וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודו היא הסין החדשה?

19.2.2007 / 17:06

בכנס 3GSM בברצלונה בשבוע שעבר, נראה שהתעשייה מפנה את תשומת לבה מסין לעבר שוק ההודי העצום

תעשיית התקשורת הניידת הפנתה את תשומת לבה להודו בכנס 3GSM השנה, והתייחסה פחות לסין, לאחר שנים של דיבורים שהתרכזו בשוק העצום של סין וזכיונות הדור השלישי הפוטנציאליים שלה.

העסקה של וודאפון, בשווי 11 מיליארד דולרים, במסגרתה רכשה שליטה בחברת הסלולר הרביעית בגודלה בהודו, האצ'יסון Essar, עליה הוכרז ערב הכנס, הכתיבה את האג'נדה ומשכה גם את תשומת לבם של המשתתפים שלא הבינו קודם את הפוטנציאל של הודו.

עם 150 מנויים ושוק עם חדירה של 15 אחוז בלבד, הודו היא כבר השוק הסלולרי הרביעי בגודלו בעולם לאחר סין, ארצות הברית ורוסיה.

זהו גם השוק הצומח במהירות הרבה ביותר, הצפוי לעקוף את רוסיה כבר השנה. בקצב הצמיחה הנוכחי, יהיו חצי מיליארד מנויים סלולריים בהודו בשנת 2010.

קבוצת אורנג' נמנתה על הריבים של וודאפון שהתבוננו בקנאה בברצלונה בשבוע שעבר, והמנכ"ל סאנג'יב אהוג'ה אמר שהם עשויים לעשות כמעשה וודאפון.

"הודו היא שוק שצומח במהירות, ואם תהיה הזדמנות מתאימה בעלות מתאימה, נבחן אותה", אמר לרויטרס.

אנליסטים אמנם אמרו שבטווח הקצר וודאפון שילמה מחיר גבוה על האצ'יסון Essar, אבל רובם הסכימו שהעסקה היתה מובנת מאליה בעבור המפעילה הסלולרית הבריטית.

בעותה העת, מפעילים הודים כמו מובילת השוק Bharti Airtel אמרו שהם מעוניינים להתרחב אל מחוץ להודו. יו"ר באהרטי איירטל סוניל באהרטי אמר לרויטרס שהחברה "להוטה" לבצע רכישות של חברות תקשורת מחוץ לארץ.

הכל שקט בחזית הסינית

מצד שני, נשמעו קולות מעטים מאד ביריד בנוגע לסין, שבעבר הושוותה לארנב כשהודו הושוותה לצב. חברות סיניות מובילות כמו צ'יינה מובייל וצ'יינה יוניקום לא נראו בתערוכה.

נראה שיצרני ציוד תקשורת מערביים, שדיברו בעבר על האפשרויות הממתינות להם כשסין תתחיל להעניק זכיונות לדור השלישי, מאסו בנושא.

"ויתרתי על הנסיון לחזות מתי יוענקו הזכיונות", אמר מנכ"ל קוואלקום פול ג'ייקובס לרויטרס ב-3GSM. "זה מתחמם, ואז זה מתקרר".

עשרות אלפי מנויים סיניים משתתפים כעת בניסויים בסין בסטנדרט הדור השלישי הסיני TD-SCDMA, שהתקבל כסטנדרט בינלאומי לדור שלישי כבר ב-2000.

העולם המתין מאז שהממשלה הסינית תעניק רשיונות כדי שבנייתן של רשתות מסחריות תוכל להתחיל. במשך מספר שנים, נראה שהזיכיונות יוענקו בכל רגע.

עוד בנובמבר, אמר טנג רו'אן, סגן נשיא קבוצת דטאנג - המפתחת המובילה של הסטנדרט הסיני - לפורום בתעשייה שפברואר, 18 חודשים לפני האולימפיאדה בבייג'ינג, הוא המועד האחרון האפשרי לסגירת עניינים.

תערוכת 3GSM היתה יכולה להיות פורום אידאלי להכרזה שכזאת. אבל במקום זאת כלל הביתן הסיני רק חופן של חברות קטנות ומשך תשומת לב מעטה.

לין צ'נג, הנשיא האירופאי של יצרנית ציוד התקשורת הסינית ZTE, אמר לרויטרס ביריד: "אני חושב שהממשלה רוצה לוודא שתבחר בסטנדרט הנכון. הדור השלישי עדיין משתפר".

אבל הוא אמר גם שיידרשו לפחות חמש עד עשר שנים לכיסוי מלא של המדינה העצומה.

אנליסטים רבים ציינו שעד אז ייצאו לאוויר סטנדרטים חדשים וטובים יותר, כמו WiMAX וטכנולוגיות דור רביעי שמתחילות להיפרש באופן מסחרי כבר השנה, ושסטנדרט הדור השלישי של סין נראה יותר ויותר כדוגמה ל"מעט מדי, מאוחר מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully