וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פק"ל מחשב

ארז בן ארי

28.3.2007 / 2:00

יש הרבה מונחים וראשי תיבות במודעות לרכישת מחשבים. מה - אם בכלל - החשיבות והמשמעות של הנפוצים מביניהם

כאשר מסתכלים במודעה של חנות מחשבים, זה בדרך כלל נראה כמו סינית – עשרות שורות של טקסט קטנטן שרובן הגדול ראשי תיבות או מושגים שאף אחד לא שמע עליהם. אל דאגה – הנה מילון למושגים החשובים.

* המושגים נלקחו ממודעה שפורסמה ב – 23 במרץ 2007.

מה"ץ/גה"ץ (MHZ/GHZ)

מילה המיועדת לציין את מהירותו של המעבד המרכזי או הזיכרון. מהירות הביצועים נמדדת ב-הרץ, כאשר המספר מייצג באופן גס כמה פעולות חישוב מסוגל לבצע המחשב בשנייה. הטווח כיום הוא במיליארדים, ולכן כדי לא לבזבז מקום, נהוג לקצר את "מגה הרץ" (מיליון הרץ) ל-מה"ץ ואת "גיגה הרץ" (מיליארד הרץ) ל-גה"ץ. אם במודעה כתוב ליד המעבד 3 GHZ, פירושו שהוא פועל במהירות של 3 מיליארד הרץ, וזה מצוין. אפשר גם לכתוב 3000 MHZ, שזה אותו דבר בדיוק. שורה תחתונה: אם המהירות היא פחות מ-2.8 גה"ץ למחשב שולחני, זה אומר דרשני.

DDR2

הכוונה לסוג של הזיכרון שבמחשב. שמו המלא של הזיכרון הוא SDRAM DDR 2, אך גם זה קיצור של double-data-rate synchronous dynamic random access memory 2. במחשבים ישנים יותר היה זיכרון מסוג SDRAM "רגיל", שאותו החליף זיכרון SDRAM DDR (או בקיצור DDR) ולאחר מכן הגיע זיכרון DDR2, שהוא המהיר ביותר בשוק המחשבים הביתיים כיום. שורה תחתונה: אם אתם קונים מחשב חדש, DDR2 הוא הסוג המומלץ. אם מציעים לכם זיכרון DDR ללא ה-2, אזי מדובר פה במשהו חשוד.

FSB

קיצור של Front Side Bus, וזה עוד פרמטר שמשפיע על מהירות המערכת. גם פה מודדים את זה ב-מגה או גיגה הרצים, וכמה שיותר, יותר טוב. מהירות מקובלת של FSB כיום היא בסביבות 667, ופה ושם יש גם 533 (קצת ישן) ו – 800 (לעשירים בלבד). שורה תחתונה: לא קריטי, אבל כדאי שיהיה לפחות 667, אם אפשר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

צ'יפסט (Chipset)

אין קשר למקלות המשמינים והטעימים. צ'יפסט זה "ערכת שבבים" באנגלית, והכוונה לקבוצה של שבבים המשולבים בלוח-אם של המחשב. קיימים כמה סוגים של ערכות, ולוח עם ערכה מתקדמת יותר יאפשר דברים כגון תמיכה בחיבור של דיסק-קשיח מסוג מהיר יותר. למרבה הצער, קיימים המון סוגים של צ'יפסטים וקשה לדעת בוודאות אם מדובר במשהו טוב מבלי ללמוד בעל פה טבלאות ארוכות. שורה תחתונה: אין מה להתרגש – בחרו לוח אם שאינו הזול-ביותר-שיש, והכל יהיה בסדר.

סוקט (Socket).

המעבד המרכזי של המחשב מתלבש לתוך שקע מיוחד בלוח האם, וזהו הסוקט. סוקטים מסומנים בקודים כגון S775, AM2 ואחרים אך זה לא קריטי, בהנחה שבחרתם מעבד חדיש ומודרני. המשמעות העיקרית של הסוקט היא שבחירה בסוקט מודרני תאפשר לשדרג את המחשב מבלי להחליף לוח אם, אבל רק בתנאי שתעשו זאת במהלך השנה הקרובה (כי יצרני המעבדים נוהגים להחליף סוקטים לעיתים קרובות). שורה תחתונה: אם אתם לא משדרגים כל חודש, לא כדאי לשבור את הראש.

PCI Express

סוג חדש, יחסית, של חריץ הרחבה במחשב. קיומם של חריצים מסוג זה בלוח האם שלכם מבטיח שאפשר יהיה להוסיף לו את כרטיסי ההרחבה המודרניים ביותר, ולכן כדאי לבקש לוח אם המכיל חריצים מסוג זה. מודעות מסוימות מפרטות כמה חריצים יש, בדיוק, אך למען האמת זה לא ממש משנה מכיוון שמעט אנשים משתמשים ביותר מכרטיס-הרחבה אחד או שניים. שורה תחתונה: כדאי שיהיה, אבל לא חשוב כמה.

PCI-X

סוג אחר של חריץ הרחבה במחשב. רבים מתבלבלים בין חריץ מסוג זה לבין PCI-Express, אך חשוב לזכור שסוג זה הנו הפחות-חדש ולכן אין מה להתלהב. שורה תחתונה: זה נשמע מדליק, אבל זה תעודת-עניות ללוח האם.

SATA2 או SATAII

סוג מודרני של חיבור לדיסק הקשיח. פעם, דיסקים היו משתמשים בחיבור מסוג PATA, המכונה גם IDE, ולאחר מכן כולם עברו ל – SATA ואחרי זה ל – SATA2. כיום, כל לוח אם תומך בזה, וגם כל דיסק קשיח ולכן אם כתוב SATA בלי 2, זה מוזר מאוד. שורה תחתונה: לא לוותר!

Dual-RX18

אלו מושגים שמתארים את מהירות צורב התקליטורים. המילה Dual אומר שהכונן כותב בשתי-שכבות, וזה נחמד, אבל לא ממש שימושי כי דיסקים דו שכבתיים עולים הון. לעומת זאת, RX18 אומר שהכונן כותב במהירות "כפול 18", וככל שמהירות הכתיבה יותר גבוהה, יותר טוב. לפעמים זה מופיע בסידור אחר כגון X52X32X52 שאומר את מהירות הקריאה והכתיבה של הצורב בכל מיני סוגי דיסקים. שורה תחתונה: אם אין Dual, לא נורא. אם המהירות היא פחות מ-"כפול 18", אז כנראה מדובר בכונן ישן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully