בתוכנה של אפל כדי לשמוע אותם במחשב, במוצרים שקיבלו את אישורה של אפל כדי להעביר אותם למדיות אחרות כמו מערכת הסטריאו הביתית באופן אלחוטי. המאמר גם אומר ש-Digital Rights Management, השם שניתן לנז"ק, הוא לשון נקייה שקרית, מכיוון שהוא לא באמת מגן על הזכויות של אף אחד חוץ מבעלי ההון.

כל הדברים האלה ידועים. אבל ההפרופיל הגבוה של ה-iPhone, והעובדה שהנז"ק מובנה בו בדיוק כמו באחיו האייפודים, הקפיץ את הפיוזים ללא מעט אנשים.

DVDג'ון - או בשמו האמיתי, ג'ון לץ' - האיש שפרץ את ההגנה על סרטי DVD ולאחר מכן גם את [[FairPlay]] של אפל, שאל בתגובה בבלוגו, "עד מתי ימשיכו נאמני המק להשלות את עצמם?" בנוגע לכך שחברות המדיה כופות על אפל את הנז"ק.

הסקינים

לאפל יש מעריצים. זה לא חדש. כמה מהמעריצים ראו את הממשק של האייפון והתלהבו. התלהבו מספיק כדי ליצור סקין למכשירי Windows Mobile שיגרום להם להיראות כמו האייפון. הם העלו צילומי מסך של הסקין וקישור להורדתו והתקנתו בטלפונים קיימים.

אפל לא הגיבה בהתלהבות למעשיהם. עורכי הדין של החברה מיהרו לשלוח מכתב אזהרה לאתר MoDaCo בו הופיע הקישור לסקין. הם אף הוסיפו למכתב את הכותרת "Not for posting". לחברה יש אמנם זכות חוקית להגן על העיצוב שלה, אבל האם זה היה חכם? האם העיצוב של המסך הוא כל מה שמייחד את האייפון? והאם הם באמת חשבו לרגע שהאתר לא יעלה את המכתב שלהם?

ה-LG

ימים לאחר השקת האייפון נזכרו ב-Engadget במשהו מעניין. בדצמבר הם סיקרו הכרזה על טלפון עתידי של LG בשם KE850. טלפון די דק, עם כפתור אחד בחזיתו ומסך מגע שמכסה את כל קדמתו. נשמע לכם מוכר? בצדק. זה תיאור מדויק של האייפון. לפתע, החדשנות העיצובית של אפל נראתה קצת פחות מרשימה.

הטלפון של LG לא באמת זהה לאייפון, כמובן. ואי אפשר להאשים את אפל שחיקתה את LG מכיוון שלוקח ה-ר-ב-ה זמן לבנות מכשיר מורכב כמו האייפון. ולמען האמת, האייפון יפה יותר. אבל החדשנות העיצובית המרהיבה של אפל התעמעמה קצת לאור החדשות שחברה אחרת הכריזה על טלפון דומה לפניה.

הדור השלישי

אחד מבכירי נוקיה הביע לאחר ההכרזה את הדיעה שנשמעה במקומות רבים אחרים: מוזר שהוא לא דור שלישי. יכול להיות שזה קשור לזמן סוללה. זמן הסוללה של האייפון לא מרשים במיוחד גם כך, ודור שלישי דורש יותר כוח. אבל עדיין... מי משיק מכשיר שאמור להיות המתקדם ביותר בעולם, ונמצא דור שלם לאחר שיא הטכנולוגיה הנוכחי?

כעבור מספר ימים החלו לצוץ שמועות: הסיבה לכך שהמכשיר מושק באיחור כה גדול באירופה ואסיה היא שהדגם שיושק שם יהיה מכשיר דור שלישי. הדור השלישי נפוץ הרבה פחות בארצות הברית, למרות שהוא מתפשט. אבל באסיה ואירופה (וישראל), דור 3.5 כבר החל להיכנס לשוק. נצטרך לחכות ולראות מה יהיה במכשיר באותו יום רחוק בו יושק (אם יושק) בארץ.

השם

אחת הבעיות הגדולות (אם כי ללא ספק הבעיה המהותית פחות מבחינת חוויית המשתמש) ביותר בהכרזה של אפל היא שהשם iPhone פשוט לא שייך לה. הוא שייך לחברת סיסקו שקיבלה אותו כשקנתה את חברת InfoGear הישראלית. הסימן הרשום "iPhone" קיים עוד לפני השקת האייפוד הראשון, כך שאין ספק שיש לסיסקו זכות ראשונים על השם.

עם ההשקה, הנחנו שאפל הסיעה משאית של כסף לסיסקו וקיבלה רשות. אבל בימים לאחר מכן, כשסיסקו תבעה את אפל וביקשה צו מניעה נגד האייפון, ואפל הגיבה לתביעה בביטול, התברר שלא כך הוא.

השם לא שייך לאפל. הבעלים תובעים. אנחנו עדיין מאמינים שזה ייסגר בכסף, אבל זה לא נעים.

השורה התחתונה

האם כל הדברים האלה עמעמו את זוהרו של האייפון? קשה לדעת. ודאי שהסיקור בטיימס פגע בחברה מבחינת יחסי ציבור, ומכתבים מעורכי דין אף פעם לא מוסיפים לפופולריות של חברות. אבל התלונות האלו נשמעו שוב ושוב גם בנוגע לאייפוד ולהתנהלות של החברה בעבר (הם תבעו אתרים שפרסמו שמועות על מכשירים עתידיים שלהם, והפסידו), וזה לא מנע ממנו להשתלט על השוק באופן כמעט מוחלט. בעבור חובבי טכנולוגיה רציניים, שני הסעיפים הראשונים הם רף בעייתי שקשה לעבור עליו לסדר היום. אבל בואו נודה בעובדות: לאנשים שרוצים נגן טוב באמת תמיד היו חלופות טובות מהאייפוד. פעם (ואולי בעתיד, לאור הקמבאק של החברה ב-CES) היו אלה הנגנים של אייריבר. היום מדובר בנגנים של סאנדיסק. זה מעולם לא מנע מאפל לכבוש את השוק.

אני לא מאמין שהם יכבשו את השוק הסלולרי. אבל היעד שלהם (אחוז אחד מהשוק העולמי עד סוף 2008) הוא יעד שאני מאמין שהם ישיגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully