וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם ההורדות עומד להשתנות

דידי חנוך

25.2.2007 / 22:47

אתר Bittorrent.com עומד להיפתח מחדש כאתר למכירה והשכרה חוקית של מדיה, עם DRM של מיקרוסופט

הניו יורק טיימס מדווח כי ב-26 לחודש ייפתח מחדש אתר חברת ביטורנט - החברה של מפתח הטכנולוגיה בראם כהן - כאתר להשכרת מדיה באופן חוקי. זה הצעד המכריע במהלך עליו עמלים בחברת ביטורנט חודשים ארוכים, שנועד להכשיר את החברה ולהפוך אותה מגוף פורץ דרך בתחום הפירטיות לגוף משמעותי בתחום מכירת המדיה החוקית.

האתר החדש יכלול עם השקתו כ-3,000 סרטים חדשים וישנים ועוד אלפי תוכניות טלויזיה, בנוסף לכאלף משחקים למחשב וכאלף קליפי מוזיקה, שכולם זמינים לרכישה חוקית.

לא ברור כעת אילו מגבלות נז"ק ([[DRM]]) יוטלו על הסדרות והקליפים שיימכרו באתר, אבל ידוע כבר שסרטים לא יימכרו כי אם יושכרו, בעודם מוגנים בטכנולוגיית הנז"ק של מיקרוסופט. ניתן יהיה לנגן את הסרטים במשך 24 שעות מרגע תחילת הצפייה הראשונה, ועד 30 יום מזמן הורדת הקובץ. עלות ההשכרה היא 3.99 דולר לסרטים חדשים ו-2.99 לסרטים "קלאסיים".

מנהלי החברה, אשווין נאבין ובראם כהן, התבטאו בעבר בגנות הנז"ק, ובכתבה הנוכחית נראה שהם לא שינו את עמדתם. כהן אמר לטיימס: "אנחנו לא מרוצים מההשלכות שיש ל-DRM על ממשק המשתמש. זה דבר מצער. ממש היינו רוצים להסיר אותו". אבל ברור כעת שחברות המדיה עדיין לא מוכנות לוותר על הנז"ק, ושלא ניתן היה לפתוח את חנות המדיה החדשה בלעדיו.

מבחינת החברה, החנות אינה מטרה בפני עצמה כי אם כלי להוכחת טענתם שביטורנט היא טכנולוגיה טובה יותר להעברת קבצים ברשת באופן לגיטימי. החברה מקווה להשכיר את שירותיה לחנויות מדיה אחרות ולאולפנים עצמם.

פרשנות

קשה לחזות את האימפקט שיהיה לחנות החדשה של בראם כהן על עולם המדיה, בעיקר מכיוון שהשירות עוד לא הושק, והפרמטרים לשימוש בו עדיין לא ברורים. כהן ונאבין מציעים כאן מעין ברית כלאיים, בה יוכלו משתמשים לשתף קבצים משלהם וגם להוריד קבצים חוקיים, ולא ברור האם זהו שילוב שיכול לעבוד עם מגבלות הנז"ק על הקבצים ועם התפיסה הצפויה שביטורנט מכרה את נשמתה בעבור נזיד עדשים.

עם זאת, אין לי ספק שכהן צודק בדבר אחד: ביטורנט היא טכנולוגיה טובה יותר להעברת קבצים בנפח גדול. אין ספק שלפחות ברמה הטכנולוגית, החנות הזאת צפויה להיות בעלת אימפקט משמעותי.

גם חנות המשחקים הכלולה צפויה להיות גורם משמעותי בתעשייה העולמית, בתנאי שמלאי המשחקים יהיה משמעותי. שוק הורדות המשחקים החוקי נמצא עדיין בחיתוליו, וטכנולוגיית ביטורנט עשויה להיות קטליזטור רב עצמה להזנקת השוק הזה קדימה.

כתבתי בעבר שהמפתח למצבה העגום של תעשיית המדיה היא שהשירותים שלה לא רק עולים כסף, כי אם מעניקים חוויית משתמש טובה פחות מאשר הורדה פירטית. בימים הקרובים, ננסה לבחון את החנות - בהנחה שחלק כלשהי ממנה עובד מחוץ לגבולות ארצות הברית - ולראות האם היא מעניקה חוויית משתמש שמשתווה לחוויית המשתמש הפירטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully