וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וידאו חוקי פופולרי מפיראטי?

מיכל רמתי

8.4.2007 / 10:30

כך לפי מדגם שערך אתר Vidmeter.com, המדרג פופולריות של סרטונים באינטרנט

הפופולריות של סרטוני וידיאו המפירים זכויות יוצרים ביוטיוב מוערכת יתר על המידה, לפי דו"ח של אתר Vidmeter.com. האתר, העוקב אחר כמה אתרי וידיאו פופולריים ומדרג את הסרטונים לפי מספר הצפיות בהם, עקב אחר סרטונים ביוטיוב ובדק כמה מתוך הסרטונים הנצפים ביותר הוסרו לבקשת בעלי זכויות היוצרים החוקיים.

לפי הסקר, שכלל 6,723 סרטונים, רק 9.2% מהם הוסרו - אך הפרט המעניין יותר הוא שהצפיות בסרטונים שהוסרו היו רק 5.9% מסך הצפיות בסרטונים שנכללו בסקר. משמעות הדבר היא שייתכן כי חשיבותם של התכנים הפיראטיים ביוטיוב ובאתרים דומים הופרזה, וכי חלק ניכר מהפעילות בהם הוא לגיטימי.

אמנם לדו"ח יש כמה הטיות, אך הוא עדיין עשוי להיות בעל השפעה במאבק בין גוגל, הבעלים של יוטיוב, לבין ענקיות מדיה דוגמת ויאקום, שהגישה נגד גוגל תביעה בסך יותר ממיליארד דולר בגין הפרות זכויות היוצרים באתר. התביעה של ויאקום מבוססת בין היתר על ההנחה כי ללא תכנים שכאלה, יוטיוב לא תזכה לפופולריות כה גבוהה.

גוגל מנהלת משא ומתן עם כמה חברות מדיה בניסיון להגיע להסדר שיאפשר הצגת סרטונים עם תכניהן באתריה. עד כה, ההנחה היתה שאף כי מספר הסרטונים המוגנים בזכויות יוצרים נמוך יחסית, הם עדיין זוכים לפופולריות הרבה ביותר ולמספר הצפיות הרב ביותר. נתוני הסקר של וידמיטר מעידים אחרת.

לסקר כמה הטיות: קודם כל, יטענו בוודאי חברות המדיה, כחומרים המוגנים בזכויות יוצרים נחשבים רק אלו שהוסרו על ידי גוגל לבקשת בעלות הזכויות על התוכן, וכך לא נכללו סרטונים שטרם זוהו כמפירי זכויות יוצרים.

מעבר לכך, ברגע שסרט הוסר הוא מפסיק לצבור צפיות, בניגוד לסרטונים שלא הוסרו הממשיכים לצבור צפיות. וידמיטר הגיבה לטענות אלה באתרה, ואמרה כי אף אם מכפילים או משלשים את שיעור הצפיות בסרטונים שהוגדרו כמפירי זכויות יוצרים, כדי לאזן הטיות אלה, עדיין מדובר בחלק קטן יחסית לכמויות התכנים החוקיים ביוטיוב.

נתון נוסף ראוי לציון בסקר של וידמיטר הוא שוויאקום היא חברת המדיה ששיעור הצפייה בסרטוניה שהוסרו מיו טיוב היה הגבוה ביותר - 2.37% מסך הצפיות בסרטונים שנכללו בסקר. טיים וורנר נמצאת במקום השני, אף כי מספר הסרטונים שהוסרו לבקשתה גבוה יותר משל ויאקום - 93 לעומת 72.

מבין סך הסרטונים שנכללו במדגם, 621 הוסרו מהאתר. חלק ניכר מהם היו וידיאוקליפים. גם קטעים קצרים מתוכניות טלוויזיה ואירועי ספורט היו חלק גדול מהסרטונים שהורדו, ואילו תוכניות שלמות היו מועטות נדירות יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully