וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש צורך במערכת הפעלה גדולה?

רפאל פוגל

14.3.2007 / 15:51

הגירסה החדשה של Red Hat מחדשת את הוויכוח על נחיצותה של מערכות ההפעלה עתירות היישומים

בעוד Red Hat מתכוננת להשיק היום את מערכת ההפעלה Red Hat Enterprise Linux 5, שוב נשאלת השאלה האם מערכת הפעלה עשירה בתכונות אכן נחוצה לצורכי מחשוב מסוימים.

יצרניות של כלי תוכנה ייעודיים (software appliances), משתמשות בהשקה כהזדמנות לנבא שימי מערכת ההפעלה המונוליטית ספורים. לדבריהן, העתיד שייך למערכת מודולרית, בה תוכנה ייעודית תצטרך את מינימום שורות הקוד של מערכת הפעלה כדי שהיא תעבוד. על שילוב יישום תוכנה ייעודי וגירסה רזה של מערכת הפעלה.

יש הרואים בחלופה הזאת - של כלי תוכנה ייעודיים הנרכשים לפי הצורך - כאלטרנטיווה למערכות ההפעלה גדולות המתימרות לעשות את הכל. הספקנים סבורים כי חברות גדולות עדיין יזדקקו למערכת הפעלה רב-תכליתית.

אותן שאלות צצו ועלו לאחרונה סביב ההשקה של חלונות ויסטה. שלושה אנליסטים מגארטנר פירסמו ב-2006 דו"ח בו נכתב שהמורכבות ההולכת וגדלה של חלונות הופכת אותה לנטל שלא ניתן יהיה לתמוך בו. גארטנר חזתה שחלונות תחולק בסופו של דבר לרכיבים מודולריים.

אותו הדבר אפשר לומר על Red Hat Enterprise Linux 5) RHEL 5), אומר בילי מרשל, מנכ"ל rPath וממייסדיה של החברה המייצרת פלטפורמה לכלי תוכנה ייעודיים. ""המודל של מערכת הפעלה רב-תכליתית הולך וקורס. נוספו ל-RHEL 5 תכונות רבות חדשות, והיא הפכה למסורבלת לא פחות מחלונות". הוא טוען. "יצרניות מערכות הפעלה מוסיפות כל מיני יכולות למקרה שחברה כלשהי תרצה אותן, והתוספת של התכונות האלה היא אחת הסיבות לכך שהן מיקרוסופט והן Red Hat סבלו מעיכובים בהבאת מוצריהן לשוק. התקנה של מערכת הפעלה עשויה לתפוס 1.82 ג"ב בכונן הקשיח. אבל כלי תוכנה ייעודי הכולל אך ורק את הקוד להפעלת יישום בודד עשוי לתפוס כ-300 מ"ב בלבד".

יצרנית אחרת של software appliances, חברת Ingres, השיקה ב-27 בפברואר סביבת תוכנה סגורה לניהול מסדי נתונים שהיא קוראת לה "Icebreaker", המתחרה ב-DB2 של IBM ובתוכנת מסדי הנתונים של אורקל.

ל-software appliances עשוי להימצא מקום בנישות שונות, בהן לקוח צריך להפעיל מספר קטן של תוכנות, אומר ג'יי ליימן, אנליסט ב-451 Group. אך הוא טוען כי קרוב לוודאי, שעסק גדול יותר עדיין זקוק לתוכנות השונות המשולבות במערכת הפעלה. "ייתכן שניתן לנהל תשתית ארגונית ללא מערכת הפעלה", אומר ליימן. "אבל מצד שני, ממילא כבר יש במחלקת המיחשוב אנשים המנהלים את מערכת ההפעלה, והיא מהווה חלק קריטי מהתשתית".

לעומת אנשי ה-software appliances, אדם ג'ולנס, מנהל אסטרטגיה כלל-עולמית ללינוקס וקוד פתוח ב-IBM, לא חושב שמערכות ההפעלה ייעלמו, "לדעתי המגמות הן דווקא בכיוון השני", אומר אדם ג'ולנס, מנהל אסטרטגיה כלל-עולמית ללינוקס וקוד פתוח ב-IBM. "בזמן בו מנהלי מיחשוב מעוניינים להפיק יותר מהחומרה הקיימת שלהם, הפרדת יישומי תוכנה והפעלתם תוך שימוש בקטעי קוד קטנים נראים כדבר שלא יביא כל תועלת. הרבה יותר אנשים מעוניינים להפעיל יישומים מרובים ולעשות דברים רבים ושונים, כך שנראה לי שאנו צריכים שמערכת ההפעלה הגנרית תתמוך בכל הדברים השונים שאנשים מעוניינים לעשות" הוא אומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully