וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שלום המשפוחה

ארז בן ארי

29.3.2007 / 16:56

קצת שיעורי בית לקראת הסדר: מי היה הדוד דרגה שלישית של סבתא שולה? אם תעדכנו אילן יוחסין מקוון, תדעו

אח, ליל הסדר...יש כאלה שאוהבים אותו, ויש כאלה שנכנסים לדיכאון קליני שבועות מראש לקראת העימות השנתי עם המשפחה המורחבת. מצד שני, זו הזדמנות לחשוב שוב על המשפחה שלנו. במהלך החיים העמוסים אנחנו נוטים לאבד קשר עם רוב קרובי המשפחה שאינם מיידיים (אחים, הורים, וסבים) ובמקרה הטוב רואים אותם פעם בשנה באיזה חג.

ובכן, גם בתחום זה המחשב בא לעזרתנו. זוכרים את אילן היוחסין שאותו ציירתם ביסודי או בחטיבה, בעמל רב? כיום, כידוע, אפשר לבצע את ארגון העץ בעזרת תוכנות כגון Legacy או [[Doro-Tree]], אך החידוש האחרון הוא בצורת עץ משפחה אינטרנטי. היתרון? בחלק מהאתרים המציעים עץ מקוון אפשר לשלוח "הזמנה" באמצעות אימייל לבני משפחה אחרים, והם יכולים להכנס ולהשלים את הפרטים של צד-המשפחה שלהם, וכן להזמין קרובי משפחה נוספים. כך הפרויקט הופך ממשהו אישי ומוגבל למשהו גלובלי, ובתוך ימים בודדים יכול הסיפור לגדול ולהפוך לעץ ענק וחובק עולם.

האתר הראשון שבחנו הוא Ancestry. האתר מאפשר לבנות אילן יוחסין יפה וסימפטי הכולל הרבה מאוד פרטים, והמערכת הנה משוכללת מאוד. מלבד בניית העץ, מאפשר האתר לחפש קרובי-משפחה מפורסמים, או סתם קרובים שכבר מופיעים במאגר המידע, להצמיד סיפור-חיים לכל קרוב משפחה וגולת הכותרת – להזמין בני משפחה אחרים להצטרף לחגיגה ולהזין את פרטיהם. מצד שני, הממשק קצת מסורבל והזנת המידע לוקחת זמן רב.

אתר אחר בתחום הוא Tribal Pages. הממשק שלו אפילו יותר מסורבל ופחות נעים לעין, אך הוא כולל פונקציה חשובה של ייצוא עץ המשפחה לקובץ בפורמט [[Gedcom]], הפורמט הסטנדרטי בתחום שאותו אפשר לייבא לתוך תוכנות פופולריות בתחום. מלבד זאת, מדובר במערכת שאינה מציעה שום דבר מיוחד ואינה מומלצת.

האתר המוצלח ביותר שבו נתקלנו הוא ללא ספק [[Geni]]. האתר עדיין חדש, יחסית, ולכן לא כולל הרבה יכולות ותכונות של אחיו הגדולים, אבל הוא מצטיין בממשק גרפי ידידותי במיוחד, המבוסס על פלאש. הזנת קרובי משפחה היא קלה ומהירה, וגם ניווט בעץ הוא קל מאוד בעזרת גרירה של העכבר. קלות הממשק הופכת אותו לאידיאלי גם עבור מבוגרים, וכך בזכות ההזמנות לקרובי המשפחה, אילן היוחסין שהקמנו גדל במהירות אדירה. יתרון נוסף הוא ביכולת להוסיף קרובי משפחה ויחסים מיוחדים, כמו גירושים, נישואים-שניים, חצאי-אחים וכדומה, וכל זה גם כן בקלות יתרה. החיסרון הוא במיעוט הפונקציות המתקדמות – אין אפשרות לייצא לשום תוכנה וגם חיפוש כלל-עולמי עדיין לא קיים, אך בכל זאת זהו האתר המומלץ ביותר מכל האחרים.

השילוב של אילנות יוחסין באינטרנט הוא בעל פוטנציאל אדיר. רוב האנשים מכירים בעל-פה את משפחתם עד רמת הסבא/סבתא, וכאשר אלה מתים בסופו של דבר, הרבה מידע חשוב יכול ללכת לאיבוד, אבל כאשר מעורבים בפרויקט יותר אנשים, גדל הסיכוי שיימצא מישהו בעל זיכרון פוטוגרפי או שמחזיק אצלו מסמכים ישנים. בעץ המשפחה שלי, למשל, בעזרתם של קרובי המשפחה, הצלחנו להתחקות אחרי פרטים שני דורות מעל זה (כלומר, 4 דורות מעלי) וכך נוצר קשר עם ענפים של המשפחה שמעולם לא הייתי איתם בקשר. כך גם נודע לי שאחד מקרובי המשפחה הוא בעל תפקיד פוליטי בכיר בארה"ב והיד עוד נטויה. מלבד הכיף שבדבר, יש בכך חשיבות גדולה של שימור ההיסטוריה המשפחתית לדורות קדימה, שכן האינטרנט אינה הולכת למות...לפחות לא בקרוב.

ארז בן ארי: erez_ben_ari@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully