וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלפות

ארז בן ארי

26.3.2007 / 1:09

האם קלפים וירטואליים אמיתיים פחות מקלפים "אמיתיים"? לא ברור. אבל לטוב ולרע, הם ממכרים באותה המידה

אחד הימים המפחידים בעבור ההורה הממוצע הוא היום שבו הילד יגיע מבית הספר ויכריז חגיגית על כניסתו לתחום איסוף הקלפים. כולנו מכירים את התרגיל – קבל אלבום צבעוני ומדליק במתנה, קנה אינסוף חבילות שבהן קלפים אקראיים בתקווה להשלים את האוסף, החלף קלפים עם החבר'ה. השלמת האוסף לא מגיעה לעולם, כמובן, מכיוון שחלק מסוים מהקלפים מסתובבים במהדורה מוגבלת ההופכת אותם ל – "יקרים", ולכן ההורים נידונים לזרוק עוד ועוד כסף למדורה עד שהילד יתחיל להסתכל יותר על נערות מהכיתה ופחות על פיסות נייר צבעוניות.

ובכן, יש לנו בשורות טובות! בעזרת האינטרנט אפשר ליהנות מאותה חוויה מתישה ויקרה, בלי לצאת מהבית! כן, הפטנט של איסוף הקלפים נמצא גם הוא באינטרנט, והכל אותו דבר בדיוק, אבל וירטואלי לגמרי. אתה נכנס לאתר, קונה חבילות קלפים במחיר שווה לכל נפש ומנסה להשלים את הסדרה. בדיוק כמו במציאות, גם פה אתה מקבל קלפים אקראיים ויכול להחליף עם משתמשים אחרים מהאתר עד להשלמת האוסף, או תום התקציב.
התחום נקרא Online CCG או Online TCG, "משחק איסוף קלפים מקוון" בעברית, ולמען האמת הוא לא חדש. כבר בשנת 1997 נראו סנוניות ראשוניות בתחום, כגון Sanctum הפעיל עד היום. משחקים אחרים מצליחים למדי הם משחק המבוסס על סדרת שר הטבעות של טולקין, משחק המבוסס על סדרת מסע בין-כוכבים, מלחמת הכוכבים ועוד רבים אחרים. המכנה המשותף הוא תחום המדע הבדיוני והפנטסיה.

רמאות או חוויה מספקת?

במבט ראשון, זה נראה כמו רמאות או לפחות תרגיל מסריח – הרי למה שאדם שפוי ישלם כסף עבור קלפים שאינם אפילו אמיתיים? התשובה היא שאיסוף קלפים, כמו איסוף של דברים אחרים, נובע מצורך פסיכולוגי שאינו קשור בהכרח לבעלות על משהו פיזי. המאמץ המחשבתי והכלכלי המושקע לצורך השלמת האוסף מספק תחושות של הישגיות והגשמה עצמית שקיימות גם אם התוצאה הסופית היא וירטואלית ולא מוצר פיזי שאפשר להחזיקו ביד. מעבר לכך, האספן מצטרף במהלך האיסוף לקהילה מסוימת שאיתה הוא יכול להזדהות, וזהו צורך אחר שיש לרוב בני האדם.

משחקי ה – CCG פעילים באמצעות אתרי אינטרנט מעוצבים למשעי, ומציעים שלל צורות אינטראקציה כגון פורומים, צ'אטים, תחרויות, סקרים, וכו'. אתרים מסוימים מאפשרים לשחקנים אף לעצב בעצמם קלפים וליצור "חבילות" מותאמות אישית. משחקים מסוימים כוללים משחק של-ממש, המזכיר במידה רבה את משחקי ה – DND המוכרים, כאשר הקלפים עצמם מהווים "כלים" במשחק, כגון דמויות, כלי עבודה או לחשי-קסם. המשחק Sanctum, שאותו הזכרנו קודם, מבוסס על תוכנה שאותה מוריד השחקן ומתקין במחשבו, ומשחק נגד אדם אחר דרך האינטרנט. כאשר השחקן מצטרף, הוא מקבל 60 קלפים ללא תשלום, כאשר בהמשך הדרך הוא יכול תמורת סכומים שונים לרכוש קלפים נוספים לפי רצונו. השחקנים משחקים על לוח וירטואלי בצורת יהלום, כאשר לכל שחקן יש Sanctum ("מקום קדוש") באחד מקצוות הלוח, ומטרת המשחק היא לכבוש את המקום של היריב. במהלך המשחק יכולים השחקנים לקבל בעלות על ערים המפוזרות על הלוח ולהכניס למשחק דמויות נוספות שמסייעות להם לתקוף אחד-את-השני. יכולתו של השחקן לפעול עלולה להיות מוגבלת לפי הקלפים שבבעלותו, ומכאן מגיעה המוטיבציה לאסוף קלפים אחרים, טובים יותר.

בישראל משחקי איסוף הקלפים מצליחים גם הם, ולא רק אצל ילדים, אך עושה רושם שהישראלים מעדיפים מגע ידיים מאשר מראה עיניים, ולכן קיים בישראל רק משחק איסוף וירטואלי אחד בשם "מלחמה וירטואלית". האתר מכוון ישירות לילדים, וכלל אף "דף להורה" בו מוסבר בסבלנות ובנימה מתנצלת מדוע האתר כל כך בטוח וטוב ואפילו כולל את המסקנה "כשהילד או הילדה שלכם גולשים באתר של VWAR אתם יכולים לישון בשקט". אשרי המאמין.

ארז בן ארי: erez_ben_ari@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully