וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליוטינה – מיקרוסופט בוב

עינת חורשי

30.1.2007 / 23:59

לכבוד השקת ויסטה, קבלו גיליוטינה על הפיאסקו הגדול ביותר של מיקרוסופט בתחום מערכות ההפעלה

מעטים האנשים שזוכרים למיקרוסופט את הפיאסקו ושמו בוב. הכוונות של החברה דווקא היו טובות: ליצור ממשק נוח ואינטואיטיבי, שירכז למשתמש הביתי מספר יישומים שכיחים ויאפשר גם לטכנופובים לנווט בקלות ולהפעיל את התוכנות. כמו עוד הרבה המצאות אחרות, מיקרוסופט גילתה שכוונות לחוד ומציאות לחוד.

"מיקרוסופט בוב" יצא בשנת 1995 (חודשים מעטים בלבד לפני השקת חלונות 95), ועבד על חלונות 3.1 וחלונות 3.11. הוא עוצב כמו שילוב בין בית קטן למשחק מחשב כיפי, וכלל פיצ'רים כלוח שנה, ספר כתובות, מעקב אחר חשבונות וכו'. בשלב הזה מיקרוסופט עדיין התלהבה מהפוטנציאל שגלום בדמויות אנימציה המדריכות את המשתמש בנבכי המחשב (דמות מאוחרת כזו היא קליפי, מהדק הנייר שזכה לתואר אורי גלר של כתיבת המכתבים), ו-17 מהן כרכרו סביב המשתמשים כדי לעזור להם בכל מחיר. המשתמשים כמעט הקיאו מרוב חמידות באוויר. אחר כך הם הקיאו כשהם גילו שכל פעולה - ולא משנה כמה פעמים כבר ביצעו אותה בעבר - גררה אחריה עזרה של האנימציות, שהסבירו להם בסבלנות מה לעשות, שלב אחרי שלב.

אבל עוד בטרם ניתן היה לעבוד, כל משתמש צריך היה לדפוק על הדלת כדי שיוכל להיכנס לביתו של בוב - ורצוי מאד שיעשה זאת לאחר שיירשם כמשתמש (פעולה שדרשה למעלה מעשרה מסכי רישום מייגעים). מסך "הדלת" אפשר למשתמשים למחוק משתמשים אחרים שנרשמו או להחזיר חשבונות שנמחקו, מבלי שהיה צורך להזדהות, או לעבור מסכי אבטחה שיקבעו אם יש למשתמש סמכות לעשות זאת. עיקר המשאבים הופנו לחוויית השהיה ב"בית": ניתן היה לעצב אותו על פי קונספט מסוים (בית חווה, בית על המאדים, בית בסגנון הציורים של אשר, טירה עתיקה, בית קברות ועוד כהנה וכהנה) ולשנות בו כמעט כל פריט, כל חפץ וכל צבע. לעומת זאת, התוכנות שניתן היה לגשת אליהן היו די בסיסיות: דפדפן לכתיבת מכתבים, ספר כתובות שניתן היה לייבא את הכתובות ממנו למכתבים, לוח שנה (שרשימת ימי ההולדת שהוכנסה אליו התממשקה עם ספר הכתובות) ורשימת To Do, שליחת אימיילים ותוכנת טריוויה.

בוב אסר על משתמשיו להפעיל את התוכנות מחוץ ל"בית בוב", ואסר עליהם לעשות כל שינוי במחשב (למשל, שינוי ברזולוציה) בזמן שהוא פועל. בוב גם הקפיד על כיבוי מסודר של כל האורות (או התוכנות) בבית לפני שדייריו ביקשו לצאת ממנו. עודף הפולניות הזה הקפיץ למשתמשים את הפיוז, עד כדי כך שבוב נכנס במהירות לרשימות המוצרים הגרועים ביותר. Cnet הגדיל לעשות והכריז על מיקרוסופט בוב כמוצר הגרוע של העשור.

מיקרוסופט הבינה מהר מאד שזה לא יילך, ולזכותה ייאמר שלמרות מסע הפרסום המאסיבי שהשקיעה בהשקת המוצר, היא לא ניסתה לשכנע את הצרכנים בכוח שבוב זה טוב, אלא הרימה ידיים. מצד שני, כמה מדמויות האנימציה שלו חמקו במהלך השנים למוצרים אחרים ולתוכנות של מיקרוסופט על תקן עוזרים, ודמותו של בוב עצמו מככבת ברשימת הסמיילים של MSN Messenger. מכירים את ה-Nerd Smiley? זה בוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully