וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמרו החיים השניים

דידי חנוך

30.1.2007 / 16:27

עם הכרזת ממשלת שוודיה שהיא פותחת שגרירות בסקונד לייף, ניתן להכריז: החיים השניים נגמרו

כאשר Second Life הושק, הוא היה מגניב. היה משהו מושך מאד במחשבה על עולם דיגיטלי שבו אוואטרים (דמויות גראפיות) שמייצגים אותנו יכולים לעוף ממקום למקום ולחיות חיים חלופיים ומעניינים יותר.

גם כניסתם של העסקים הראשונים ל-SL היתה מרגשת. המחשבה שאדם יכול להרוויח כסף אמיתי מעיצוב בגדים וירטואליים לדמויות במשחק רשת היתה חדשנית ומופלאה. אנשים באמת בנו לעצמם חיים שניים, שם בסקונד לייף.

אבל עם חלוף הזמן, SL הולך ונראה פחות אטרקטיבי ומעניין ויותר שיווקי ומשעמם. לפי כל הדיווחים, שני העיסוקים המרכזיים של משתמשי SL הם קנייה ומכירה של נדל"ן וירטואלי ומפגשים מיניים וירטואליים. האחד משעמם, השני קצת פאתטי.

במאמר לרויטרס הגדיר הסופר וורן אליס את שתי התפיסות של SL: האחת, שמדובר ביישום מצליח שמהווה כר פורה לעסקים ועשוי להיות עתיד היזמות האינטרנטית. התפיסה הזאת מבוססת על הנתון לפיו יש ב-SL שלושה מיליון משתמשים רשומים. כמובן, הנתון הזה כולל את כל מי שאי פעם נרשם ל-SL. מכיוון שזהות SL היא חינמית, אין מניעה להוריד את התוכנה ולהירשם. אבל כמה אנשים נשארים שם? לפי הסטטיסטיקה של האתר, כמעט 300,000 משתמשים היו באתר בשבעת הימים האחרונים. זה מספר יפה, אבל זה לא 2 מיליון משתמשים ובטח לא 3 מיליון.

התפיסה השנייה של SL, להגדרתו של אליס, היא סיוט פסיכוסקסואלי שהתממש באופן וירטואלי, שבו אברי מין ענקיים משוטטים באופן חופשי ואנשים בוחרים אוואטרים של דובים ומקיימים זה עם זה יחסי מין וירטואליים מטרידים.

מאז שהגיעו למסה הקריטית (התיאורטית) של 2 מיליון משתמשים, החלה זרימה מסיבית של גופים מסחריים ל-SL. רויטרס שלחו לשם כתב קבוע ומגוון חברות החלו לפרסם שם, ואפילו נפתחה סוכנות פרסום שמתמקדת באתר. עם כל צעד כזה, ההייפ גדל ומנציח את עצמו, והפער בין תפיסה למציאות הולך וגדל.

זאת בועה שחייבת להתפוצץ בשלב זה או אחר. צעד ראשון בדרך להתפוצצות הבלתי נמנעת ארע לפני מספר שבועות כאשר הדמות הוירטואלית אנשה צ'ונג, מיליונרית הסקונד לייף הראשונה וברונית נדל"ן וירטואלית, התראיינה ל-CNET והראיון נקטע על ידי מבול של איברי מין זכריים ענקיים. דברים כאלה עשויים לקלקל קצת את הרושם הנקי ונחמד שמנסים ליצור בלינדן, חברת האם של סקונד לייף. וכמובן, המבול עצמו הוא תגובה של משתמשים שחושבים שהמסחור של השירות פוגע בו.

והיום נעשה צעד נוסף בדרך לסופו של סקונד לייף. ממשלת שוודיה הודיעה על הקמת "שגרירות וירטואלית" בסקונד לייף. הם אפילו שכרו את הארכיטקט שבנה את השגרירות האמיתית שלהם בארצות הברית כדי שייעצב את האתר החדש. מעשית, מדובר במשהו שדומה יותר ללשכת תיירות: מטרת השגרירות היא לקדם את התיירות הפיזית בשוודיה בקרב המבקרים הוירטואליים בסקונד לייף.

לטעמי, כניסתה של שגרירות ראשונה לסקונד לייף היא סימן שאפשר לסגור את הבאסטה וללכת הביתה. המתח בין הצד הסליזי והביזארי (אך המשחרר בעבור חלק מהאנשים) של סקונד לייף לבין הפן המסחרי והעסקי של האתר היה קשה מספיק. ברגע שמדינות נכנסות לעניין, באמת אפשר לכבות את זרם ההייפ ולהתחיל לחכות לדבר הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully