וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורטל מחכה לרגולטור

ערן גבאי

25.2.2007 / 15:20

נשיא נורטל ישראל על הדור הרביעי בסלולר: הצמיחה והדינמיקה בשוק הישראלי יגרמו לנו להיות תלויים בחסדי שמיים

"הצמיחה בשוק הסלולר הישראלי והדינאמיקה השונה בתחרות בשוק זה בהשוואה לשוקי מערב אירופה תגרום לנו בנורטל להיות תלויים בחסדי שמיים", כך אומר נשיא נורטל ישראל, סורין לופו, בהתייחסות ראשונה להיערכות נורטל ישראל בכניסה לדור הרביעי בסלולר. נורטל העולמית, כידוע, מכרה לפני כמה חודשים את פעילות הדור השלישי שלה לאלקטל תמורת 320 מיליון דולר, והיא מתמקדת כעת בעיקר בדור הרביעי (4G) בסלולר - שילוב שבין רשתות הסלולר ורשתות ה-WiMax.

פתרון ה-WiMax שלה אמור לאפשר לכל משתמש לקבל מספר מכשירי קצה המחוברים בו זמנית לרשת: מחשב, טלפון, נגן מדיה וקונסולת משחקים - בקצבי עבודה שיגיעו ל-100 מגה ביט בשנייה ויתמכו בצורה חלקה בשירותי וידיאו הצורכים רוחבי פס גבוהים.

אלא שבאותה נשימה בה לופו מרמז על בעיית התחרות בשוק הסלולר הישראלי, שבניגוד לשוקי הסלולר במערב אירופה הסובלים משחיקה עקבית בהכנסות מדי רבעון, דווקא צומח בכ-10% בשנה - הוא גם מפתיע כשהוא מגלה שהוא עצמו ונורטל ישראל מנהלים דין ודברים עם משרד התקשורת בעניין ההיתר להפעלת שירותי WiMax בישראל.

עובדה זו מפתיעה פעמיים: ראשית, מה עניין חברת תשתיות למשרד התקשורת? הרי הדרישה לשימוש בטכנולוגיה צריכה להגיע מספקיות השירות ולא מספקי התשתית. שנית, ובהמשך לכך, לא מן הנמנע כי לופו מרמז בעצם שקבוצות השקעה שונות, שבוחנות בימים אלה כניסה לפעילות בתחום התקשורת באמצעות פריסת רשתות WiMax בהשקעה שאינה נחשבת גבוהה, כבר נפגשו וגיששו עמו באשר לאפשרות שיתקבל ההיתר הרגולטורי הנדרש והן יוכלו להקים תשתיות תקשורת בהתבסס על תשתיות נורטל.

נורטל, שהיא מהבולטות שבין ספקי תשתיות התקשורת בישראל, איבדה השנה את עסקת שדרוג תשתית הסלולר של פלאפון במתווה הטכנולוגי של רשת ה-CDMA, לאחר שבפלאפון התקבלה החלטה להקים בשנים הקרובות רשת דור 3 ב-GSM בטכנולוגיית ה-UMTS בהשקעה של כמיליארד שקל.

לופו אומר היום כי הוא מבין את השיקולים של פלאפון בהחלטה להקים במקביל גם רשת UMTS, אך נורטל תמשיך לתחזק עבור פלאפון את רשת ה-CDMA הקיימת, שכן פלאפון צפויה להמשיך ולהפעיל שתי רשתות סלולריות בדור 3 במקביל. "קשה להחזיר היום את ההשקעה על רשת ה-UMTS", אומר לופו בתקווה שהדברים יפלו על האוזניים הנכונות, ואולי יחליטו בפלאפון לשנות את ההחלטה המרה מבחינתו.

לופו הפך בחצי השנה האחרונה למבקר נחרץ של הדור השלישי. "הדור השלישי לקח הרבה יותר זמן ממה שחשבנו והוביל ללחץ על הספקים כשהם ראו שהם לא מחזירים את ההשקעה. שירותי הערך המוסף בסלולר לא הצדיקו את עצמם, ולכן היו מהלכים של קונסולידציה ברמת המפעילים, שצימצמו את השוק. אנחנו בנורטל הגענו למסקנה שהדור השלישי לא מתאים בכלל להעברת וידיאו, ובעידן שבו עוברים מקישוריות לשירותי מולטימדיה הדור השלישי לא בנוי ולא נבנה לשם כך".

האמירות האלה של לופו לא יזכו, מן הסתם, לאהדה בקרב ספקיות תשתית הדור השלישי שעוד עושות כסף רב מההשקעות בדור 3 ואינן רצות כמו נורטל אל עבר הדור הרביעי. "הדור הרביעי אינו החלפות תוכנה במערכות, מדובר בטכנולוגיית בסיס שונה ובהחלפת מערך האנטנות", אומר לופו. זו גם הסיבה כנראה, שהוא יצטרך להתאזר בסבלנות עד אשר מפעילות הסלולר ירגישו יותר בנוח עם הדרישה לשירותי הערך המוסף בסלולר, לפני שיחשבו בכלל לבצע עוד השקעות בעשרות מיליוני דולרים בתשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully