וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי שליטה

ארז בן ארי

19.4.2007 / 12:42

הבקר של ה-Wii הפך את הקונסולה ללהיט, אבל הוא לא המציא את עולם חיישני התנועה. סקירה של תחום מתפתח

קונסולת המשחקים Wii של נינטנדו שיצאה לשוק לפני חודשים אחדים הכניסה ממד חדש לחייהם של השחקנים בזכות שלט חדיש ומיוחד שכמותו עוד לא היה בשוק. השלט החדש כולל חיישני תנועה מיוחדים המאפשרים לו לזהות את מיקום ותנועת השלט במרחב התלת ממדי. החיישנים מאפשרים לשחקן שליטה מתוחכמת במיוחד במשחק, כך שבמקום לחיצה על כפתורים, יכול השחקן לבצע תנועות אמיתיות כגון תנועות-קרב של חרב, כיוון של אקדח או אפילו תיפוף על תופים. בפועל, חיישני כיוון ותנועה הם לא דבר חדש וכבר בשנות ב-30 נראו בשוק חיישני תנועה פרימטיביים בצורת "אקדח-אור" שאותו אפשר היה לכוון אל עבר מסך במשחק יריות, אך החיישנים של היום הם משוכללים הרבה יותר, כמובן, והם מתחילים להכנס לשווקים חדשים ומעניינים.

הפרד ומשול

השלט של ה – Wii נעזר בכמה טכנולוגיות זיהוי מיקום. העיקרית מבוססת על מערך נורות דפו"ר (LED) אינפרא-אדומות (בעלות אור בלתי נראה לעין) שאותן קולט השלט ובזכות הסידור הייחודי של מערך הנורות, מסוגל לזהות את מיקומו ביחס אליהן במרחב התלת ממדי. המשנית מבוססת על חיישני האצה (accelerometers) שמאפשרים לשלט להרגיש כאשר מניעים אותו לכיוונים שונים. חיישני האצה הם טכנולוגיה מעניינת במיוחד, שאותה אפשר למצוא גם במערכות של כריות-אוויר ברכבים, בהן הם משמשים למדידת ההאטה של הרכב כדי לקבוע אם מדובר בעצירה רגילה, או בהתנגשות.

יישומים נוספים

כיום, עם ירידתם של מחירי חיישני התנועה, הם מתחילים למצוא את דרכם לתוך מכשירים נוספים. עולם הטכנולוגיה מתחיל ונגמר בטלפונים סלולריים, ולכן בתחום זה החלו כבר לפני כמה שנים לזרוק רעיונות. בטלפון מדגם SCH-S310 של סמסונג, למשל, שהוצג באסיה כבר בשנת 2005, משולבים חיישנים כאלה. בטלפון הזה מותקנת מערכת המאפשרת, על ידי זיהוי התנועה, לחייג מספרי טלפון על ידי הזזת הטלפון באוויר. הטלפון מאפשר גם פעולות נוספות – ניעור הטלפון מפעיל נגינת מוסיקה, ותנועה חזקה לימין או שמאל גורמת למכשיר לקפוץ לשיר הקודם או הבא. במצב קריאה של הודעות, הניעור גורם למחיקת ההודעה, ובעת שיחה גורם לניתוקה. פעולות הניעור בהחלט נראות קצת מוזר למתבונן מן הצד, אבל כשחושבים על זה, גם דיבוריות נראו מוזר בהתחלה – אנשים מסתובבים ברחוב ומדברים אל עצמם, אך כיום אנו מקבלים זאת בהבנה מוחלטת. אותה טכנולוגיה מאפשר יישום אחר הנמצא כעת בפיתוח – שימוש בחיישני התנועה כדי לגלוש באינטרנט. כך, כאשר יש צורך לגלול את המסך לכיוון כלשהו, במקום להתעסק עם הכפתורים, פשוט מטים את הטלפון לכיוון הגלילה, ואותו דבר אפשרי גם במשחקים, או למעשה כל שליטה אחרת. במצלמות דיגיטליות רבות מותקנים חיישנים כאלה כדי לזהות את כיוון המצלמה, כך שכאשר מצלמים תמונה במצב "פורטרט" היא נשמרת כקובץ במבנה זה ומוצגת בצורה נכונה כאשר מסתכלים בתמונות או כאשר מעבירים אותן לעריכה גרפית. אותם חיישנים מאפשרים למצלמה גם לזהות רעידות ולבטל אותן, וכך להפיק תמונות חדות גם בתנועה או כאשר ידיו של המצלם אינן יציבות. תחום נוסף בו משמשים חיישנים כאלה הוא להגנה על מחשבים ניידים. בעזרת החיישנים, מסוגל המחשב לגלות כאשר הוא סופג מכה או נע בצורה מהירה, ולכבות את הדיסק הקשיח כדי לצמצם את הסיכון לנזק למערכת המכאנית הרגישה. אותה מערכת יכולה לזהות גם ניסיון גניבה – אם המחשב פתאום נע בצורה מהירה, הדבר יכול לרמז שהוא נחטף מידי בעליו, וניתן להגדיר למחשב להינעל כדי להגן על הקבצים שלו.

העתיד

כיום, התכונות והיכולות שהזכרנו זמינות רק בחלק זעום מהמכשירים – בדרך כלל בדגמי היוקרה, אך בעתיד הלא רחוק צפוייה הטכנולוגיה להגיע ליותר ויותר מכשירים, אך מה שיותר מעניין הוא רעיונות חדשים ליישומים שעדיין בפיתוח. למשל, טלפונים סלולריים יוכלו לחוש שהם נמצאים במצב של חוסר-תנועה למשך זמן ממושך, ולהכנס למצב "שינה" שיחסוך בזמן סוללה או מצלמות שיוכלו להיעזר בחיישני התנועה כדי ליצור תמונה פנורמית פשוט על ידי הנעת המצלמה, ללא צורך לבצע "תפירה" ידנית של התמונות. קיימים גם פיתוחים "ביתיים" יותר, כגון שילוב חיישני תנועה במכשירים מכאניים כגון מכונת כביסה או מייבש. פטנט כזה יאפשר למכונת הכביסה לזהות כאשר קיים חוסר איזון במשקל הכביסה ולהתאים את מהירות הסיבוב כדי לצמצם את השחיקה למכאניקה של המכונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully