וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליוטינה: Xerox Alto

עינת חורשי

17.4.2007 / 15:26

היה לו ממשק גרפי ועכבר ב-1973. אולי הוא היה שובר את השוק, אבל זירוקס לא חשבו שיש סיבה לשווק את האלטו

על גרדום הגיליוטינה פגשנו כבר חברות שנפלו בגלל מוצר שלא התאים לצרכי השוק, בגלל רעיון טוב שסבל מביצוע גרוע ולפעמים אפילו בגלל חברה שניסתה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כשהיא מתפרסת על פני תחומים רבים ככל האפשר. אבל אף אחד מהכישלונות לא דומה לזה של [[Xerox]], שפיתחה מחשב ראשון מסוגו, אך בגלל התמקדות בשוק מכונות הצילום ויתרה לגמרי על נתח השוק החדש והגישה את המחשב על מגש של כסף לחברה אחרת.

בעצם, אפשר להבין אותה. זירוקס עבדה קשה כדי לשכנע את השוק בצורך במכונות צילום ובעדיפות של המוצר - שלא היה קיים עד אז - על פני ניירות העתקה. ואז השוק גדל ולחברה צצו מתחרות. לא פלא, אם כן, שהיא הגנה בקנאות על החלק שלה, על הרעיון שלה. המחשב, Xerox Alto פותח במעבדות החברה ב-1973, והיה הראשון ששימש כתחנת עבודה אמיתית ממשק עבודה גרפי, עכבר, אפשרות לשלוח הדפסות וחיבור של כל המחשבים לרשת פנימית של החברה. ואם התיאור הזה נשמע לכם מוכר - כן, זה בגלל שקראתם את רובו באחת הגיליוטינות הקודמות, על [[Apple Lisa]]. אלא שזירוקס היו קודם וסטיב ג'ובס רק העתיק מהם את הרעיון ושיווק אותו טוב יותר. יחסית, כלומר, כי כזכור גם הליסה לא נחלה הצלחה מסחררת.

זירוקס אלטו היה מחשב נוח ואינטואיטיבי, שאף אפשר למשתמשיו לתכנת פונקציות בעצמם בצורה קלה ונוחה. פרט לממשק הגרפי, היה בו חידוש אחד גדול לעומת מחשבים אחרים שרווחו בשוק באותו זמן: כאשר נשלחו ממנו מסמכים להדפסה, הם הודפסו בדיוק כפי שראו אותם על המסך, כולל הגרפיקה! היום זה נשמע נורא טריוויאלי אבל אתם יודעים - כל דבר ברור מאליו היה צריך להתחיל במקום כלשהו.

האלטו לא התברך בזיכרון גדול במיוחד, אבל זה לא מנע מהעובדים הנלהבים לפתח לו הרבה מאד תוכנות שימושיות, כולל מעבד התמלילים ה-[[WYSIWYG]] (כלומר, what you see is what you get) הראשון ותוכנה לעריכת תמונות, שאז עוד לא שימשה לריטוש תמונות של דוגמניות אלא דווקא הקלה את העבודה עם תמונות של מעגלים מודפסים. ומי שלא הספיקו לו התוכנות במחשב האישי שלו, יכול היה "לייבא" תוכנות מרשת המחשבים באמצעות סביבת עבודה שכונתה Net Executive. סביבת עבודה זו אפשרה גם את מה שנחשב מדהים באותם ימים: השלמה אוטומטית של שמות קבצים, כמו גם האפשרות למצוא קבצים עם שמות דומים באמצעות שימוש בסימן שאלה לאחר תחילת השם (ואז המחשב הציע את כל הקבצים בעלי השמות שמתאימים למחרוזת שהוקלדה).

זירוקס ייצרה אלפי מחשבים אלטו, אך מעולם לא ניסתה לשווק אותם בצורה מסחרית - המחשבים הוגדרו "למטרות מחקר" ורובם נתרמו לאוניברסיטאות ומוסדות לימוד בארה"ב, שם שימשו כתחנות עבודה. במקום זאת החברה העדיפה למקד את משאביה בתחרות על מכונות הצילום והחליטה נגד שיווק האלטו. מאוחר יותר, כשסטיב ג'ובס העתיק את האלטו והפך אותו לאפל-ליסה, גם האוניברסיטאות ניצלו את ההזדמנות, העתיקו את האלטו וייצרו לעצמן תחנות עבודה משלהן. במהרה המחשבים מבוססי האלטו היו הסטנדרט לפיו שפטו כל מחשב חדש. וזירוקס? החברה נשארה עוד שנים רבות בתחום מכונות הצילום. ב-1981 היא ניסתה לשווק מחשב-מבוסס אלטו, אלא שזה היה מעט מדי, מאוחר מדי ויקר מדי. ובשנים האחרונות היא נכנסה לצרות כלכליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully