וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ובס: DRM לא עובד

דידי חנוך

7.2.2007 / 11:47

במכתב פתוח מסביר סטיב ג'ובס שאפל לא באמת אוהבת נז"ק ושהכל בגלל תעשיית המוזיקה

בשבועות האחרונים מתחזקת שוב התנועה באירופה לכפות על אפל לפתוח את ההגנה על הקבצים שנמכרים ב-iTunes ולאפשר לבעלי נגנים שאינם אייפוד לרכוש שירים בחנות הפופולרית.

אתמול הגיב מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס במכתב פתוח שבו הוא מסביר את המצב הנוכחי - או לפחות את הדרך בה אפל רואה את המצב הנוכחי - ופורש שלוש אפשרויות לעתיד.

ג'ובס טוען שאחוז נמוך מאד מהשירים באייפודים לקוח מאייטונז (נתון שלקוח ממספר מחקרים שסוקרו כאן כבר בהרחבה), ולכן אי אפשר לטעון שהמגבלות על הקבצים כופות על משתמשים להישאר עם האייפוד.

ג'ובס מסביר גם מדוע אפל לא תאפשר לחברות אחרות למכור מוזיקה בהגנת FairPlay של אפל. לדבריו, אפל מחויבת לתקן כל פריצה של FairPlay תוך מספר שבועות. אם לא תתקן, הרי שחברות המוזיקה רשאיות למשוך את כל השירים שלהן מהחנות. במצב שבו ההגנה נפרצת וחברות אחרות משתמשות בהגנה, הרי שקשה יותר לתקן כשמדובר ביותר ממערכת אחת. בנוסף, ג'ובס מטיל ספק ביכולתן של חברות אחרות לשמור את סוד האלגוריתמים בהם משתמשת אפל להגנה.

עם זאת, מטיל מנכ"ל אפל את האחריות לקיום הנז"ק בחנות iTunes על חברות המוזיקה. ג'ובס סותר טענות שעלו בעבר כאילו אפל תומכת בקיום הנז"ק בגלל העובדה שזה "נועל" משתמשי iTunes לנגנים של אפל. לדבריו, אפל היתה עוברת "ברגע" לשימוש בקבצים נטולי מגננות. ג'ובס גם אומר שני דברים שידועים כבר מזמן: מצב ללא נז"ק הוא הטוב ביותר לצרכנים, ונז"ק לא עובד כאמצעי למניעת פירטיות.

ג'ובס מציין שרובה המכריע של המוזיקה בעולם נמכר בפורמט שאין לו הגנות וכנראה שלעולם לא יהיו: דיסקים. כל עוד זה המצב, הרי שגם המגננות המתוחכמות ביותר על קבצים דיגיטליים לא ימנעו את הפצת המוזיקה ברשת באמצעים פירטיים.

בנוסף המליץ ג'ובס לפעילי הצרכנות האירופאים להפנות את תשומת ליבם לחברות המוזיקה במקום לאפל. הוא ציין שמתוך 4 חברות המוזיקה הגדולות, 2 הן אירופאיות ושלישית שייכת במחציתה לחברה אירופאית.

פרשנות

יש מידה מסוימת של צדקנות ודפנסיביות בהודעה של ג'ובס. סטטיסטית, אחוז השירים שנרכשו באייטונז מבין השירים בנגנים אמנם קטן, אבל גם מספר קטן של אלבומים שנרכשו עשוי למנוע מאדם לעבור לנגן בטכנולוגיה מקבילה שבה הם לא יעבדו. בנוסף, זוהי דוגמה למצב הקלאסי שבו סטטיסטיקה משקרת. בממוצע של מיליוני נגנים ומיליארדי שירים, אחוז השירים שנרכשו באייטונז הוא נמוך. זה לא אומר שאין אלפים - אם לא מאות אלפים - שאחוז השירים שלהם שנרכש באייטונז גבוה מאד. אחרי הכל, בחנות נמכרו כבר יותר משני מיליארד שירים.

עם זאת, גם ג'ובס מצביע על שתי הנקודות עליהן חזרנו כאן שוב ושוב: נז"ק רע למשתמשים, רע לחברות, רע לתעשייה ולא עוזר לאף אחד בשום דבר.

נראה שהמניע למכתב של ג'ובס, מעבר ללחץ המשפטי והיחצ"ני באירופה, קשור גם להצהרות ופעולות של המתחרים של אפל. ראש חטיבת המוזיקה של יאהו פועל ללא הרף על מנת לדחוף את חברות המוזיקה למכור את השירים שלהן ללא נז"ק. אפל היא חברה שחשוב לה מאד להיראות כ"הטובים". למרות התנהלות בעייתית בחזיתות רבות במשך השנים, החברה הצליחה לשמור על תדמית חיובית עד חיובית מאד בתקשורת ובקרב חסידיה הרבים. כשמתחרים מצטיירים כתומכים גדולים מהם בצרכנים, ברור היה שאפל תגיב בדרך זו או אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully