וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שולט ברשת החברתית?

דידי חנוך

11.4.2007 / 23:49

לאחרונה, מאורעות כאן ושם מעלים את השאלה: בידיים של מי נמצאת השליטה ברשתות החברתיות

משתמשים ברשתות חברתיות נוטים לראות את העמוד שלהם ברשת כזהה לבלוג. במילים אחרות, גם אם הוא מאוכסן על שרתים של חברה גדולה וגם אם בכתובת שלו יש את השם המסחרי מייספייס או דה מארקר, העמוד עצמו שייך להם.

פעולות של פרנסי הרשתות בימים האחרונים מראים שזאת עשויה להיות אשליה. או לפחות מראים שתפיסתם של בעלי הרשתות שונה מאד.

ראשית אצלנו, עם פרשיית צביקה בשור שסוקרה בהרחבה אצלנו ובכל שאר רחבי הרשת. תקציר העניינים: צביקה בשור, אושיית אינטרנט ותיקה ומכובדת עם רקע שכולל עבודה בצד המנהל של רשתות חברתיות, שם תמונת פרופיל מאויירת בקפה דה מארקר. ההנהלה לא התלהבה. הוא התבקש להחליף תמונה. הוא החליף לתמונה שעצבנה אותם עוד יותר. החשבון שלו נסגר. הגולשים האחרים כעסו. החשבון שלו נפתח. תוצאה סופית: קהילה כועסת, אבל תמונה שעומדת בכללים של האתר.

ומעבר לים, נחסמו היום סרטוני וידאו מאתר [[Photobucket]] ברשת החברתית המצליחה בעולם: [[Myspace]]. פוטובאקט לא מוכר מאד בישראל, אבל מדובר באתר מאד מצליח. כמה מצליח? הכי מצליח בתחומו. עם כ-40 מיליון משתמשים, פוטובאקט הוא אתר אחסון התמונות והוידאו הפופולרי ביותר ברשת. יותר מפליקר. הרבה יותר מפליקר.

כדאי להתעכב על זה, כדי להבין את גודל הצעד של מייספייס. בתחום התמונות ברשת, יש לפוטובאקט מעל 41 אחוז מהשוק האמריקאי לפי נתוני חברת Hitwise לחודש מרץ 2007. לפליקר יש 4.6 אחוז. ביחד עם אתר התמונות המקורי של יאהו מגיעים אתרי התמונות של יאהו ל-10.4 אחוז מהשוק. והם מספר 2 ו-3 בשוק אחרי פוטובאקט. 40 מיליון משתמשי האתר מקשרים לתמונות והסרטונים שלהם בחצי מיליון אתרים שונים (בחישוב הזה מייספייס הענק נחשב לאתר אחד). הם מעלים לאתר 7 מיליון תמונות ו-40,000 סרטונים כל יום. כל יום! 57 אחוז מהתעבורה במייספייס היא תעבורה של מדיה מפוטובאקט.

ואת האתר הזה, ספציפית את הסרטונים ממנו, חסמו באתר של רופרט מרדוק.

התגובה של פוטובאקט היתה חריפה. בבלוג של האתר נכתב: "מייספייס הפך להצלחה תודות ליצירתיות שלכם, המשתמשים, ובגלל שהוא הציע פורום לביטוי עצמי. המגבלה החמורה הזאת על החופש הזה מראה שמייספייס רואה בכם סחורה בה הוא יכול להשתמש כרצונו".

במייספייס חושבים ככל הנראה שיש פתרון קל לבעיה. יש להם ממשק משלהם להעלאת סרטונים, והם היו רוצים שהמשתמשים שלהם ישתמשו בממשק שלהם. זה לא בלתי הגיוני, אבל זה סותר את העיקרון עליו נבנה האתר. מייספייס, כפי שמציינים בבלוג של פוטובאקט, נבנה כהצלחה עצומה בגלל שאפשר למשתמשים שלו חופש כמעט מוחלט באשר לתכנים שהם מעלים לאתר. לא רק מבחינת התוכן, כי אם גם מבחינת המקור לאותם תכנים.

סביב מייספייס נבנתה אקוסיסטמה עצומה של משתמשים וחברות סביב יישומונים שנועדו להעלות תכנים שונים לאתר. וניוז קורפ רוצים שליטה בישומונים האלה. הם רוצים שהחברות שיוצרות אותם יבינו מי הבוס ומי בעל הבית: רופרט מרדוק, ניוז קורפ ומייספייס. זאת לא הפעם הראשונה שמייספייס חוסם אתר תוכן חיצוני. אתרים כמו [[Stickam]], [[Revver]] ו-[[Vidlife]] נחסמו בעבר ונותרים חסומים גם כעת. אבל מעולם לא נעשה צעד שכזה עם ספק תוכן בקנה המידה של פוטובאקט.

אצלנו, בישראל, בקהילה הצעירה מאד של קפה דה מארקר, הספיקה התגובה החריפה של המשתמשים לגרום לביטול הצעד החריף של השעיית חשבונו של צביקה בשור.

כעת נותר לחכות ולראות איך יגיבו משתמשי מייספייס. בטווח הקצר, סביר להניח שהתגובה תהיה מינורית. אבל בטווח הארוך, צעדים כמו זה עשויים לפגום קשות באטרקטיביות של מייספייס. האם משתמשים יעדיפו להישאר באתר המוכר שהולך והופך לגן סגור? קשה לדעת. לארי דינן מעלה את השאלה הזאת בבלוג שלו ב-[[ZDNet]] ואומר שהסכנה היא שצעדים כאלה ייפגעו במגניבות של מייספייס. ואם אין למייספייס את אלמנט המגניבות, אין לו כלום. כשמדובר ברשת חברתית, הנטישה עשויה להיות מהירה ומסיבית. אתרים כמו [[Friendster]] גילו זאת בעבר, וגם ענקים כמו [[AOL]] גילו שאפשר ליפול רחוק מאד מהר מאד כאשר המשתמשים מבינים שיש עולם טוב יותר בחוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully