וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך ל-CC

סקירה של רשיון Creative Commons, הרשיון המשלים לזכויות יוצרים בעולם של יוטיוב ופליקר

שמירה על זכויות היוצרים היא נושא לדאגה בשביל כל מי שיצר פעם משהו עליו רצה להגן, לא משנה אם זה צילום, מוסיקה או ספר. אך לפעמים להוסיף את המשפט "כל הזכויות שמורות" זה לא משהו שהיוצר רוצה לעשות (אין כאן אמירה שוביניסטית, צורת הזכר היא פשוט הצורה הסתמית) – אולי דווקא בא לו לתת לאחרים חלק מהזכויות, כמו הזכות להעתיק את היצירה בצירוף קרדיט, או הזכות לשנות את היצירה. בשביל זה בדיוק בא רשיון ה-Creative Commons, שהחל את דרכו בשנת 2002. הרשיון הזה עוזר ליוצר להגיד למי שצורך את היצירה מה בדיוק מותר להם לעשות איתה, ואיזה זכויות הוא שומר לעצמו.

היום הושקה גרסאת 3.0 של CC, ולכבודה אסביר בקצרה מה זה ואיך משתמשים בזה.

חלק מהזכויות שמורות

קודם כל, צריך להבין שלא כל דבר נופל תחת חוק זכויות היוצרים. רעיון, למשל, לא יכול להיות מוגן על ידי החוק הזה, וגם לא מידע עובדתי. דברים שכן יכולים להיות מוגנים הם מוסיקה, וידאו, תמונות, טקסטים (כולל בלוגים) ושלל יצירות מוחשיות אחרות אשר נוצרו על ידי מישהו.

הצעד הראשון בדרך להשגת הרשיון הוא שתהיה לכם זכות לזה. אם היצירה המדוברת נוצרה על ידכם, במסגרת אישית ולא במסגרת העבודה, הסיכויים הם שזכויות היוצרים עליה הן שלכם. אם, לעומת זאת, צילמתם משהו במסגרת עבודתכם או שכתבתם סיפור בעקבות הזמנה ממישהו, הסיכויים הם שהזכויות ליצירה שמורות אצלו. הכתבה הזאת, למשל, לא שייכת לי אלא לאתר וואלה!.

אם הזכויות הן שלכם, תחשבו טוב טוב האם אתם באמת רוצים לשייך ליצירה הזאת רשיון המאפשר שיתוף עם אנשים אחרים, כי אם תציעו אותה תחת Creative Commons לא תוכלו לחזור בכם גם אם חתמתם על חוזה אחר. במלים אחרות, רישוי מסחרי של יצירה לא מבטל את הרשיון בשביל העותקים שכבר הופצו תחת הרשיון החינמי.

היה ובכל זאת החלטתם לשתף את העולם ביצירה, יש לכם כמה אפשרויות לרישוי. באתר של Creative Commons יש מספר סוגים שונים של רשיון, כשההבדל ביניהם הוא לא רק בזכויות שאתם מחלקים לאנשים אחרים אלא גם בהסתמכות על החוקים. אחת התוספות הגדולות של CC 3.0 היא ההפרדה בין הרשיון האמריקאי לבין הבינלאומי. מעכשיו, הרשיון הבינלאומי מסתמך על האמנות הבינלאומיות עליהן חתומות מרבית מדינות העולם, כולל ישראל. בנוסף, תוכלו להגן על היצירה עם רישיון שמותאם במיוחד לחוק הישראלי, אשר נמצא עדיין בגרסאת 2.5.

ארבע סוגי הרשיונות הראשיים

by – מאפשר לאחרים להפיץ, לשנות ולהוסיף ליצירה כל עוד הם נותנים קרדיט
by-sa – מאפשר את אותו הדבר כמו by, כל עוד השינוי אותו הם מבצעים יוגן גם הוא תחת רשיון זהה או דומה.
by-na – מאפשר לאנשים להפיץ את היצירה כל עוד יש קרדיט והיא לא שונתה.
by-nc – מאפשר לאנשים לשנות ולהוסיף ליצירה כל עוד יש קרדיט והשימוש הוא לא מסחרי.
by-nc-sa – שילוב של שני רשיונות. אחרים יוכלו לשנות את היצירה ולהפיץ אותה תחת רשיון זהה או דומה, עם קרדיט ובלי שימוש מסחרי.
by-nc-nc – גם כן שילוב של שני רשיונות. אין שימוש מסחרי, אין זכות לשנות יצירה. אפשר רק להפיץ, עם קרדיט כמובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully