וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים במציאות חלופית

דידי חנוך

21.1.2007 / 12:59

סלקום היא החברה הראשונה שמביאה לישראל משחק מציאות חלופית. אנחנו בעד, בסה"כ

משחקי מציאות חלופית הם להיט מחתרתי בעולם כבר מספר שנים. למרות שהם משמשים בעיקר כאמצעי שיווקי, הם עדיין מצליחים לסחוף משתמשים רבים.

עוד שבוע תפצח חברת סלקום במשחק המציאות החלופית (ARG, ראשי תיבות של Alternate Reality Game) הראשון בישראל. אז מה זה, בעצם, ARG, ומה יהיה במשחק של סלקום?

מציאות חלופית

משחק המציאות החלופית הראשון שפרץ באופן המוני היה The Beast, שנכתב על ידי צוות כותבים בראשות סופר הפנטסיה המוערך שון סטיוארט. The Beast נוצר על מנת לקדם את הסרט AI, וביסס את הפרמטרים שהגדירו את הז'אנר:

1. הכניסה למשחק היא ליודעי ח"נ בלבד. ב-The Beast, היו שלושה רמזים שהופיעו בפוסטרים וחומרי קידום של הסרט שיכלו להוביל את השחקן הפוטנציאלי למשחק. במשחק I Love Bees של מיקרוסופט, הכניסה למשחק היתה באמצעות הכתובת ilovebees.com שהופיעה בסוף הטריילר של Halo 2.

2. המשחקים מבוססים על האינטרנט, אבל יוצאים ממנה. במשחקים מסוימים נשלחו שחקנים ללוקיישנים בהם המתינו להם שחקנים. במקרים נפוצים יותר היו שיחות טלפון ו-SMSים.

3. ממ"חים הם תעלומות. The Beast החל במותו המסתורי של אדם פיקטיבי בשם אוון צ'ן, והמשחק הוביל את השחקנים לאתרים שונים של צ'ן ושל משפחתו, חבריו, מכריו והעבודה שלו בניסיון לפענח מה קרה לו.

4. ממ"חים הם קהילתיים. סביב The Beast נוצרה קהילה שפעילה עד היום ושחבריה פיתחו בהמשך משחקים אחרים.

חשוב לציין שהכללים האלה אינם מוחלטים. במשך השנים האחרונות היו מגוון ממ"חים בפורמטים שונים. חלקם היו משחקים עצמאיים, חלקם אמצעי שיווק וקידום. משחקים כמו The Lost Experience, שמתקיים במקביל לסדרה "אבודים", נועדו להעשיר את חוויית הצפייה בסדרה ולהעמיק את המעורבות של הצופים. בשנה שעברה יצא לאור הספר Cathy's Book של שון סטויארט וג'ורדן וייסמן, הספר הוא הראשון שמנסה להעביר את חוויית ה-ARG במדיה ספרותית בשילוב עם אתרי אינטרנט.

פרויקט ווליום

עוד שבוע תשיק סלקום את "פרוייקט ווליום", הנסיון הגדול הראשון בישראל להקים ARG. הפרויקט יתבסס על אתר היפ ועל אתרים נוספים שייבנו לצורך המשחק. המשחק יקודם באתרים שונים באינטרנט הישראלי.

פרוייקט ווליום הוא פרויקט שאפתני, אם כי נראה כיצור כלאיים. בניגוד למקובל ב-ARGים, המשחק יקודם על ידי קמפיין שיווקי ברשת. כמו כן, האתר שבו נפתח המשחק הוא אתר שממותג באופן משמעותי בעיצוב של סלקום ושל היפ.

סלקום הפיקה שיר וקליפ בכיכובו של כוכב המשחק "דוני", והאתרים השונים בהם יישוחק המשחק נראים מושקעים. מצער שסלקום בחרו שלא ללכת עד הסוף עם האופי המחתרתי של ARGים בדרך כלל. מצער גם שהחברה בחרה שלא ליצור משימות מחוץ לגבולות הרשת וה-SMS. טשטוש הגבולות בין פנטזיה למציאות הוא הדבר שהופך ממ"חים לחוויה חזקה כל כך, וסלקום בחרו שלא להשתמש אפילו בטלפנים חיים לשיחות טלפון במסגרת המשחק.

לבסוף, העובדה שהמשחק של סלקום הוא משחק בעל פרס כספי פוגעת באפשרות ליצור סביבו קהילה. כשרק אחד יכול לזכות בפרס כספי שמן, הסיכויים שאנשים יסייעו זה לזה קטנים במידה משמעותית.

עם זאת, מדובר במשחק מושקע, עם עלילת מתח של טלנובלה ו-100,000 ש"ח לזוכה שיפתור את ארבעת המשימות השבועיות במשך החודש של המשחק.

פרויקט ווליום הוא סנונית ראשונה בישראל לאחת התופעות העולמיות המגניבות ביותר של עידן האינטרנט, ולמרות ההשגות, יש לברך על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully